[quote="andgus52"]Kent, vilken modell och är du nöjd?
/Anders[/quote]
Det är en LS600HL Wellnes 2008 pärlvit metallic
Får hem den nästa vecka.
Hoppad kamkedja, E200 K -03
Re: Hoppad kamkedja, E200 K -03
Gäller detta kedje fel även på e240 och 320 ?
Lars-Peter 77
kör just nu skoda octavia 06a
Drar just nu en solifer artic 500-88 :)
C240t-98 såld bästa bil jag haft
E280-94 såld
200e-90 såld
kör just nu skoda octavia 06a
Drar just nu en solifer artic 500-88 :)
C240t-98 såld bästa bil jag haft
E280-94 såld
200e-90 såld
Re: Hoppad kamkedja, E200 K -03
kungen wrote:Gäller detta kedje fel även på e240 och 320 ?
Nej M112 är relativt skottsäker
Re: Hoppad kamkedja, E200 K -03
Scorpio wrote:vic viper wrote:Scorpio wrote:Det där är ju enbart patetiskt. Å andra sidan får man väl förstå grabbarna "på golvet", skulle dom börja snacka om kända problem som samtidigt förnekas av de ansvariga ligger dom nog inte bra till..
Vår -07 har nu rullat 6500 mil och det är väl kanske 1000 mil till nästa service. Då vi har för avsikt att behålla bilen ett bra tag till får man kanske överväga att byta kamkedja i förebyggande syfte. Hoppas bara att inte eventuella begynnande problem redan börjat sätta spår i kamdreven..
@vic viper & co:
C:a 1500 kr för kedjan alltså. Ungefär hur mycket tid och eventuellt övrigt material kan det gå åt för detta(om vi förutsätter att kamdreven inte behöver bytas)?
Ventilkåpspackning och packningarna runt stifthålen, ett par oringar och lite packningsklister sen ungefär 2-2,5h arbete
Ung 2000.- i materialkostnad för att byta kedja.
Ok, tackar Ungefärligt räknat uppemot 5000 kr sammanlagt för att i förebyggande syfte byta kamkedja då.
Återkoppling:
Vår bil har nu rullat 7900 mil och maskinskadeförsäkringen går ut i oktober. Vi har i skrivande stund inte haft några problem eller symtom(peppar-peppar..) men det börjar ju bli dags att byta kamkedja i förebyggande syfte varför jag begärt in offert på detta från tre märkesverkstäder. Prislappen för att byta kamkedja i förebyggande syfte ligger på c:a 8000 kronor. Det är enbart muntliga offerter men jag har för mig att de snackade om att även kamkedjesträckare ingick i offerterna.
Kan ju vara bra att veta för andra i samma situation
Som kuriosa kan nämnas att jag fick en mindre utskällning av den ena märkesverkstaden då jag bad om offert på byte av kamkedja "Varför vill du byta detta??" Verkar som att jag trampade på en öm tå...
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: Hoppad kamkedja, E200 K -03
Vi har bytt massor av kedjor i förebyggande syften och aldrig ens hamnat i närheten av 8K
Det är inget fel på spännaren, finns ingen anledning att byta ut den om det inte föreligger särskilda skäl.
Det är inget fel på spännaren, finns ingen anledning att byta ut den om det inte föreligger särskilda skäl.
Re: Hoppad kamkedja, E200 K -03
Jag bytte nu på min vid 9100mil.. 5800 inkl ny spännare på MB i Falun
W212 E220CDI AMG -12
Re: Hoppad kamkedja, E200 K -03
Högst intressant måste jag säga. Vi har som sagt fått offerter kring 8000 kronor..
Kanske bör man begära en skriftlig specificerad offert för att se vad det egentligen är de vill ha betalt för.
Kanske bör man begära en skriftlig specificerad offert för att se vad det egentligen är de vill ha betalt för.
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: Hoppad kamkedja, E200 K -03
Kollade hur det ser ut med 271 i den direktinsprutade varianten (CGI)
Tydligen är det extra noga med kam-timingen på dessa motorer.
CGI har en annan kedja, och den sträckare som används byts samtidigt
med kedjan, då den kuggar ut men aldrig tillbaka, dvs den slackar inte
när trycket försvinner.
Men även jag lyssnar efter rassel...
Tydligen är det extra noga med kam-timingen på dessa motorer.
CGI har en annan kedja, och den sträckare som används byts samtidigt
med kedjan, då den kuggar ut men aldrig tillbaka, dvs den slackar inte
när trycket försvinner.
Men även jag lyssnar efter rassel...
Re: Hoppad kamkedja, E200 K -03
Det är bara någon vecka sedan jag betalade fakturan på en rasad M271 CGI. Var ju någon här på forumet som råkade ut för ras på en W212 också. Så även om de nyare M271 tycks vara lite bättre så rasar även dom.
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: Hoppad kamkedja, E200 K -03
Om man ska köpa merca så ska man köpa 210 eller 202 för att slippa dessa motorer ?
Lars-Peter 77
kör just nu skoda octavia 06a
Drar just nu en solifer artic 500-88 :)
C240t-98 såld bästa bil jag haft
E280-94 såld
200e-90 såld
kör just nu skoda octavia 06a
Drar just nu en solifer artic 500-88 :)
C240t-98 såld bästa bil jag haft
E280-94 såld
200e-90 såld
Re: Hoppad kamkedja, E200 K -03
kungen wrote:Om man ska köpa merca så ska man köpa 210 eller 202 för att slippa dessa motorer ?
Eller W126.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Hoppad kamkedja, E200 K -03
..eller en diesel.
Re: Hoppad kamkedja, E200 K -03
kungen wrote:Om man ska köpa merca så ska man köpa 210 eller 202 för att slippa dessa motorer ?
Snart 40.000 mil med samma kedja på min m113 Men kanske inte bör utmana ödet längre än så.. Hörs dock inget rassel ännu..
Last edited by Henrik on Sat 15 Aug, 2015 19:08, edited 1 time in total.
Henrik -77
E430 4-Matic -01, 500E -92
Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad
E430 4-Matic -01, 500E -92
Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad
Re: Hoppad kamkedja, E200 K -03
Scorpio wrote:Återkoppling:
Vår bil har nu rullat 7900 mil och maskinskadeförsäkringen går ut i oktober. Vi har i skrivande stund inte haft några problem eller symptom(peppar-peppar..) men det börjar ju bli dags att byta kamkedja i förebyggande syfte varför jag begärt in offert på detta från tre märkesverkstäder. Prislappen för att byta kamkedja i förebyggande syfte ligger på c:a 8000 kronor. Det är enbart muntliga offerter men jag har för mig att de snackade om att även kamkedjesträckare ingick i offerterna.
Kan ju vara bra att veta för andra i samma situation
Som kuriosa kan nämnas att jag fick en mindre utskällning av den ena märkesverkstaden då jag bad om offert på byte av kamkedja "Varför vill du byta detta??" Verkar som att jag trampade på en öm tå...
Vi har nu bytt kamkedja i förebyggande syfte. Kamdrev, sträckare osv var i bra skick och behövde inte röras. Kedjan hade ett litet slitage men det var rätt marginellt. Det känns bra
Vi bytte kedjan hos Motorcentrum i Markaryd. Kostnaden blev mindre än 5000 kr vilket är mer än 3000 kr billigare jämfört med Mercedes i Malmö. Mycket bra bemötande och service från personalen också. Och inga lögner om att problemen inte existerar osv.. Kan inte annat än rekommendera Motorcentrum i Markaryd varmt Enda nackdelen för vår del är att vi fick köra c:a 20 mil extra t.o.r men det var det mångfalt värt! Inte minst med tanke på att senast vi servade bilen hos Mercedes i Malmö bröt de sönder en tändspole och repade framskärmen vilket de inte ville kännas vid, istället ville de att vi själva skulle betala extra för det
Summa summarum:
Alla, och i synnerhet de där maskinskadeförsäkringen gått ut, som köper en bil med M271 bör kontrollera att det är DOKUMENTERAT att kamkedjan är bytt i förebyggande syfte! Om inte bör man budgetera för ett byte i köpet vilket alltså kostar c:a 5000 kr hos en seriös märkesverkstad. Kan man göra jobbet själv kostar materialet c:a 2000 kr. Det är ju några tusenlappar men sååå himla mycket att man bör avskräckas från att köpa bilen kan det väl knappast vara?
För övrigt så har även dieslarna i viss mån problem. Byte av spridare är ju inte ovanligt och kostar väl minst lika mycket per spridare som att byta kamkedja på M271 i förebyggande syfte. Det innebär alltså att diesel inte nödvändigtvis behöver bli problemfriare och billigare än M271 då man knappast byter spridare i förebyggande syfte..
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest