Automatlådan växlar hårt

E-Klassen, tillverkades mellan 2002-2009.
amgen
Expert
Expert
Posts: 805
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: Automatlådan växlar hårt

Postby amgen » Wed 13 Feb, 2013 01:23

Återkom gärna!

Talade med Mercedes i Malmö senast igår, och dom föreslog också en fullständig omprogrammering
av växlarna. 3.000 skulle dom ha för det men jag tror/hoppas att oljebyte ingår i den summan...
Annars var första testet att kolla oljenivån i lådan, vilket enligt dom inte är så enkelt: Bilen ska vara
varmkörd, oljan ska vara 80 grader precis (bilen uppkopplad mot deras analysinstrument) och sedan
mäter dom manuellt med sticka. För låg nivå kan ge ryck... Jag kommer börja med det sista hos någon
annan med analysinstrument. Går jag vidare med omprogrammering, skrivs eventuella trimprogram över,
jag har ju både speciella ECU och TCU-program i min. Vilka som påverkas är i skrivande stund oklart.

Det som är värt att notera (på min) är att det inte är växlingarna i sig som ger ryck, utan "lock-up´en"
när den aktiveras vid ca 35-40 km/t, och endast när bilen är kall!

Det kan vara så, att mina 2 tidigare oljebyten inte blivit gjorda korrekt (gjorda hos "fristående") som
kan vara boven i dramat...

Fortsättning följer!
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

User avatar
matteridder
Hangaround
Hangaround
Posts: 10
Joined: Sat 01 Dec, 2012 21:03

Re: Automatlådan växlar hårt

Postby matteridder » Wed 06 Mar, 2013 22:40

Sådär, dags att uppdatera.

Från början skulle ett par rullar bytas och automaten programmeras om, dryga 6k. :-D
6k blev 10k när lagret på AC´n också var dåligt, trist men sånt händer. :-)
10k blev precis 15k när en ventil i ventilhuset automaten måste bytas. :-(

Alltså, det räckte inte med en omprogrammering av lådan, utan det var även ett mekaniskt problem, förmodligen en ventil i ventilhuset som inte sluter tätt och orsakar de hårda växlingarna.

Jag borde ha fattat att det inte skulle räcka med en omprogrammering när de återkom och frågade MIG varför dom skulle göra den ö h t.
Hur som helst, så här är det att ha bil nyare än 1990. Jag är glad att inte lådan rasat helt, och hoppas att dom äntligen har hittat felet. Jag har ändå haft den inne 3 (!) gånger på olika auktoriserade MB-verkstäder, två gånger för felsökning av lådan och en gång för service, alla 3 gånger har dom sagt att det inte är något problem. :roll:

Btw, dom bjuder på omprogrammering á 900 kr. Yey...

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Automatlådan växlar hårt

Postby pasi » Thu 07 Mar, 2013 20:21

Du har inte fått tillbaks bilen än då? Tänkte om det blev bättre..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
matteridder
Hangaround
Hangaround
Posts: 10
Joined: Sat 01 Dec, 2012 21:03

Re: Automatlådan växlar hårt

Postby matteridder » Thu 07 Mar, 2013 21:33

pasi wrote:Du har inte fått tillbaks bilen än då? Tänkte om det blev bättre..


Ja, jag har fått tillbaka den, men utan bytta ventiler i lådan, så jag har inget nytt att rapportera kring växlingarna. Det jag kan rapportera är att omprogrammeringen inte gjorde någon skillnad alls. Bilen växlar ok, som innan, inte bättre.
Jag var i stort behov av bilen över helgen, och verkstaden behövde beställa delar. Bilen ska in igen nästa vecka.

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Automatlådan växlar hårt

Postby pasi » Fri 08 Mar, 2013 21:05

Hoppas det löser sig!
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

Jock3
Prospect
Prospect
Posts: 41
Joined: Wed 24 Feb, 2010 21:33
Location: Sunne
Contact:

Re: Automatlådan växlar hårt

Postby Jock3 » Fri 24 May, 2013 09:29

hur gick det? har exakt samma problem med min w211. får väl lämna till auktoriserad verkstad så dom får kolla på den...
Mercedes-Benz 280se w108 -70
Mercedes-Benz 280se w126 -81
Mercedes-Benz 250d w124 -95
Mercedes-Benz 320cdi w211 -03

Kent Westin
Expert
Expert
Posts: 640
Joined: Fri 16 Jan, 2004 19:26

Re: Automatlådan växlar hårt

Postby Kent Westin » Sun 26 May, 2013 13:09

Slå i 3% Omega 917 i lådan så om du har lite tur blir det bra :-)

User avatar
matteridder
Hangaround
Hangaround
Posts: 10
Joined: Sat 01 Dec, 2012 21:03

Re: Automatlådan växlar hårt

Postby matteridder » Sun 26 May, 2013 18:10

Kul att nån tog upp tråden igen, det har faktiskt kommit till sin lösning väldigt nyss, jag har inte hunnit svara förrän nu.

Jo, som jag beskrev tidigare tog Mercedes in bilen för att byta ett par löprullar, och uppdaterade elektroniken i lådan samtidigt, som tyvärr inte gjorde någon skillnad alls.

Jag hade in den igen för att byta sista löprullen på AC´n, och då gjorde dom en grundligare diagnos. Dom kom fram till att det var EN ventil i ventilpaketet i lådan (som tajmar växlingar utifrån varv, vridmoment, motstånd etc) som var dålig, och dom ville byta ENBART den ventilen. Dom sa att denna ventil gjorde att lock-up-convertern låste upp vid fel tillfällen, villket har orsakat de dåliga växlingarna.
Det tog tid, dom gjorde ett test till, ringde till Malmö och Tyskland.

I samband med ett försäkringsjobb (snorungar repade 15 bilar på gatan inkl vår) bytte dom HELA ventilpaketet, olja och filter. Detta gjordes utan min vetskap, men blev inte dyrare än första offerten (fråga mig inte hur det gick till). Det tog dock totalt 2 veckor, iofs med halv-lackering. Jag hämtade den förra veckan, och har kört lite grann sen dess, och upplever väldigt stor skillnad. Bilen växlar mjukt, och vid "rätt" tillfälle och jag har inte känt några "ryck".

Det var således ventilpaketet som var felande länken. Det var således INTE glykol i lådan, kall-starts-funktion, fel olja eller slut växellåda som orsakade mitt problem.

Detta var historien om min låda, om det stämmer för någon annans låda kan jag ABSOLUT INTE uttala mig om.
Allt är gjort på VEHO, dom har skött det hela bra, inte perfekt, men bra.


Return to “W211”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests