Skulle backa ut och efter typ 2m slutar aset att driva.
Motorn varvar men allt som sker är ett svagt rassel underifrån.
Går ut och inspekterar. På marken ligger det ett gäng kulor ca 1-1.5 cm i diameter och två halvor från en cirkelformad metallring. Ca 5 cm i diameter.
Lådan har varit lite svajjig i flera år (http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?f=60&t=76002) men bara när den varit kall. Har bytt olja/filter två ggr på 5 år utan förbättring.
Inga felkoder har kunnat läsas från lådan.
Så idag då brast skiten...
Det är en 320T -02 4matic Avantguard med nyss knäppta 19' mil.
Det är ju lite synd då den är hyfsat fräsch i övrigt. Bra utr. och inte så ruggit med rost.
Min plan är att frakta den till verkstan och få ett utlåtande och se vad det kan landa på.
Vad är det för lådor som passar?
Det finns ju några på bildelsbasen till hygglig kurs.
Dilemmat är ju att det kommer kosta ungefär det den betingar på marknaden.
- Repa och hoppas den håller ihop.
- Repa och sälja/byta in.
- Ge f-n i allt - skrota och gå vidare...
Fler förslag till en broder i nöd?
Då har det hänt... Växellådan har rasat.
Re: Då har det hänt... Växellådan har rasat.
Inget oljeläckage? Ligger det delar under bilen kanske det inte är lådan utan något i drivlinan i övrigt?
Håll oss underrättade.........har själv en som i o f s passerat snart 25´men det är ju bara inkört.
/Anders
Håll oss underrättade.........har själv en som i o f s passerat snart 25´men det är ju bara inkört.
/Anders
Mest prylar när han dör vinner!
Mercedes 200 CDI T 2013
Lexus GS 300 -05
MB E 220 CDI T -99...avsomnad.
MB 300 SL -91
Porsche 944-83
Mercedes 200 CDI T 2013
Lexus GS 300 -05
MB E 220 CDI T -99...avsomnad.
MB 300 SL -91
Porsche 944-83
Re: Då har det hänt... Växellådan har rasat.
Inget läckage.
När jag tänker på det har jag, sedan någon gång i höstas, haft ett litet knackande ljud höger fram vid långsam parkeringskörning och fullt utslag. Aldrig vid normal gång och inget glapp om man hissar upp och rycker i hjulet.
Sedan snön kom har detta ju inte märkts då hjulet glider på isen istället...
När jag tänker på det har jag, sedan någon gång i höstas, haft ett litet knackande ljud höger fram vid långsam parkeringskörning och fullt utslag. Aldrig vid normal gång och inget glapp om man hissar upp och rycker i hjulet.
Sedan snön kom har detta ju inte märkts då hjulet glider på isen istället...
Re: Då har det hänt... Växellådan har rasat.
Hej!
Om växellådan havererat så kapitalt att det kommit ut delar på marken borde det dels smällt till ordentligt, samt att det dessutom skulle läckt ut en ansenlig kvantitet växellådsolja.
Som föregående inlägg säger: Kontrollera noga alla andra ingående komponenter innan Du inriktar Dig på växellådan. På en 4-matic finns det väl någon slags fördelningslåda som leder kraften till bak- respektive framvagn, samt drivaxlar för det. Kanske finns felet där?
Om växellådan havererat så kapitalt att det kommit ut delar på marken borde det dels smällt till ordentligt, samt att det dessutom skulle läckt ut en ansenlig kvantitet växellådsolja.
Som föregående inlägg säger: Kontrollera noga alla andra ingående komponenter innan Du inriktar Dig på växellådan. På en 4-matic finns det väl någon slags fördelningslåda som leder kraften till bak- respektive framvagn, samt drivaxlar för det. Kanske finns felet där?
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: Då har det hänt... Växellådan har rasat.
Jag har en automatlåda från en e280 4-matic 22tusen mil gick kanon fint och växlade riktigt bra skrotade den för att den blev krockad men har kvar motor och växellåda drivaxlar mm från den
Re: Då har det hänt... Växellådan har rasat.
Det kanske lutar åt någon drivaxel.
Det var ingen dramatik, den bara slutade driva. Motorn fick helt plötsligt inget motstånd.
Tack för er input, jag får se till att få den bedömd asap.
Det var ingen dramatik, den bara slutade driva. Motorn fick helt plötsligt inget motstånd.
Tack för er input, jag får se till att få den bedömd asap.
Re: Då har det hänt... Växellådan har rasat.
Ett gäng kulor samt delar av något som varit cirkulärt för ju tankarna till en drivknut t ex.
Hoppas på det för det lär ju vara enklare att åtgärda.
/Anders
Hoppas på det för det lär ju vara enklare att åtgärda.
/Anders
Mest prylar när han dör vinner!
Mercedes 200 CDI T 2013
Lexus GS 300 -05
MB E 220 CDI T -99...avsomnad.
MB 300 SL -91
Porsche 944-83
Mercedes 200 CDI T 2013
Lexus GS 300 -05
MB E 220 CDI T -99...avsomnad.
MB 300 SL -91
Porsche 944-83
Re: Då har det hänt... Växellådan har rasat.
andgus52 wrote:Ett gäng kulor samt delar av något som varit cirkulärt för ju tankarna till en drivknut t ex.
Hoppas på det för det lär ju vara enklare att åtgärda.
/Anders
Det är ju vad jag också tror. Och brister en drivknut så slutar den att driva.
Re: Då har det hänt... Växellådan har rasat.
Marie wrote:andgus52 wrote:Ett gäng kulor samt delar av något som varit cirkulärt för ju tankarna till en drivknut t ex.
Hoppas på det för det lär ju vara enklare att åtgärda.
/Anders
Det är ju vad jag också tror. Och brister en drivknut så slutar den att driva.
Är 4matic så kasst att den inte driver alls om ett hjul står i luften ?
Re: Då har det hänt... Växellådan har rasat.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/4Matic
Systemet lär ju använda differenser i hjulhastighet för att avgöra om något eller några hjul skall bromsas. Givarna sitter ute vid hjulen. Om alla 4 hjul står stilla pga trasig drivaxel eller kardanaxel då blir det svårt.
4-maticen skall klara ett eller flera hjul hängande i luften.
Systemet lär ju använda differenser i hjulhastighet för att avgöra om något eller några hjul skall bromsas. Givarna sitter ute vid hjulen. Om alla 4 hjul står stilla pga trasig drivaxel eller kardanaxel då blir det svårt.
4-maticen skall klara ett eller flera hjul hängande i luften.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Då har det hänt... Växellådan har rasat.
torake wrote:http://en.m.wikipedia.org/wiki/4Matic
Systemet lär ju använda differenser i hjulhastighet för att avgöra om något eller några hjul skall bromsas. Givarna sitter ute vid hjulen. Om alla 4 hjul står stilla pga trasig drivaxel eller kardanaxel då blir det svårt.
4-maticen skall klara ett eller flera hjul hängande i luften.
Tackar för länken.
Ja med öppen differential så blir det stopp precis som alla säger. My bad Trodde den hade ett mer sofistikerat system med styrning av mittendifferentialen.
The second generation of 4Matic was re-introduced on the W210 series in 1998/1999. Available only in left hand drive the cars were again manufactured at the Magna-Steyr plant in Austria. The second generation of 4Matic used a full-time 4-wheel-drive system with three open differentials front, centre and rear. Traction control is achieved using ETS (Electronic Traction System). This employs the ABS system with additional valves to monitor and then partially brakes any wheel which loses traction. This much simpler system is also used in the Mercedes-Benz M-Class SUV.
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Då har det hänt... Växellådan har rasat.
Låter som en drivknut, kulorna är för grova för att sitta i en automatlåda och har den havererat så rejält att det ramlar ut grejer så skulle du haft en oljepöl också.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: Då har det hänt... Växellådan har rasat.
...och även om den skulle ha givarna bak inne vid bakaxelväxeln (som t.ex. på W140), och det är en bakre knut som gick, så sätter den broms på det hjulet, men det får ju ingen inverkan på drivningen eftersom just den knuten är trasig....
Re: Då har det hänt... Växellådan har rasat.
Blir lite fundersam på en grej.
På besiktningen brukar dom bromsprova som en 'vanlig' bil.
Är det så bra egentligen? Brukar man inte skippa rullarna med 4wd?
Jag kommer att dra den på trailer denna gång men bara för sakens skull, går det bogsera en 4-matic?
På besiktningen brukar dom bromsprova som en 'vanlig' bil.
Är det så bra egentligen? Brukar man inte skippa rullarna med 4wd?
Jag kommer att dra den på trailer denna gång men bara för sakens skull, går det bogsera en 4-matic?
Re: Då har det hänt... Växellådan har rasat.
ksberg wrote:Blir lite fundersam på en grej.
På besiktningen brukar dom bromsprova som en 'vanlig' bil.
Är det så bra egentligen? Brukar man inte skippa rullarna med 4wd?
Jag kommer att dra den på trailer denna gång men bara för sakens skull, går det bogsera en 4-matic?
Borde ju inte vara några problem då 210 ju har öppen mellandifferential som jag just fått lära mig Trodde helt klart mer om 4maticen men det är en billig enkel konstruktion. Det som kan hända är väl att bilen försöker bromsa fast dom hjul som snurrar i provaren men det gör ju ingenting alls.
På bilar med låsande eller bromsande mellandifferential som inte går att koppla ur så körs inte bromsprov i rullar.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 15 guests