Kondensorfläkt fungerar ej

E-Klassen, tillverkades mellan 1996-2002.
yunk55
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 197
Joined: Thu 27 Mar, 2008 03:01
Location: Sundbyberg

Kondensorfläkt fungerar ej

Postby yunk55 » Fri 13 Jun, 2014 21:01

Min gamla kondensorfläkt hade skurit, den har aldrig fungerat under dom fyra år jag har ägt bilen, och nu har jag satt i en helt ny men den vill inte fungera den heller.

Jag har nyligen gjort AC-service och AC:n funkar fint och säkringarna är hela.

Vad är det som kan vara fel?

yunk55
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 197
Joined: Thu 27 Mar, 2008 03:01
Location: Sundbyberg

Re: Kondensorfläkt fungerar ej

Postby yunk55 » Sat 14 Jun, 2014 01:09

Hittade ett trix på benzworld.

På den stora kliman kan man trycka på bägge autoknapparna samtidigt i tio sekunder så ska fläkten gå igång på full fart, och mycket riktigt fläkten gick igång. Då är det förmodligen en tempgivare som är paj. Frågan är var man hittar en sån? Får väl gå till MB i värsta fall.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Kondensorfläkt fungerar ej

Postby Marie » Sat 14 Jun, 2014 01:38

yunk55 wrote:Frågan är var man hittar en sån? Får väl gå till MB i värsta fall.

Varför skulle det självklara bara vara "i värsta fall"?
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

yunk55
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 197
Joined: Thu 27 Mar, 2008 03:01
Location: Sundbyberg

Re: Kondensorfläkt fungerar ej

Postby yunk55 » Sat 14 Jun, 2014 04:54

Hahahahaha jag tycker inte om att bli rånad.

Mercedes är mitt sistahandsalternativ vad gäller reservdelsinköp.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Kondensorfläkt fungerar ej

Postby Marie » Sat 14 Jun, 2014 15:23

Varför har du köpt en Mercedes om du nu tydligen inte vill ha en Mercedes?

Byter du ut den till skit bit för bit med hjälp av skitdelar så är det ju inte någon Mercedes längre....
Piratdelar är dessutom inte sällan dyrare än original i inköp.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

yunk55
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 197
Joined: Thu 27 Mar, 2008 03:01
Location: Sundbyberg

Re: Kondensorfläkt fungerar ej

Postby yunk55 » Sat 14 Jun, 2014 17:13

Piratdelar är inte mer skit än Mercedes så kallade "originaldelar".

Köp du dina "originaldelar" så köper jag piratdelar.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Kondensorfläkt fungerar ej

Postby Marie » Sat 14 Jun, 2014 17:31

yunk55 wrote:Piratdelar är inte mer skit än Mercedes så kallade "originaldelar".

Köp du dina "originaldelar" så köper jag piratdelar.


Hur det står till med hållfasthet och slitstyrka, eller andra egenskaper på piratdelarna vet ingen, allra minst du. Att Mercedes kontrollerar och garanterar egenskaperna på de delar de leverarar är lika klart. När det dessutom ofta inte blir dyrare så förstår då inte jag varför man väljer bort originaldelarna.

Nej, en bil sammansatt utav diverse hopplockade delar av allehanda ursprung är inte längre någon Mercedes.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Kondensorfläkt fungerar ej

Postby Fotografen » Sat 14 Jun, 2014 17:48

Marie, är det för att du ömmar för Hedin som du servar Helmut i Österrike?
Lämna denna typ av fel till svensk mercedsverkstad kostar ofta mer än det smakar, det är dessutom inte så säkert att kunskapen eller viljan är så stor, förtjänsten är större på att byta olja i nya bilar och ta bra betalt för detta.
Mitt förstaval av delar är original men från Tyskland via internätet, ibland USA eller England men det finns "finpirat" delar som håller samma kvalite men det krävs lite research och utprovningsverksamhet för att hitta dem. Med något undantag är reservdelar för dyrt i Sverige.
Problemet är när man inte kan skruva själv, då sitter man i rävsaxen, antingen märkesverkstad och ofta dyrt eller en billigare verkstad utan kontroll på vad som hamnar i bilen.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Kondensorfläkt fungerar ej

Postby Marie » Sat 14 Jun, 2014 18:44

Fotografen wrote:Marie, är det för att du ömmar för Hedin som du servar Helmut i Österrike?
Lämna denna typ av fel till svensk mercedsverkstad kostar ofta mer än det smakar, det är dessutom inte så säkert att kunskapen eller viljan är så stor, förtjänsten är större på att byta olja i nya bilar och ta bra betalt för detta.
Mitt förstaval av delar är original men från Tyskland via internätet, ibland USA eller England men det finns "finpirat" delar som håller samma kvalite men det krävs lite research och utprovningsverksamhet för att hitta dem. Med något undantag är reservdelar för dyrt i Sverige.
Problemet är när man inte kan skruva själv, då sitter man i rävsaxen, antingen märkesverkstad och ofta dyrt eller en billigare verkstad utan kontroll på vad som hamnar i bilen.


I & A Hedin är väl inte direkt mitt förstahandsval, det har du ju rätt i.
Men det finns ju ett antal andra auktoriserade MB-firmor även i Sverige, t.ex. Motorcentrum i Markaryd och Aronssons i Varberg. Jag kan ju säga att Motorcentrum flera gånger slagit t.ex. Auto-Bendig i Tyskland på fingrarna när det gällt reservdelspriser, och varför inte köpa i Sverige om priset är bättre?

Det stora problemet i Sverige är snarast att mekanikerkadern vanligtvis är alltför ung, få verkstäder har kvar "gubbar" över 50-årsåldern, och W140 såpass gammal att den de senaste 10 åren sällan körts till auktoriserad verkstad för service och reparation (det är numera oftast alltför unga ägare, som saknar de ekonomiska resurser som krävs för att hålla en gammal teknikstinn lyxbil i prima skick), varför det idag är glest mellan verkstäderna där mekanikerkåren sett en W140 annat än på bild...
Det är alltså en gedigen kunskapsbas beträffande dessa gamla lyxbilar som gör att jag hellre genomför mera omfattande arbeten hos firma Dipl.Ing. Hans Teissl & Sohn än på svenska verkstäder, och i det valet spelar priserna en underordnad roll. Det viktigaste är att jobben görs både rätt och bra.

Jag har gjort reparationer på fristående verkstäder i Sverige också, när det gällt enklare "skruva-jobb", men då har jag själv ordnat delarna så att jag VET vad som hamnar i bilen. Inte ett dyft från Mekonomen etc. alltså.
Last edited by Marie on Sat 14 Jun, 2014 22:07, edited 1 time in total.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Kondensorfläkt fungerar ej

Postby Fotografen » Sat 14 Jun, 2014 20:48

Är jag i krokarna kanske jag tittar in hos någon av handlarna du nämner. Här är man mitt i Hedin-land.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: Kondensorfläkt fungerar ej

Postby Van der Verhart » Sat 14 Jun, 2014 20:55

Kan inte komma på det själv,men du kanske berätta för mig exakt vad det är som är så svårt på en W140 jämfört med tex en W221 att utföra? Är nån speciell motor,elektronik,inredning,drivlina,mm mm på just DIN bil?

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Kondensorfläkt fungerar ej

Postby Fotografen » Sat 14 Jun, 2014 21:00

Är man utbildad och van att felsöka på moderna bilar blir bilar från den "halvanaloga" tidsepoken bökiga, gäller alla bilar och inte bara bilar förresten. Inget konstigt med det.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

yunk55
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 197
Joined: Thu 27 Mar, 2008 03:01
Location: Sundbyberg

Re: Kondensorfläkt fungerar ej

Postby yunk55 » Sun 15 Jun, 2014 05:11

Marie wrote:
yunk55 wrote:Piratdelar är inte mer skit än Mercedes så kallade "originaldelar".

Köp du dina "originaldelar" så köper jag piratdelar.


Hur det står till med hållfasthet och slitstyrka, eller andra egenskaper på piratdelarna vet ingen, allra minst du. Att Mercedes kontrollerar och garanterar egenskaperna på de delar de leverarar är lika klart. När det dessutom ofta inte blir dyrare så förstår då inte jag varför man väljer bort originaldelarna.

Nej, en bil sammansatt utav diverse hopplockade delar av allehanda ursprung är inte längre någon Mercedes.


Tänk att det fortfarande år 2014 finns människor som fortfarande lever i villfarelsen att originaldelar håller högre kvalitet än piratdelar. Det var ju hur många år sen som helst som den bluffen blev avslöjad.

Det är bara trams att piratdelar håller sämre kvalitet än Mercedes så kallade "originaldelar".

Förutom Biltemas sortiment så är det så gott som ingen skillnad i kvalitet på pirat eller originaldelar.

Du Marie är ett offer för originaldelsförsäljarnas propaganda att deras delar högre kvalitet än piratförsäljarnas. Det är i så många fall exakt samma tillverkare av reservdelar till såväl original som pirat, egentligen så är det missvisande att kalla piratdelar för pirat när det i så många fall bara är förpackningarna som skiljer dom åt.

Men lev du i din illusion att originaldelar är så förträffliga och piratdelar ren skit.

Och sist men inte minst så måste jag bara få kommentera den här otroligt absurda kommentaren, "en bil sammansatt utav diverse hopplockade delar av allehanda ursprung är inte längre någon Mercedes."

Det är ett så löjligt påstående så jag inte kan hålla mig för skratt och det visar hur okunnig du är. För i sådana fall så är inte din W140 någon Mercedes och har så heller aldrig varit.

För det är just det din bil och alla andra massproducerade bilar är från allra första början från fabriken den är sammansatt i.

Alla massbilstillverkare använder sig av mängder med underleverantörer för att producera delar till sina bilar, inklusive Mercedes.

Och i så många fall är det samma underleverantörer som biltillverkarna köper delar av, det finns inte många komponenter i din bil som är gjorda av någon helt exklusiv underleverantör till Mercedes eller ännu färre som är tillverkade av Mercedes själva.

Ju dyrare och ju mer tekniskt avancerad en komponent är, desto större chans att den är köpt av en stor underleverantör som levererar till mängder av andra bilmärken.

Så lev du vidare i din illusion att din bil är gjord av superexklusiva komponenter gjorda av Mercedes själva, eller av någon exklusiv leverantör till Mercedes, och att Mercedes originaldelar är av en kvalitet vida överskridande piratdelar.

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Kondensorfläkt fungerar ej

Postby pasi » Sun 15 Jun, 2014 08:48

yunk55 wrote:
Marie wrote:
yunk55 wrote:Piratdelar är inte mer skit än Mercedes så kallade "originaldelar".

Köp du dina "originaldelar" så köper jag piratdelar.


Hur det står till med hållfasthet och slitstyrka, eller andra egenskaper på piratdelarna vet ingen, allra minst du. Att Mercedes kontrollerar och garanterar egenskaperna på de delar de leverarar är lika klart. När det dessutom ofta inte blir dyrare så förstår då inte jag varför man väljer bort originaldelarna.

Nej, en bil sammansatt utav diverse hopplockade delar av allehanda ursprung är inte längre någon Mercedes.


Tänk att det fortfarande år 2014 finns människor som fortfarande lever i villfarelsen att originaldelar håller högre kvalitet än piratdelar. Det var ju hur många år sen som helst som den bluffen blev avslöjad.

Det är bara trams att piratdelar håller sämre kvalitet än Mercedes så kallade "originaldelar".

Förutom Biltemas sortiment så är det så gott som ingen skillnad i kvalitet på pirat eller originaldelar.

Du Marie är ett offer för originaldelsförsäljarnas propaganda att deras delar högre kvalitet än piratförsäljarnas. Det är i så många fall exakt samma tillverkare av reservdelar till såväl original som pirat, egentligen så är det missvisande att kalla piratdelar för pirat när det i så många fall bara är förpackningarna som skiljer dom åt.

Men lev du i din illusion att originaldelar är så förträffliga och piratdelar ren skit.

Och sist men inte minst så måste jag bara få kommentera den här otroligt absurda kommentaren, "en bil sammansatt utav diverse hopplockade delar av allehanda ursprung är inte längre någon Mercedes."

Det är ett så löjligt påstående så jag inte kan hålla mig för skratt och det visar hur okunnig du är. För i sådana fall så är inte din W140 någon Mercedes och har så heller aldrig varit.

För det är just det din bil och alla andra massproducerade bilar är från allra första början från fabriken den är sammansatt i.

Alla massbilstillverkare använder sig av mängder med underleverantörer för att producera delar till sina bilar, inklusive Mercedes.

Och i så många fall är det samma underleverantörer som biltillverkarna köper delar av, det finns inte många komponenter i din bil som är gjorda av någon helt exklusiv underleverantör till Mercedes eller ännu färre som är tillverkade av Mercedes själva.

Ju dyrare och ju mer tekniskt avancerad en komponent är, desto större chans att den är köpt av en stor underleverantör som levererar till mängder av andra bilmärken.

Så lev du vidare i din illusion att din bil är gjord av superexklusiva komponenter gjorda av Mercedes själva, eller av någon exklusiv leverantör till Mercedes, och att Mercedes originaldelar är av en kvalitet vida överskridande piratdelar.


+1 8)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Kondensorfläkt fungerar ej

Postby Fotografen » Sun 15 Jun, 2014 09:56

Mycket kategoriska uttalanden här nu, åt båda håll...
Det finns piratdelar av originalkvalite, rikigt billiga fulpiratdelar av skitkvalite och delar som ligger lite mittemellan i både pris och kvalite. Skillnad på pirat och pirat mao.
Sedan är det långt ifrån säkert att delar från samma fabrik håller samma kvalite, tilverkade efter samma specar. Det kan vara samma del oavsett om det står Mercedes eller "bildelsfabriken" på kartongen, men det behöver inte vara det...
Själv tycker jag att kvaliten på komponenter och reservdelar har sjunkit de senaste 10 åren, tycker tex att man får byta spindelleder, stötdämpare och styrändar förjämnan nuförtiden och då har jag provat hela spektrat av delar.

yunk55 wrote:Alla massbilstillverkare använder sig av mängder med underleverantörer för att producera delar till sina bilar, inklusive Mercedes.

Och i så många fall är det samma underleverantörer som biltillverkarna köper delar av, det finns inte många komponenter i din bil som är gjorda av någon helt exklusiv underleverantör till Mercedes eller ännu färre som är tillverkade av Mercedes själva.

Sant. Nuförtiden.
Fram tom, på Mercedesspråk, generationen w201-w124-w140-r129 fick man en bil med högre kvalite, på både komponenter, konstruktion och sammansättning, när man valde en dyrare bil, nuförtiden är det bara mer lull-lull, bling-bling och krimskrams man får för pengarna. Komponenterna under glittret är samma skit som i en billig bil så du har helt rätt.


yunk55 wrote:Så lev du vidare i din illusion att din bil är gjord av superexklusiva komponenter gjorda av Mercedes själva, eller av någon exklusiv leverantör till Mercedes, och att Mercedes originaldelar är av en kvalitet vida överskridande piratdelar.

I just detta fall blir det lite speciellt, som jag skrev ovan så håller generation w201-w124-w140-r129 hög klass, troligen är det bilhistoriens höjdpunkt vad gäller masstillverkade bilar, har haft ett par stycken och skruvat i några till. Även om komponenterna är tillverkade hos samma underleverantörer som många andra biltillverkare använder verkar Mercedes ha specat lite hårdare, titta tex på elskarvdon.
Därmed inte sagt att de gör samma sak nu.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!


Return to “W210”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests