comand slutar att fungera efter en stund

E-Klassen, tillverkades mellan 2002-2009.
User avatar
rikard
Expert
Expert
Posts: 843
Joined: Fri 09 Oct, 2009 09:58
Location: umeå

comand slutar att fungera efter en stund

Postby rikard » Sat 17 Sep, 2011 11:47

hej jag har en -03 e500 som jag nyss har bytt comand i då den gamla slutade att fungera men nu när jag va på en långsväng på ca 6 timmar så slutade den nya att fungera först försvinner ljudet och sedan så låser den displayen och tillslut så stänger den av sig.men efter en stund så startar den av sig själv och fungerar i kanske 15min sedan blir det samma sak igen vad kan vara felet kan de va comanden eller kan de va nå fel på agw enheten,ska tillläga att nu tappar den även minnet efter jag stängt av bilen varje gång

User avatar
sillen963
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 110
Joined: Sat 10 Dec, 2005 21:14
Location: Sandviken

Re: comand slutar att fungera efter en stund

Postby sillen963 » Wed 21 Sep, 2011 12:23

Om den tappar minnet så tänker ju jag att det är lilla batteriet som bör bytas kanske?

MVH Sillen
MB S211 320 -4-Matic 2003

viewtopic.php?f=61&t=60805



Volvo 142 S 1967
Volvo 144 S 1967
Volvo 144 S 1968
Volvo 145 1972
Volvo 164 1970
Volvo 164 E 1972
Volvo 164 E 1972

När man tror att man kan allt har man lika mycket kvar att lära!

User avatar
rikard
Expert
Expert
Posts: 843
Joined: Fri 09 Oct, 2009 09:58
Location: umeå

Re: comand slutar att fungera efter en stund

Postby rikard » Wed 21 Sep, 2011 18:48

sillen963 wrote:Om den tappar minnet så tänker ju jag att det är lilla batteriet som bör bytas kanske?

MVH Sillen



vart sitter det då?tror dock inte de är nå batterifel då den hänger sig efter typ en timmas spelning och sedan dör den

Zed
Expert
Expert
Posts: 741
Joined: Mon 20 Dec, 2004 14:03
Location: Göteborg
Contact:

Re: comand slutar att fungera efter en stund

Postby Zed » Wed 21 Sep, 2011 18:53

Kan tro att det är AGW:n som spökar. Börjar det brusa innan den dör?

Vet att man kan rycka säkringar både fram vid förarplatsen och i skuffen för att nollställa hela MOST-nätverket men jag minns inte vilka nummer det var. Kolla MBworld är mitt tips.
Mercedes-Benz SL 65 AMG Designo -05
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08

User avatar
rikard
Expert
Expert
Posts: 843
Joined: Fri 09 Oct, 2009 09:58
Location: umeå

Re: comand slutar att fungera efter en stund

Postby rikard » Thu 22 Sep, 2011 18:34

Zed wrote:Kan tro att det är AGW:n som spökar. Börjar det brusa innan den dör?

Vet att man kan rycka säkringar både fram vid förarplatsen och i skuffen för att nollställa hela MOST-nätverket men jag minns inte vilka nummer det var. Kolla MBworld är mitt tips.


jo de brusar till lite innan den dör,har testat att rycka säkringar men de blir ingen skillnad. ska testa byta agw då

Zed
Expert
Expert
Posts: 741
Joined: Mon 20 Dec, 2004 14:03
Location: Göteborg
Contact:

Re: comand slutar att fungera efter en stund

Postby Zed » Thu 22 Sep, 2011 19:08

rikard wrote:
Zed wrote:Kan tro att det är AGW:n som spökar. Börjar det brusa innan den dör?

Vet att man kan rycka säkringar både fram vid förarplatsen och i skuffen för att nollställa hela MOST-nätverket men jag minns inte vilka nummer det var. Kolla MBworld är mitt tips.


jo de brusar till lite innan den dör,har testat att rycka säkringar men de blir ingen skillnad. ska testa byta agw då


Tänk bara på att AGW:n skiljer mellan bilar med Comand och utan samt med H/K och utan. Kolla Ebay eller mbgtc.de.
Mercedes-Benz SL 65 AMG Designo -05
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08

User avatar
rikard
Expert
Expert
Posts: 843
Joined: Fri 09 Oct, 2009 09:58
Location: umeå

Re: comand slutar att fungera efter en stund

Postby rikard » Thu 22 Sep, 2011 20:03

Zed wrote:
rikard wrote:
Zed wrote:Kan tro att det är AGW:n som spökar. Börjar det brusa innan den dör?

Vet att man kan rycka säkringar både fram vid förarplatsen och i skuffen för att nollställa hela MOST-nätverket men jag minns inte vilka nummer det var. Kolla MBworld är mitt tips.


jo de brusar till lite innan den dör,har testat att rycka säkringar men de blir ingen skillnad. ska testa byta agw då


Tänk bara på att AGW:n skiljer mellan bilar med Comand och utan samt med H/K och utan. Kolla Ebay eller mbgtc.de.


jo jag har ju stora comanden men H/K så de blir väll att kolla på ebay.tack för hjälpen med allt ,får bara hoppas att de är fel på agw,n då,börjar bli leds på att byta comanden har bytt den 2ggr nu

Zed
Expert
Expert
Posts: 741
Joined: Mon 20 Dec, 2004 14:03
Location: Göteborg
Contact:

Re: comand slutar att fungera efter en stund

Postby Zed » Thu 22 Sep, 2011 20:20

Har läst mig till på olika tyska och amerikanska forum att det sällan är skärmenheten som strular. Det är egentligen bara en stor skärm med lite kopplingar. Sällan den går sönder. Någon kanske vet mer om detta?

AGW:n tycks oftast vara boven i dramat.
Mercedes-Benz SL 65 AMG Designo -05
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08

User avatar
rikard
Expert
Expert
Posts: 843
Joined: Fri 09 Oct, 2009 09:58
Location: umeå

Re: comand slutar att fungera efter en stund

Postby rikard » Thu 22 Sep, 2011 20:55

Zed wrote:Har läst mig till på olika tyska och amerikanska forum att det sällan är skärmenheten som strular. Det är egentligen bara en stor skärm med lite kopplingar. Sällan den går sönder. Någon kanske vet mer om detta?

AGW:n tycks oftast vara boven i dramat.


okej den första comanden som satt i blev helt svart efter ett tag och jag lämnade in den till en firma och dom sa att de va nå kretskort som va trasigt så då beställde jag en annan beg comand som fungerade hur bra somhelst i typ 3 veckor sedan va de samma historia igen den började hänga sig och starta om sig själv stänga av sig mm tillslut så tappar den helatiden minnet när man har stängt av bilen och den blev tillslut svart.kan de va fel på agwn så att den typ kortsluter comanden eller vad tror ni?

Zed
Expert
Expert
Posts: 741
Joined: Mon 20 Dec, 2004 14:03
Location: Göteborg
Contact:

Re: comand slutar att fungera efter en stund

Postby Zed » Thu 22 Sep, 2011 21:08

rikard wrote:
Zed wrote:Har läst mig till på olika tyska och amerikanska forum att det sällan är skärmenheten som strular. Det är egentligen bara en stor skärm med lite kopplingar. Sällan den går sönder. Någon kanske vet mer om detta?

AGW:n tycks oftast vara boven i dramat.


okej den första comanden som satt i blev helt svart efter ett tag och jag lämnade in den till en firma och dom sa att de va nå kretskort som va trasigt så då beställde jag en annan beg comand som fungerade hur bra somhelst i typ 3 veckor sedan va de samma historia igen den började hänga sig och starta om sig själv stänga av sig mm tillslut så tappar den helatiden minnet när man har stängt av bilen och den blev tillslut svart.kan de va fel på agwn så att den typ kortsluter comanden eller vad tror ni?


Jag har haft det problemet i somras. Comanden vägrade starta. MB-loggan kom upp men sedan stängde den ner sig. Jag ryckte två säkringar och sedan dess har det fungerat. AGW:n fick totalflipp.

Jag fick då intermittenta brus som slår ifrån hela systemet en sekund, sen kommer det tillbaka. Minnet försvinner också varje gång efter blackouterna.

Detta verktyg har jag fått tips om för att diagnosticera fel på MOST-nätverket. http://www.comandonline.co.uk/most-loop-tool.html
Mercedes-Benz SL 65 AMG Designo -05
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08

User avatar
rikard
Expert
Expert
Posts: 843
Joined: Fri 09 Oct, 2009 09:58
Location: umeå

Re: comand slutar att fungera efter en stund

Postby rikard » Thu 22 Sep, 2011 21:20

Zed wrote:
rikard wrote:
Zed wrote:Har läst mig till på olika tyska och amerikanska forum att det sällan är skärmenheten som strular. Det är egentligen bara en stor skärm med lite kopplingar. Sällan den går sönder. Någon kanske vet mer om detta?

AGW:n tycks oftast vara boven i dramat.


okej den första comanden som satt i blev helt svart efter ett tag och jag lämnade in den till en firma och dom sa att de va nå kretskort som va trasigt så då beställde jag en annan beg comand som fungerade hur bra somhelst i typ 3 veckor sedan va de samma historia igen den började hänga sig och starta om sig själv stänga av sig mm tillslut så tappar den helatiden minnet när man har stängt av bilen och den blev tillslut svart.kan de va fel på agwn så att den typ kortsluter comanden eller vad tror ni?


Jag har haft det problemet i somras. Comanden vägrade starta. MB-loggan kom upp men sedan stängde den ner sig. Jag ryckte två säkringar och sedan dess har det fungerat. AGW:n fick totalflipp.

Jag fick då intermittenta brus som slår ifrån hela systemet en sekund, sen kommer det tillbaka. Minnet försvinner också varje gång efter blackouterna.

Detta verktyg har jag fått tips om för att diagnosticera fel på MOST-nätverket. http://www.comandonline.co.uk/most-loop-tool.html


vilka säkringar va de du ryckte?

Zed
Expert
Expert
Posts: 741
Joined: Mon 20 Dec, 2004 14:03
Location: Göteborg
Contact:

Re: comand slutar att fungera efter en stund

Postby Zed » Thu 22 Sep, 2011 21:41

rikard wrote:vilka säkringar va de du ryckte?


http://mbworld.org/forums/e-class-w211/ ... start.html

Remove both fuse #28 (15A) located in driver’s side interior panel and #6 for Audio Gateway (AGW) in rear SAM simultaneously http://www.mbworld.org/forums/2749046-post2.html , wait a minute or two, then reinstall hopefully reset will occur - common resolves:

- Another device in the MOST-ring may be causing the problem
- COMAND may need update
- AGW may need update or replacement
- Headunit may need replacement
Mercedes-Benz SL 65 AMG Designo -05
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08


Return to “W211”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests