Jag gör en egen tråd om detta, kanske kan det hjälpa någon annan?
Jag har alltså köpt en fin, välutrustad E430 T, 22' mil, smaragdsvart met. med svart läder.
Tyvärr är den även utrustad med oljud i motorn.
Tack vare att bilen är väldigt fräsch så tycker jag att det är värt att försöka laga den.
Bl.a. så sitter det helt nytt original avgassystem på den, helt nya strålkastare, nya styrleder mm.
Nya fjäderskålar fram, besiktigad till Juli nästa år, och framför allt - väldigt lite rost!!
Den går tyst och fint när den är kall, men sedan kommer det ett knackande ljud.
Jag har bett en mycket duktig motorrenoverare att han ska lyssna på den i nästa vecka.
Säger han att det räcker att byta kedjor, eller att byta ramlager osv. då är det det som gäller.
Men jag har inställningen att köpa en annan motor på skroten, och "bara" byta.
Jag har hittat en lågmilad M113.940 från en 2001, någon som vet om den passar i min 1998?
Kan t.ex. motorstyrning vara annorlunda på före och efter facelift?
E430 T -98 med knack i motorn.
E430 T -98 med knack i motorn.
Last edited by Hynboholm on Wed 17 Sep, 2014 22:37, edited 2 times in total.
Re: E430 T -98 med knack i motorn.
Motorer och motorstyrning går på sitt eget releaseschema hos mercedes som du vet. På 2000 års modell, sent 2000-05, gick M112 över till euro5-klassning och fick dubbla lambdasonder bl.a. Försök ta reda på om samma gäller M113, dvs kolla i EPC om antalet och artikelnumren på givare är samma mellan dina två chassinummer (motornummer).
Är det samma givare och samma antal, då är det inga problem bara att plugga i och köra, ingen ändring av programvaran.
Är det samma givare och samma antal, då är det inga problem bara att plugga i och köra, ingen ändring av programvaran.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: E430 T -98 med knack i motorn.
Tack T-Å!
Art.nummer på motorkabelhärvan skiljer på S/W210 med kod 800 och kod 801, alltså årsmodell 2000 och 2001.
Den motor som jag såg är tillverkad 2000-10, och satt i en bil med kod 801, så där sprack den idén.
Typiskt, när den bara gått 10' mil...
Art.nummer på motorkabelhärvan skiljer på S/W210 med kod 800 och kod 801, alltså årsmodell 2000 och 2001.
Den motor som jag såg är tillverkad 2000-10, och satt i en bil med kod 801, så där sprack den idén.
Typiskt, när den bara gått 10' mil...
-
- Hedersmedlem
- Posts: 1202
- Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32
Re: E430 T -98 med knack i motorn.
torake wrote:Motorer och motorstyrning går på sitt eget releaseschema hos mercedes som du vet. På 2000 års modell, sent 2000-05, gick M112 över till euro5-klassning och fick dubbla lambdasonder bl.a. Försök ta reda på om samma gäller M113, dvs kolla i EPC om antalet och artikelnumren på givare är samma mellan dina två chassinummer (motornummer).
Är det samma givare och samma antal, då är det inga problem bara att plugga i och köra, ingen ändring av programvaran.
Vad jag vet så har 112 Euro 4.
Re: E430 T -98 med knack i motorn.
Van der Verhart wrote:torake wrote:Motorer och motorstyrning går på sitt eget releaseschema hos mercedes som du vet. På 2000 års modell, sent 2000-05, gick M112 över till euro5-klassning och fick dubbla lambdasonder bl.a. Försök ta reda på om samma gäller M113, dvs kolla i EPC om antalet och artikelnumren på givare är samma mellan dina två chassinummer (motornummer).
Är det samma givare och samma antal, då är det inga problem bara att plugga i och köra, ingen ändring av programvaran.
Vad jag vet så har 112 Euro 4.
Ja det är givetvis euro 4 jag menar, då euro 5 klubbades först 2007 när 112/113 redan var uträknade.
Det var alltså så att M112 fram till 2000-05 var euro 3, därefter euro 4.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: E430 T -98 med knack i motorn.
Fotografen wrote:Kan du lägga upp en ljudfil på knacket?
Tack för att du vill hjälpa till!
Jag ska passa på att spela in ljudet när "motorgurun" kommer och lyssnar.
Vill inte köra motorn i "onödan" så att säga.
Återkommer!
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: E430 T -98 med knack i motorn.
Jag hade ett knack ur botten av motorn på min coupe före motorrenovering, visade sig sitta en ramlagerhalva med fel tolerans dvs +0,25mm motför de andra halvorna. Antagligen hittade den halvan dit för många år sedan (kan det varit runt 2000-skarven?) efter att morsan fått lämna in den hos MB i Umeå efter en oljetrågsknäckare som gick på vägskötarens försäkring.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: E430 T -98 med knack i motorn.
Det kan mycket väl vara ramlagerknack.
Min motorguru får avgöra om vi renoverar eller byter ut motorn.
Min motorguru får avgöra om vi renoverar eller byter ut motorn.
Re: E430 T -98 med knack i motorn.
Har mest grejat 123 under veckan, men lite 210 har det blivit.
Min bekant har varit här och lyssnat. Han är nästan säker på att det är vevstakslager som är slut.
Troligtvis har motorn körts med för lite olja. Hur länge eller hur lite vet vi inte.
Han tror att det hårda knackande ljudet är kolven som tar i toppen när den är uppe och vänder.
Detta gjorde valet enkelt, en "ny" motor från skroten inhandlades.
Innan jag stoppar i den så ska den bl.a. få lite nya packningar och kedjan ska kontrolleras/bytas.
Sedan är det "bara" att sätta igång och skruva.
Nu står den på 16" eftersom 18" AMG fälgarna ska säljas.
Min bekant har varit här och lyssnat. Han är nästan säker på att det är vevstakslager som är slut.
Troligtvis har motorn körts med för lite olja. Hur länge eller hur lite vet vi inte.
Han tror att det hårda knackande ljudet är kolven som tar i toppen när den är uppe och vänder.
Detta gjorde valet enkelt, en "ny" motor från skroten inhandlades.
Innan jag stoppar i den så ska den bl.a. få lite nya packningar och kedjan ska kontrolleras/bytas.
Sedan är det "bara" att sätta igång och skruva.
Nu står den på 16" eftersom 18" AMG fälgarna ska säljas.
Re: E430 T -98 med knack i motorn.
Hynboholm wrote:Har mest grejat 123 under veckan, men lite 210 har det blivit.
Min bekant har varit här och lyssnat. Han är nästan säker på att det är vevstakslager som är slut.
Troligtvis har motorn körts med för lite olja. Hur länge eller hur lite vet vi inte.
Han tror att det hårda knackande ljudet är kolven som tar i toppen när den är uppe och vänder.
Detta gjorde valet enkelt, en "ny" motor från skroten inhandlades.
Innan jag stoppar i den så ska den bl.a. få lite nya packningar och kedjan ska kontrolleras/bytas.
Sedan är det "bara" att sätta igång och skruva.
Nu står den på 16" eftersom 18" AMG fälgarna ska säljas.
Kul tråd detta Trodde aldrig du skulle köpa en 210:a
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: E430 T -98 med knack i motorn.
pasi wrote:
Kul tråd detta Trodde aldrig du skulle köpa en 210:a
Trodde inte jag heller!
Men billigt & trasigt har ju alltid lockat...
Re: E430 T -98 med knack i motorn.
Hynboholm wrote:pasi wrote:
Kul tråd detta Trodde aldrig du skulle köpa en 210:a
Trodde inte jag heller!
Men billigt & trasigt har ju alltid lockat...
Samma här men nu får du ju ändra din signatur
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: E430 T -98 med knack i motorn.
hej
hur mycket fick du ge för E430 motorn?
har letat länge efter en w210 E55 motor på Bildelsbasen samt Laga men hittar inga motorer längre!
gav skroten dig någon servicebok på miltalet så du vet vad motorn rullat?
fick du motorn leverrat på pall hem till dörren?
vare billig frakt?
hur går man teväga för att tvätta bort det fula ärget på ovansidan motorn som jag ser på din motorbild?
alumotorer får ofta en ful hinna med ärg.
hur mycket fick du ge för E430 motorn?
har letat länge efter en w210 E55 motor på Bildelsbasen samt Laga men hittar inga motorer längre!
gav skroten dig någon servicebok på miltalet så du vet vad motorn rullat?
fick du motorn leverrat på pall hem till dörren?
vare billig frakt?
hur går man teväga för att tvätta bort det fula ärget på ovansidan motorn som jag ser på din motorbild?
alumotorer får ofta en ful hinna med ärg.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 17 guests