Någon som gjort detta ?
Går det att utföra med generatorn på
plats eller måste man ta loss den ?
Ser ut att ev kunna göras på plats underifrån
efter att man lossat skyddskåpan bak ?!
Byte laddningsregulator E220cdi 2001
- MB S-KLASSE
- Hedersmedlem
- Posts: 1625
- Joined: Sun 21 Dec, 2003 20:21
Byte laddningsregulator E220cdi 2001
W212, W204, W169
- MB S-KLASSE
- Hedersmedlem
- Posts: 1625
- Joined: Sun 21 Dec, 2003 20:21
Re: Byte laddningsregulator E220cdi 2001
Kolen sitter inte på själva laddningsregulatorn utan i en speciell kolhållare.
Ingen lödning behövs utan anslutningar till kolen skruvas fast.
Delphi vattenkyld historia 190 Amp..... Fransktillverkad
Ingen lödning behövs utan anslutningar till kolen skruvas fast.
Delphi vattenkyld historia 190 Amp..... Fransktillverkad
W212, W204, W169
- MB S-KLASSE
- Hedersmedlem
- Posts: 1625
- Joined: Sun 21 Dec, 2003 20:21
Re: Byte laddningsregulator E220cdi 2001
Bytte kolen idag tillsammans med grannen....med generatorn på plats.
Lättade på laddningsregulatorn ngt för att komma åt den separata kolhållaren.
Lite bökigt men gick att komma åt att byta underifrån utan att demontera den vattenkylda stora 190A pjäsen.
Kolen slitna men kollektorytan såg bra ut. Lite smärgelduk bara för att få en bra yta.
1,5 h jobb och 60 kr för kolen .Billigt o bra !
Lättade på laddningsregulatorn ngt för att komma åt den separata kolhållaren.
Lite bökigt men gick att komma åt att byta underifrån utan att demontera den vattenkylda stora 190A pjäsen.
Kolen slitna men kollektorytan såg bra ut. Lite smärgelduk bara för att få en bra yta.
1,5 h jobb och 60 kr för kolen .Billigt o bra !
W212, W204, W169
Re: Byte laddningsregulator E220cdi 2001
Det ska inte j#$%&a jämnt.. Kul att det löste sig så pass enkelt!
Re: Byte laddningsregulator E220cdi 2001
kölis wrote:Det ska inte j#$%&a jämnt.. Kul att det löste sig så pass enkelt!
Så franskt är inte alltid dåligt :p
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Byte laddningsregulator E220cdi 2001
pasi wrote:kölis wrote:Det ska inte j#$%&a jämnt.. Kul att det löste sig så pass enkelt!
Så franskt är inte alltid dåligt :p
En tysk hade hållit längre.
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Re: Byte laddningsregulator E220cdi 2001
Jojjet wrote:pasi wrote:kölis wrote:Det ska inte j#$%&a jämnt.. Kul att det löste sig så pass enkelt!
Så franskt är inte alltid dåligt :p
En tysk hade hållit längre.
Det är en 210:a detta...
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
- MB S-KLASSE
- Hedersmedlem
- Posts: 1625
- Joined: Sun 21 Dec, 2003 20:21
Re: Byte laddningsregulator E220cdi 2001
Fransk el tysk....att kolen håller i 28500 mil får väl vara godkänt betyg. Grannens BMW med Boschgenerator gick ca 29000 mil när kolen gav upp,men kollektorytan var långt ifrån lika bra (repig och ojämn) på tyskgeneratorn jfrt med min francosgenerator.....
W212, W204, W169
Re: Byte laddningsregulator E220cdi 2001
Ja nånstans vid 30 kmil är väl kolen lite korta, men om det är lönt att byta kol på en Boschsnurra vete fåglarna...
Jag bytte förebyggande vid 31 kmil på min W140, och det var nog ganska lagom för kolen var mycket korta när jag fått ut dem. Men sen dröjde det bara 2 kmil till så började lagren i generatorn låta illa... Alltså kunde jag gett fanken i att byta kol och bytt hela snurran först som sist...
Väldimensionerat alltså. Allt tar slut samtidigt.
Jag bytte förebyggande vid 31 kmil på min W140, och det var nog ganska lagom för kolen var mycket korta när jag fått ut dem. Men sen dröjde det bara 2 kmil till så började lagren i generatorn låta illa... Alltså kunde jag gett fanken i att byta kol och bytt hela snurran först som sist...
Väldimensionerat alltså. Allt tar slut samtidigt.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests