Turbo läckage

E-Klassen, tillverkades mellan 2002-2009.
-Firefighter-
Prospect
Prospect
Posts: 43
Joined: Mon 13 Jul, 2009 12:56

Turbo läckage

Postby -Firefighter- » Thu 31 Jul, 2014 17:00

Hej har hört att en slang till turbon på diesel modellerna ska börja läcka olja vid ca 7000 mil och detta gör att olja droppar ner på en elektronikbox som då går sönder. Någon som kan bekräfta eller dementera detta. Ska vara samma problem med chrysler 300c CDR

silentdawg
Expert
Expert
Posts: 740
Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53

Re: Turbo läckage

Postby silentdawg » Thu 31 Jul, 2014 17:46

aldrig hört talas om det som ett specifikt fel men chrysler och mb delar bara 320-motorn så nån som har en sån kanske vet mer.
S212 R170 W126 W204
Image
Samt ca 140 tidigare bilar.

User avatar
MB300SE
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 373
Joined: Mon 09 Aug, 2004 02:24
Location: Råneå
Contact:

Postby MB300SE » Thu 31 Jul, 2014 19:25

OM642 har problem med tätningen på insugssidan av turbon och olja kan droppa ner på en spjällmotor med dyra reparationer som följd. Gäller alltså alla diesel v6or. Kostar inte mycket att byta tätningen och är rätt enkelt för en normal händig.

Skickat från min HTC One via Tapatalk
Dom visa mänen följer stjärnan, så gjorde dom redan för drygt 2000 år sedan...
280 CDI 06
300 SE -87 såld
300 E -86 såld
Mattias -74

User avatar
burman84
Proffs
Proffs
Posts: 212
Joined: Thu 14 Sep, 2006 21:47
Location: Piteå
Contact:

Re: Turbo läckage

Postby burman84 » Thu 31 Jul, 2014 23:00

-Firefighter- wrote:Hej har hört att en slang till turbon på diesel modellerna ska börja läcka olja vid ca 7000 mil och detta gör att olja droppar ner på en elektronikbox som då går sönder. Någon som kan bekräfta eller dementera detta. Ska vara samma problem med chrysler 300c CDR


En kompis fick just det felet när han köpte sin, fick allt bytt på sin garanti och dom sa att det var ett vanligt fel på V6 motorerna.
Mercedes Benz E250 -10

-Firefighter-
Prospect
Prospect
Posts: 43
Joined: Mon 13 Jul, 2009 12:56

Re: Turbo läckage

Postby -Firefighter- » Thu 31 Jul, 2014 23:27

Tack för svaren...
MB300SE
Vet du om det kommit nån uppgradering på tätningen eller om man byter till en ny av samma sort som satt där innan?
motor OM642 verkar sitta i följande bilar :

Dodge / Freightliner Trucks / Mercedes-Benz Sprinter (2006–Present)
Jeep Grand Cherokee WK/WH (2005-2012 (Europe) 1-20072-2008)
Mercedes-Benz C320 CDI (2007–Present)
Mercedes-Benz E280 & E320 CDI/Bluetec (2007-2009)
Mercedes-Benz C350 CDI (2009–2009)
Mercedes-Benz E350 CDI/Bluetec (2010–Present)
Mercedes-Benz G350 CDI/Bluetec (2010–Present)
Mercedes-Benz R320/350 CDI/Bluetec (2007–Present)
Mercedes-Benz ML320/350 CDI/Bluetec (2007–Present)
Mercedes-Benz GL320/350 CDI/Bluetec (2007–Present)
Mercedes-Benz S320/350 CDI/Bluetec (2005–Present)
Chrysler 300C (2006-2011) (Europe and Australia only)
Mercedes-Benz Vito Van 120 cdi and Vito 204 Sports (2006–Present UK)



Burman vilken bil , modell och år har din kompis och vet du ifall garantin gäller alla årsmodeller?
Hur upptäcktes felet, började bilen gå dåligt, stannade den, startade den inte eller upptäcktes felet på seervice?

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: Turbo läckage

Postby Van der Verhart » Fri 01 Aug, 2014 08:46

Den går i nödfunktion när ställmotorn är defekt pga olja i den. Vad jag vet så är det ingen skillnad på dom två tätningarna,vid byte av dom två skall INTE smörja dom vid montering. Man kan göra en plåt som har formen som en halvmåne och skruva fast den i dom två skruvar på vänster sida om turbon,om man gör den så lång som möjligt så kan inte olja droppa ner på ställmotorn. Listan stämde inte riktigt på årtal bl.a.

User avatar
Nisse O
Expert
Expert
Posts: 504
Joined: Fri 18 Jun, 2004 20:24
Location: Västkusten

Re: Turbo läckage

Postby Nisse O » Sat 02 Aug, 2014 19:28

Här finns en tråd om detta, med bra bilder.
http://www.benzworld.org/forums/v-class/1668433-inlet-manifold-servo-protector-mb-c.html
Men det verkar inte vara något stort problem. Håller man koll, och byter packningen om man ser tendens till läckage (vilket jag gjort på min) så är det nog inget att oroa sig för.
Nisse
2018- E 350 CDI -14 Image (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 Image (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85

mbhuset
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Sat 29 Apr, 2006 15:00
Location: Ullånger
Contact:

Re: Turbo läckage

Postby mbhuset » Mon 04 Aug, 2014 00:09

Hej,

det är ett vanligt fel på 320-dieseln. Några små o-ringar för några tior och en dags skruvning för att byta. Om ställmotorn lägger av blir det dyrt. MB sa i mitt fall att turbon måste bytas men det räckte med o-ringar . Ställdonet hade inte lagt av utan motorn gick in i felläge efter ca 5 minuters körning.

Hälsningar

MB-HUSET

Per

User avatar
Nisse O
Expert
Expert
Posts: 504
Joined: Fri 18 Jun, 2004 20:24
Location: Västkusten

Re: Turbo läckage

Postby Nisse O » Sun 10 Aug, 2014 20:55

mbhuset wrote:Hej,

det är ett vanligt fel på 320-dieseln. Några små o-ringar för några tior och en dags skruvning för att byta. Om ställmotorn lägger av blir det dyrt. MB sa i mitt fall att turbon måste bytas men det räckte med o-ringar . Ställdonet hade inte lagt av utan motorn gick in i felläge efter ca 5 minuters körning.

Hälsningar

MB-HUSET

Per

Det är inga o-ringar.
Det är dessa 2 röda/oranga "gummimuffar"
Kostade c:a 200:- för båda, < 1tim. jobb.
Detta gäller alltså 320CDI med V6 motorn (OM642)
Image
Image
Nisse
2018- E 350 CDI -14 Image (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 Image (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85


Return to “W211”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests