Tips vid köp av 430E

E-Klassen, tillverkades mellan 1996-2002.
Pany
Wannabe
Wannabe
Posts: 6
Joined: Sun 17 Oct, 2004 12:37
Contact:

Tips vid köp av 430E

Postby Pany » Sun 17 Oct, 2004 12:48

Hej på er,

Skulle behöva några tips nu när jag skall byta in min E240.
Bilhandlarn vill sälja in en E430 1999 med 7000 mil på mätarn.
Är där något speciellt man skall titta på eller vara uppmärksamm på ?

Tacksamm för alla tips.

Paul

RS_Larsson
Expert
Expert
Posts: 500
Joined: Mon 23 Feb, 2004 22:32
Location: Bålsta
Contact:

Re: Tips vid köp av 430E

Postby RS_Larsson » Sun 17 Oct, 2004 13:49

Pany wrote:Hej på er,

Skulle behöva några tips nu när jag skall byta in min E240.
Bilhandlarn vill sälja in en E430 1999 med 7000 mil på mätarn.
Är där något speciellt man skall titta på eller vara uppmärksamm på ?

Tacksamm för alla tips.

Paul


ROSTEN!!
/Mackan

S211 320 CDI -08 innevarande
W220 320 CDI -02 Såld
W123 300D -78 Såld
W123 300D -79 Såld

Pany
Wannabe
Wannabe
Posts: 6
Joined: Sun 17 Oct, 2004 12:37
Contact:

Postby Pany » Sun 17 Oct, 2004 14:13

jotack det känner jag väl till. men MB i Malmö fixa det på min E240 utan problem, lite lång väntetid bara, men garantin höll dom utan att gnälla.

Paul

Masta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1405
Joined: Thu 25 Mar, 2004 17:19
Location: Stockholm

Re: Tips vid köp av 430E

Postby Masta » Sun 17 Oct, 2004 22:44

Pany wrote:Hej på er,

Skulle behöva några tips nu när jag skall byta in min E240.
Bilhandlarn vill sälja in en E430 1999 med 7000 mil på mätarn.
Är där något speciellt man skall titta på eller vara uppmärksamm på ?

Tacksamm för alla tips.

Paul


Ganska låga mil för en sådan landsvägskryssare, kolla serviceboken ordentligt, speciellt om den är import. Eftersom den står hos handlare borde du väl kunna ringa tidigare ägare och höra, han har ju inget att förlora på att informera om eventuella fel.
David

Mercalös :(
Såld och saknad 2008-2015: SLK 350 - Iridiumsilver, rött läder, 7G-tronic. Mods: 19" Piecha DP2 Phantom, Kurzstab-antenne, Kenwood DNX5120 Nav, alu växelpaddlar + Roadsterbag väskor :)

Nuvarande: BMW M3 E93, BMW 330i, VW High Up
Image

Merca Peter

430

Postby Merca Peter » Sun 17 Oct, 2004 23:45

igentligen så är det inte så mycket du behöver tänka på.... Ta bara det vanligaste att kolla över som vanligt.
enligt merca verkstäderna så har 430 ett känt fel. Ojle givaren ballar ur ibland.... inget större fel alltså:-)
vart ligger denna bil förankrad då?

Ja är jätte nöjd med min iaf... lycka till
mvh Peter

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Postby JQ » Tue 19 Oct, 2004 07:40

AC:n gick sönder på min bil. Vet ej vad det exakt var för fel eftersom reparationen gick på garantin men jag tror att dom bytte kompressorn. ACn slutade fungera ett halvår efter köpet. Jag tror att det kan ha spelat roll att min bil stått osåld nästan ett år innan jag köpte den. Eftersom bilen du nämner gått så pass kort kanske den också har stått en längre tid.
Jag hade problem med att innertaket vibrerade när solluckan var öppen. Om bilen har lucka kan du ju kolla detta. Efter justering av luckan så kan jag nu öppna den halvvägs (där den stannar till automatiskt), men fortfarande inte ha den helt öppen om jag kör fortare än 50km/t.

User avatar
Truelies
Expert
Expert
Posts: 509
Joined: Mon 07 Jun, 2004 22:32

Postby Truelies » Tue 19 Oct, 2004 08:18

Problem jag haft på min: Spindellederna kass (vanligt fel). Inte så dyrt att åtgärda. Spännarhjulet och stödhjulet till multiremmen kass (kostar ca: 2500 sek. för båda).

Finns vinterdäck?? Om inte så kolla noga vad du köper eftersom ganska få fälgar passar.

Import?? Kolla nycklar. MB verkstad kan koppla upp sig mot bilens dator och se om det finns nycklar "på vift" och spärra dessa. Måste du dessutom köpa extra nyckel kostar hela kalaset ca: 2500 sek.

För övrigt en härlig vagn att köra och åka. Lycka till!!
I Sverige är "lagom bäst". I andra länder är "bäst bäst"

Pany
Wannabe
Wannabe
Posts: 6
Joined: Sun 17 Oct, 2004 12:37
Contact:

Postby Pany » Tue 19 Oct, 2004 08:58

Tackar för alla tips,
Bilen ifråga är svensk-såld 1 ägare sen den var ny så nycklar på vift skall det förhoppningsvis inte finnas.
Har bestämmt mig nu för att slå till.
Tack än en gång för alla hjälp.
Återkommer om ca: 1 månad när den förhoppningsvis skall stå i mitt garage :-).

// Paul

Pelle

Postby Pelle » Tue 19 Oct, 2004 11:19

Kolla packboxar till bakaxeln Har hört att dom kan läcka. Kostar runt 8t att åtgärda. Brukar starta med lite fuktigt runt packboxarna. Vanligt fel på flera V8 modeller enligt flera Mercatekniker jag pratat med. Be att få en service på den med om det ät aktuellt med stift o dyl. då det kostar MULTUM annars! Mercedes är annars som vanligt nästan "skottsäker"
Lycka till med köpet! :-)

KOWALSKI 1

Postby KOWALSKI 1 » Wed 20 Oct, 2004 14:42

Truelies wrote:Problem jag haft på min: Spindellederna kass (vanligt fel). Inte så dyrt att åtgärda. Spännarhjulet och stödhjulet till multiremmen kass (kostar ca: 2500 sek. för båda).

Finns vinterdäck?? Om inte så kolla noga vad du köper eftersom ganska få fälgar passar.

Import?? Kolla nycklar. MB verkstad kan koppla upp sig mot bilens dator och se om det finns nycklar "på vift" och spärra dessa. Måste du dessutom köpa extra nyckel kostar hela kalaset ca: 2500 sek.

För övrigt en härlig vagn att köra och åka. Lycka till!!


vilken spännarhjul menar du ock stöd hjul vart sitter dom, jag vet att remskivan på vevaxeln trasslat. då kuggar remmen av ock kan ge dig en katastrof i plomboken

User avatar
Truelies
Expert
Expert
Posts: 509
Joined: Mon 07 Jun, 2004 22:32

Postby Truelies » Wed 20 Oct, 2004 22:48

KOWALSKI 1 wrote:vilken spännarhjul menar du ock stöd hjul vart sitter dom, jag vet att remskivan på vevaxeln trasslat. då kuggar remmen av ock kan ge dig en katastrof i plomboken


Nu är jag lite osäker på var spännarhjulet sitter men om jag fattat rätt så är det ett hjul som sitter lite till höger och en bit ner (om man står framför bilen). Detta hjul ihop med sin mekanism gör så att multiremmen hålls spänd. Sedan finns det ett stödhjul som sitter en bit ovanför. Däremot tror jag inte att spännarhjulet och remskivan är samma sak. Rätta mig någon om jag har fel.
I Sverige är "lagom bäst". I andra länder är "bäst bäst"


Return to “W210”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests