Hej !
Har en E320T 4 matic med stora comanden/navigator. Problemet som uppträder ibland är att när bilen
stått någon dag och startas så fungerar inte navigationen, i comanden står det " CD-error, change nav-cd". Den verkar inte kunna läsa skivan. Nav- skivan är helt ny, orginal MB. Jag har tagit ur skivan och torkat av den utan framgång.
När man kört bilen en stund den har blivit lite varmare så hoppar navigationen igång och fungerar perfekt. Felet uppträder inte varje gång, det händer ibland att navigationen startar perfekt.
Kan man på något sätt rengöra comanden? eller andra förslag.
Hälsningar / Stefan
Problem med navigation, läser ej navskiva
Re: Problem med navigation, läser ej navskiva
sanna11 wrote:Hej !
Har en E320T 4 matic med stora comanden/navigator. Problemet som uppträder ibland är att när bilen
stått någon dag och startas så fungerar inte navigationen, i comanden står det " CD-error, change nav-cd". Den verkar inte kunna läsa skivan. Nav- skivan är helt ny, orginal MB. Jag har tagit ur skivan och torkat av den utan framgång.
När man kört bilen en stund den har blivit lite varmare så hoppar navigationen igång och fungerar perfekt. Felet uppträder inte varje gång, det händer ibland att navigationen startar perfekt.
Kan man på något sätt rengöra comanden? eller andra förslag.
Hälsningar / Stefan
Låter som kondens på linsen. Fuktigt i bilen?
Re: Problem med navigation, läser ej navskiva
Antingen kondens eller så behöver laserströmmen finjusteras. Det sistnämnda har jag gjort innan.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Problem med navigation, läser ej navskiva
Jag har också en känsla av att det är fukt relaterat. Vädret har ju varit lite skumt i Sthlm området sista tiden runt noll.
1. Om man öppnar comanden, går det att komma åt och torka av linsen?
2. Hur justerar man laserströmmen?
Tack för all hjälp / Stefan
1. Om man öppnar comanden, går det att komma åt och torka av linsen?
2. Hur justerar man laserströmmen?
Tack för all hjälp / Stefan
Re: Problem med navigation, läser ej navskiva
sanna11 wrote:Jag har också en känsla av att det är fukt relaterat. Vädret har ju varit lite skumt i Sthlm området sista tiden runt noll.
1. Om man öppnar comanden, går det att komma åt och torka av linsen?
2. Hur justerar man laserströmmen?
Tack för all hjälp / Stefan
1. Nej den sitter i själva "slottet" för skivan.
2.Du får skruva isär comanden så att du kommer åt lasern, sitter en minipotentiometer bredvid lasern som man justerar med en liten elektronikmejsel. måste justeras endast lite åt gången, så lite att du knappt ser att du vridit på den för den är känslig för annars vrider du förbi justeringsområdet.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Problem med navigation, läser ej navskiva
pasi wrote:sanna11 wrote:Jag har också en känsla av att det är fukt relaterat. Vädret har ju varit lite skumt i Sthlm området sista tiden runt noll.
1. Om man öppnar comanden, går det att komma åt och torka av linsen?
2. Hur justerar man laserströmmen?
Tack för all hjälp / Stefan
1. Nej den sitter i själva "slottet" för skivan.
2.Du får skruva isär comanden så att du kommer åt lasern, sitter en minipotentiometer bredvid lasern som man justerar med en liten elektronikmejsel. måste justeras endast lite åt gången, så lite att du knappt ser att du vridit på den för den är känslig för annars vrider du förbi justeringsområdet.
Dvs. inte pilla själv !!
Re: Problem med navigation, läser ej navskiva
Björne sl wrote:pasi wrote:sanna11 wrote:Jag har också en känsla av att det är fukt relaterat. Vädret har ju varit lite skumt i Sthlm området sista tiden runt noll.
1. Om man öppnar comanden, går det att komma åt och torka av linsen?
2. Hur justerar man laserströmmen?
Tack för all hjälp / Stefan
1. Nej den sitter i själva "slottet" för skivan.
2.Du får skruva isär comanden så att du kommer åt lasern, sitter en minipotentiometer bredvid lasern som man justerar med en liten elektronikmejsel. måste justeras endast lite åt gången, så lite att du knappt ser att du vridit på den för den är känslig för annars vrider du förbi justeringsområdet.
Dvs. inte pilla själv !!
Det går att göra själv,jag har gjort det:)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 8 guests