Kondensorfläkt fungerar ej

E-Klassen, tillverkades mellan 1996-2002.
Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Kondensorfläkt fungerar ej

Postby Cpt Tuttle » Mon 16 Jun, 2014 22:59

Att förutsätta att en komponent har samma kvalitet i en Mercedes som den har i en Dacia bara för att den är tillverkad av t.ex. Bosch i båda bilarna, är ju lite som att säga att en A-klass är lika fin bil som en S-klass då båda två är Mercedes. Biltillverkaren har ju fått det de varit villiga att betala för hos underleverantören, kanske mindre, men fasen inte mer. :mrgreen:

Med detta vill jag inte säga att det nödvändigtvis behöver vara mycket bättre bitar i mercan, det har jag inte tillräcklig erfarenhet för att uttala mig om, utan det är bara min reflektion över varför det inte känns helt korrekt att tänka så.

Om jag litar på "piratdelar". Mjaäe...jo...nä...kanske.

Jag har absolut inga samvetskval över att kliva in på OK och hämta ett oljefilter till mercan i Mann-kartong, t.ex. Jag litar på att det fungerar och håller hög kvalitet. Och visst visade de på TV för många år sedan en länkarm till en Audi som fått ringarna bortslipade innan den hamnat i "piratkartong", som i övrigt var identisk och tillverkad på samma ställe. Ja, det är bara naivt att tro att sådant inte förekommer.

Nackdelen med piratdelar är just det där att VETA vad man får. Kliv in hos din reservdelsnasare och beställ grejer till din MB, ibland kan det säkert vara exakt samma sak, ibland kan det vara betydligt sämre, ibland kanske till och med stadigare (och det har väl till och med du, Marie, krypit till korset med när det gäller att montera Lesjöforsfjädrar på MB då dessa har en tendens att hålla till skillnad från original?).

Men - skall man spara pengar på pirat, och fortfarande handla delarna över disk i Sverige - då är det väl Biltemas sortiment eller liknande som gäller. Visst, det finns grejer man kan lita på där också, köpte t.ex. bromsslangar till en Volvo 140 där en gång med Semperit-märkning och det känns väl ändå hyggligt. :roll: Men mycket där är ju skräp.

Skall man ha kvalitetspirat, åtminstone till MB, ja då BLIR det ofta inga stora summor man sparar, och jag tycker det är lite konstigt att många förutsätter att delar är grisigt dyra att köpa hos MB utan att ens höra sig för vad det kostar...

Anledningen till att jag köpt så pass få delar hos MB som jag gjort är mest för att återförsäljaren ligger 10 mil bort och det känns avigt för ett sketet oljefilter eller så. Men de delar jag ändå handlat där har inte ruinerat mig. Och, om reservdelen bara finns att köpa hos MB, så beror det nog på att den inte hade gått att tillverka och sälja billigare och samtidigt göra vinst på, för då hade nog någon redan gjort det. :roll:

Och jag har då fått ångra mig emellanåt, jag vet ju t.ex. att Mekonomen sålt en del Hella-grejer och jag behövde en blinkers till min W123, den var om jag minns rätt runt 20 kr billigare på Mekonomen än på Åke Eriksson bil, och Mekonomen fanns på orten, så jag köpte den där. När jag får hem den så heter den inte alls Hella, utan "Eurolight" eller nåt sånt (det enda "euro" på den var nog namnet, kändes mer troligt att "Chinalight" hade varit ett ärligare namn :? ), plasten i den var mycket tunnare än original Hella, lamphållaren hade ett epigt utförande och infästningen i skärmen kändes inte helt stabil. :?

Visst, den sitter där och den blinkar, men kom för fasen inte och säg annat än att den då var SÄMRE? Alltså förekommer sämre pirat, och hade jag handlat en blinkers på MB i stället så hade jag vetat att jag hade fått en bra sådan - och jag hade gärna betalat tjugan där för att slippa montera nåt eparackel gjort av plast från återvunna Creme Fraiche-burkar. :?

Men detta är bara mina reflektioner efter mina erfarenheter, och någon annan kan mycket väl ha upplevt det annorlunda.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Kondensorfläkt fungerar ej

Postby Marie » Mon 16 Jun, 2014 23:12

Cpt Tuttle wrote:(och det har väl till och med du, Marie, krypit till korset med när det gäller att montera Lesjöforsfjädrar på MB då dessa har en tendens att hålla till skillnad från original?).


Nej, ännu har det ju inte gått så långt, men nästa gång en fjäder går av så blir det kanske Lesjöfors. Jag satte i nya original bak för drygt en månad sedan, fast denna gång med poängen uppräknad med en "extra" dragkrok och lite till för att kompensera för snökedjor, verktygslåda mm som alltid ligger i skuffen och åker med....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)


Return to “W210”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests