Lite frågor som nybliven ägare till en E430 -00
Re: Lite frågor som nybliven ägare till en E430 -00
Har nu kommit en bit. Pixelfelen i instrumentet är fixat! Commanden är urplockad och jag upptäkte att någon tryckt i 3st(!) skivor som satt fast på hög i spelaren(vad håller folk på med?) Detta har gjort att hela mekaniken för in-utmatning är trasig, det bara ramlade ut plastbitar när jag tog lös spelaren ur kommanden. Så jag är ute efter n ny komplett enhet om någon sitter inne på till rimligt pris? Gärna komplett med naviskiva då det är roligt att kunna använda, även om det inte är den modernaste navin på marknaden.
E430 W210 Söndagsvagnen
E220 CDI W211 Pendlarvagnen
E220 CDI W211 Pendlarvagnen
Re: Lite frågor som nybliven ägare till en E430 -00
Min dotters personbästa är sju (7!) skivor i en spelare.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Lite frågor som nybliven ägare till en E430 -00
palton wrote:Nu en fråga kring dragkroken. Tidigare ägare(eller ägaren innan denne) har förstört den genom att svetsa på en platta för att den inte ska definieras som krok på besiktningen. Det är ju som så att detta är en original avtagbar krok och det finns ingen nyckel kvar till denne. Nu undrar jag hur jag kan få bort kroken för att ersätta den med en fungerande med nyckel? Måste jag borra låset eller hur går jag tillväga? Vill ju ha ett fungerande originaldrag på bilen. Söker då även en ny krok om någon har det liggandes.
Vad står det i regbeviset? Står bilen reggad med kula?
För i vissa fall är kopplingen ändrad till cykelhållare.
Är bilen reggad med kula så är det bara att återställa, i övrigt så kan du behöva göra en förenklad regbesiktning.
Ring och fråga så allt går rätt tillväga så du slipper bekymmer.
Ja, nyckeln är igentligen inte att betrakta som ett lås på ett original oris eller westfalia utan ett stöldskydd.
Låset kan du borra ur.
Låsningarna 1a och 2a består i att du drar ut knoppen för att sen vrida den.
Tänk på att den kan behöva dränkas i rostlösning och var försiktig med våld.
Re: Lite frågor som nybliven ägare till en E430 -00
Nuförtiden behöver man inte göra någon extra besiktning för drag, de tar det på den ordinarie besiktningen, mot pristillägg.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Lite frågor som nybliven ägare till en E430 -00
torake wrote:Nuförtiden behöver man inte göra någon extra besiktning för drag, de tar det på den ordinarie besiktningen, mot pristillägg.
kostar inget extra vad jag vet.. montera drag på min förra bil och dom kollade den på vanliga kontrollbesiktningen utan extra kostnad, ingick i rutinen bara.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Lite frågor som nybliven ägare till en E430 -00
torake wrote:Nuförtiden behöver man inte göra någon extra besiktning för drag, de tar det på den ordinarie besiktningen, mot pristillägg.
Sakta i backarna nu.
Du har delvis rätt, en bil med EU typgodkännande behöver ej genomgå en sk förenklad reg vid montering av drag.
Men för att ta bort en redan reggad krok(alla bilar med drag monterat innan 2014 om jag inte minns fel) måste man göra en reg, är draget i papperen omgjort till cykelhållare kan det behöva göras en reg igen för att det ska vara godkänt.
Det är en djungel med rykten och halvsaningar så därför ring och hör!
Nej, alla besiktningstekniker har inte behörighet att utföra förenklad regbesiktning.
Fram till 2008 (osäker på år) ingick det automatiskt i behörigheten men därefter gjordes reglerna om så det håller sakta på att fasas ut.
Åter igen, ring och hör så du inte åker dit och det inte finns folk på plats med behörighet.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 6 guests