Rykande 220 CDI

E-Klassen, tillverkades mellan 1996-2002.
User avatar
Bandit
Expert
Expert
Posts: 710
Joined: Sat 04 Apr, 2009 10:56
Location: Piteå

Rykande 220 CDI

Postby Bandit » Mon 27 Jun, 2016 14:36

Min svartryker väldigt mkt. Spridare och katalysatorer är bytt/rengjorda
Blir mindre svartrök om man plågar den.
Kan EGR vara problemet?
Det ryker t o m på tomgång för mkt ser man

Den går bra och hyfsat billigt för att ha rullat 62 drygt
Måste försöka få den godkänd på Sbp!
Bilen är en 01a
HJÄLP!!

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: Rykande 220 CDI

Postby Kjell Niklasson » Wed 29 Jun, 2016 08:48

I insuget, alldeles intill topplocket, sitter det små spjäll. Ett för varje cylinder. Mellan dom går ett stag, som även är kopplat till en vakuumklocka. Jag tror dom kallas för virvelspjäll. Det borde gå att komma åt och känna efter om staget sitter so det skall, och att det går att röra fram/tillbaka.

Kan inte svära på att det är det som är fel på din bil. Men jag har plockat loss insug på ett par sådana motorer, och samtliga har haft väldigt dåliga leder till spjällen, som väldigt lätt lossar.

Edit: Jag får rätta mig själv lite. Bilar med plastinsug verkar ha en elektrisk servomotor som drar i spjällen, inte en vakuumklocka. Men i övrigt verkar det vara lika.


Return to “W210”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests