KCR-Box

E-Klassen, tillverkades mellan 1996-2002.
User avatar
Frasse
Medlem
Medlem
Posts: 73
Joined: Sat 31 May, 2003 15:38
Location: Västerbotten Blattnicksele
Contact:

KCR-Box

Postby Frasse » Thu 08 May, 2014 11:31

Är det någon som vet om det är bra eller dåligt med dom här trim boxarna typ KCR ?
Det går en massa rykten att dom är dåliga! , och en del säger att dom är bra!
Jag har en MB S 210 320 CDI - 01 som har gått ca 33000 mil , funderar om jag skall programera om chipet
eller skaffa en trim box, någon som vet.
Kent -56
E320CDI 4-Matic -07
E320CDI-01
560SEL-89
500E-92 såld
300TE-92 såld
280STD -74 såld
350SE-75 såld
280SE-83
280SE-83
Kawasaki Z1 1015-75

User avatar
jbw
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 169
Joined: Wed 31 Aug, 2005 16:44
Location: Stehag, Skåne

Re: KCR-Box

Postby jbw » Thu 08 May, 2014 20:14

Hej!
Har motorn gått så långt så kanske man skall låta bli sådant. Vill inte vara moraltant men räcker inte flåset kanske man skall lägga slantarna på en nyare modell med mer hästar/nm. Kan kosta mer än det smakar.
-98 Mercedes C220T CDI Såld
-00 Mercedes C230 Kompressor sport Såld
-08 BMW 120 DA M-Sport Såld
-15 BMW X1 20D Xdrive Såld
-18 BMW M140i Xdrive
-16 Passat alltrack 2.0 tdi 4motion tjänstebil föredetta
-21 Mercedes C300E 4matic sedan nuvarande tjänstebil

User avatar
DieselThomsen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1217
Joined: Sat 07 Jun, 2008 00:47
Location: Nyköping
Contact:

Re: KCR-Box

Postby DieselThomsen » Thu 08 May, 2014 20:30

KCR boxarnas enda funktion på en commonrail-maskin är att höja railtrycket vilket ger ökat slitage på högtryckspumpen samt nästan ingen effektökning.
Riktigt chip-trim skulle jag helt klart rekommendera :-)
W164 320 CDI 4matic -06, 723U CUBANITE SILVER
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU

User avatar
Frasse
Medlem
Medlem
Posts: 73
Joined: Sat 31 May, 2003 15:38
Location: Västerbotten Blattnicksele
Contact:

Re: KCR-Box

Postby Frasse » Fri 09 May, 2014 09:56

Ok då vet jag !
Kent -56
E320CDI 4-Matic -07
E320CDI-01
560SEL-89
500E-92 såld
300TE-92 såld
280STD -74 såld
350SE-75 såld
280SE-83
280SE-83
Kawasaki Z1 1015-75

trucker164

Re: KCR-Box

Postby trucker164 » Fri 09 May, 2014 22:55

DieselThomsen wrote:KCR boxarnas enda funktion på en commonrail-maskin är att höja railtrycket vilket ger ökat slitage på högtryckspumpen samt nästan ingen effektökning.
Riktigt chip-trim skulle jag helt klart rekommendera :-)


Nu kanske jag är dåligt insatt i hur en dieselmotor fungerar men om man höjer railtrycket samtidigt som motorstyrenheten fortfarande tror att det är ett lägre tryck så får du in en större mängd bränsle i cylindern vilket i sin tur borde generera mera effekt, eller är jag ute och cyklar?
Sedan har väl modernare "boxar" även styrning (lurar) av laddtrycket.
En annan fråga är väl vad ett "chip-trim" gör som inte boxen gör, den ökar också railtrycket med ökat slitage på högtryckspumpen som följd.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: KCR-Box

Postby torake » Sat 10 May, 2014 08:49

trucker164 wrote:
DieselThomsen wrote:KCR boxarnas enda funktion på en commonrail-maskin är att höja railtrycket vilket ger ökat slitage på högtryckspumpen samt nästan ingen effektökning.
Riktigt chip-trim skulle jag helt klart rekommendera :-)


Nu kanske jag är dåligt insatt i hur en dieselmotor fungerar men om man höjer railtrycket samtidigt som motorstyrenheten fortfarande tror att det är ett lägre tryck så får du in en större mängd bränsle i cylindern vilket i sin tur borde generera mera effekt, eller är jag ute och cyklar?
Sedan har väl modernare "boxar" även styrning (lurar) av laddtrycket.
En annan fråga är väl vad ett "chip-trim" gör som inte boxen gör, den ökar också railtrycket med ökat slitage på högtryckspumpen som följd.


Ja. Högre railtryck betyder mer diesel, betyder mer effekt, men samtidigt ökar slitaget på bränslesystemet.

Nej. Om man mappar om det befintliga programmet så kan man säga åt spridaren att öppna tidigare och stänga senare, man får in mer diesel utan att höja railtrycket. Man kan också sätta i större spridare och anpassa programmet till det.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

trucker164

Re: KCR-Box

Postby trucker164 » Sun 11 May, 2014 09:36

torake wrote:Nej. Om man mappar om det befintliga programmet så kan man säga åt spridaren att öppna tidigare och stänga senare, man får in mer diesel utan att höja railtrycket. Man kan också sätta i större spridare och anpassa programmet till det.


Dom "mappningar" jag har sett har alla förutom "spridartiden" även höjt railtrycket.
Ända skillnaden är att man har kunnat avläsa det höjda railtrycket via diagnosen.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: KCR-Box

Postby torake » Sun 11 May, 2014 10:39

trucker164 wrote:
torake wrote:Nej. Om man mappar om det befintliga programmet så kan man säga åt spridaren att öppna tidigare och stänga senare, man får in mer diesel utan att höja railtrycket. Man kan också sätta i större spridare och anpassa programmet till det.


Dom "mappningar" jag har sett har alla förutom "spridartiden" även höjt railtrycket.
Ända skillnaden är att man har kunnat avläsa det höjda railtrycket via diagnosen.


Jag är ganska säker på att du vet hur det funkar, trucker164, sluta trolla. :P

Om du vill ha in 20% mer bränsle kan du antingen 1. höja railtrycket 20% eller 2. öppna spridaren 20% längre eller 3. höja trycket 10% och spridartiden 10%.

Vilket sliter minst på bränslesystemet?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

trucker164

Re: KCR-Box

Postby trucker164 » Sun 11 May, 2014 11:15

torake wrote:
trucker164 wrote:
torake wrote:Nej. Om man mappar om det befintliga programmet så kan man säga åt spridaren att öppna tidigare och stänga senare, man får in mer diesel utan att höja railtrycket. Man kan också sätta i större spridare och anpassa programmet till det.


Dom "mappningar" jag har sett har alla förutom "spridartiden" även höjt railtrycket.
Ända skillnaden är att man har kunnat avläsa det höjda railtrycket via diagnosen.


Jag är ganska säker på att du vet hur det funkar, trucker164, sluta trolla. :P

Om du vill ha in 20% mer bränsle kan du antingen 1. höja railtrycket 20% eller 2. öppna spridaren 20% längre eller 3. höja trycket 10% och spridartiden 10%.

Vilket sliter minst på bränslesystemet?


Problemet är att man brukar vilja ha en den extra mängden tidigare för att få mera "hästar", dvs högre tryck.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: KCR-Box

Postby torake » Sun 11 May, 2014 11:49

trucker164 wrote:Problemet är att man brukar vilja ha en den extra mängden tidigare för att få mera "hästar", dvs högre tryck.


Beror ju lite på hur mycket av den tillgängliga spridartiden man utnyttjar, det finns ju en tidsgräns när det inte är lönt att spruta in mer. Man kan säkert öppna spridaren lite tidigare också, kan tänka mig att fabriksprogrammet liksom tändmappen på bensinarna är ganska konservativt för att undvika höga cylindertryck.

Men hur som helst, tror jag att du lika väl som jag (trots att du "kanske är dåligt insatt i hur en dieselmotor fungerar") vet att om man i programmet har koll på sensorvärdena och anpassar samtliga parametrar får en bättre funktion och lägre påfrestning på grejerna än om man bara trycker dit en resistor på tryckgivaren som lurar styrsystemet att trycket är för lågt. :lol:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Bjerven
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 152
Joined: Tue 13 Nov, 2007 20:58
Location: Boden
Contact:

Re: KCR-Box

Postby Bjerven » Sat 17 May, 2014 23:40

Hej!
Många som yttrar sig efter vad de tycker skall vara rätt..
Har kört med en dieselbox i min E 320cdi -00 (som rullat 30000mil) ett år nu och över 4000mil, den går som en dröm om man jämför mellan original och med boxen... Vansinnigt mycket mer att köra med och dessutom så tar den ca 0,5dl -1dl mindre diesel per mil..

När jag hade KCR boxen så gjorde det dock inte så mycket på effekten emot den jag köpte istället..
Jag är den jag blev, när jag inte blev den jag skulle.

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: KCR-Box

Postby Hynboholm » Sat 17 May, 2014 23:59

Bjerven wrote:Har kört med en dieselbox i min E 320cdi


Vad är det för fabrikat på den?

trucker164

Re: KCR-Box

Postby trucker164 » Sun 18 May, 2014 22:16

Är det någon som behöver en box till 320 cdi så har jag en liggande som styr både laddtryck och bränsle.

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: KCR-Box

Postby V70tdi » Mon 19 May, 2014 19:07

torake wrote:
trucker164 wrote:Problemet är att man brukar vilja ha en den extra mängden tidigare för att få mera "hästar", dvs högre tryck.


Beror ju lite på hur mycket av den tillgängliga spridartiden man utnyttjar, det finns ju en tidsgräns när det inte är lönt att spruta in mer. Man kan säkert öppna spridaren lite tidigare också, kan tänka mig att fabriksprogrammet liksom tändmappen på bensinarna är ganska konservativt för att undvika höga cylindertryck.

Men hur som helst, tror jag att du lika väl som jag (trots att du "kanske är dåligt insatt i hur en dieselmotor fungerar") vet att om man i programmet har koll på sensorvärdena och anpassar samtliga parametrar får en bättre funktion och lägre påfrestning på grejerna än om man bara trycker dit en resistor på tryckgivaren som lurar styrsystemet att trycket är för lågt. :lol:


Nu är det ju inte riktigt så enkelt att man bara har spridaren öppen längre tid då en modern commonraildiesel oftast sprutar in i flera sekvenser och tom efter tdc för att klara dagens nox/avgaskrav. Finns nog en hel del bränsle att spara på att ta bort efterinsprutningarna.
Håller helt med om att en mappning där spridartider,sekvens mm är att föredra då det fortfarande är motorns styrsystem som har kommandot mot inhämtade "rätta" värden. Kör inte ned första bästa map man hittar på nätet då det till 100% säkerligen bara ökar på railtryck och laddtrycksbegränsningen är borttagen men hittar man en seriös mappare så är det att föredra framför box som lurar systemet att mata på mer genom att manipulera railtrycksgivaren. Helt klart ger ett ökat railtryck mer effekt men även mer slitage på både pump och spridare.
Större slitage på spridarna får man även med ökad öppningstid/pulsvidd så att säga att en mappning inte sliter är nog fel men smakar det så kostar det :lol:
Vissa håller tiotusentals mil utan att påvisa några som helst tecken på att gå dåligt medans man kan ha oturen att det går sönder efter bara några tusen mil men det kan man ju även om man åker original.
Dieselmeken hade en video på tuben om hur höjt railtryck påverkade spridaren och spridarläkaget men jag kan inte hitta igen den nu när jag googlade lite snabbt.
Åkte BMW 2,5l TDS med KCR och dom gick otroligt bra men det kostade på i hållbarhet då EGT´n blev helt över alla gränser så pass att ljuddämparullen kom ut i form av tomtebloss och turbon tog stryk av tempen. Men kul hade jag så länge det varade :lol:
Säger inte att det jag lärt mig är rätt vad gäller CRD men jag tror på det.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD


Return to “W210”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest