Byte laddningsregulator E220cdi 2001

E-Klassen, tillverkades mellan 1996-2002.
User avatar
MB S-KLASSE
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1625
Joined: Sun 21 Dec, 2003 20:21

Byte laddningsregulator E220cdi 2001

Postby MB S-KLASSE » Sun 25 Dec, 2016 19:52

Någon som gjort detta ?
Går det att utföra med generatorn på
plats eller måste man ta loss den ?
Ser ut att ev kunna göras på plats underifrån
efter att man lossat skyddskåpan bak ?!
W212, W204, W169

User avatar
MB S-KLASSE
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1625
Joined: Sun 21 Dec, 2003 20:21

Re: Byte laddningsregulator E220cdi 2001

Postby MB S-KLASSE » Wed 28 Dec, 2016 09:09

Kolen sitter inte på själva laddningsregulatorn utan i en speciell kolhållare.
Ingen lödning behövs utan anslutningar till kolen skruvas fast.
Delphi vattenkyld historia 190 Amp..... Fransktillverkad :roll:
W212, W204, W169

User avatar
MB S-KLASSE
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1625
Joined: Sun 21 Dec, 2003 20:21

Re: Byte laddningsregulator E220cdi 2001

Postby MB S-KLASSE » Mon 17 Apr, 2017 15:01

Bytte kolen idag tillsammans med grannen....med generatorn på plats.
Lättade på laddningsregulatorn ngt för att komma åt den separata kolhållaren.
Lite bökigt men gick att komma åt att byta underifrån utan att demontera den vattenkylda stora 190A pjäsen.
Kolen slitna men kollektorytan såg bra ut. Lite smärgelduk bara för att få en bra yta.
1,5 h jobb och 60 kr för kolen .Billigt o bra !
W212, W204, W169

kölis
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 162
Joined: Thu 07 Jun, 2012 18:46

Re: Byte laddningsregulator E220cdi 2001

Postby kölis » Mon 17 Apr, 2017 17:51

Det ska inte j#$%&a jämnt.. Kul att det löste sig så pass enkelt!

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Byte laddningsregulator E220cdi 2001

Postby pasi » Sat 22 Apr, 2017 20:38

kölis wrote:Det ska inte j#$%&a jämnt.. Kul att det löste sig så pass enkelt!

Så franskt är inte alltid dåligt :p
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: Byte laddningsregulator E220cdi 2001

Postby Jojjet » Sat 22 Apr, 2017 22:48

pasi wrote:
kölis wrote:Det ska inte j#$%&a jämnt.. Kul att det löste sig så pass enkelt!

Så franskt är inte alltid dåligt :p


En tysk hade hållit längre. :mrgreen:
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Byte laddningsregulator E220cdi 2001

Postby pasi » Sat 22 Apr, 2017 23:01

Jojjet wrote:
pasi wrote:
kölis wrote:Det ska inte j#$%&a jämnt.. Kul att det löste sig så pass enkelt!

Så franskt är inte alltid dåligt :p


En tysk hade hållit längre. :mrgreen:

Det är en 210:a detta... :P
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
MB S-KLASSE
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1625
Joined: Sun 21 Dec, 2003 20:21

Re: Byte laddningsregulator E220cdi 2001

Postby MB S-KLASSE » Sun 23 Apr, 2017 09:06

Fransk el tysk....att kolen håller i 28500 mil får väl vara godkänt betyg. Grannens BMW med Boschgenerator gick ca 29000 mil när kolen gav upp,men kollektorytan var långt ifrån lika bra (repig och ojämn) på tyskgeneratorn jfrt med min francosgenerator.....
W212, W204, W169

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Byte laddningsregulator E220cdi 2001

Postby Marie » Sun 23 Apr, 2017 22:53

Ja nånstans vid 30 kmil är väl kolen lite korta, men om det är lönt att byta kol på en Boschsnurra vete fåglarna...

Jag bytte förebyggande vid 31 kmil på min W140, och det var nog ganska lagom för kolen var mycket korta när jag fått ut dem. Men sen dröjde det bara 2 kmil till så började lagren i generatorn låta illa... Alltså kunde jag gett fanken i att byta kol och bytt hela snurran först som sist...

Väldimensionerat alltså. Allt tar slut samtidigt. :roll:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)


Return to “W210”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests