Kopplat ur EGR 420 CDI

E-Klassen, tillverkades mellan 2002-2009.
User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Kopplat ur EGR 420 CDI

Postby Feliks » Wed 10 Aug, 2016 21:20

Tjenare!

Känns som dessa EGR-problem hemsöker mig genom hela livet haha..... Nåväl, bilen började gå in i limp-mode lite sparodiskt för ca en månad sedan så jag köpte en felkodläsare och fick felkod på EGR-ventilerna. Då jag pysslat lite med detta förut så inser jag att det är en kamp man tyvärr inte kan vinna, så jag kontaktade en trimfirma och frågade om det gick att programmera bort skiten och det var inga konstigheter.

Nu är detta gjort och bilen går inte in i felsäkerläge längre samt får inte upp någon felkod, vi drog helt enkelt ur kontakterna till ventilerna samt programmerade om bilen.
Har läst lite nu och vissa påstår att EGR-ventilerna har något med kylningen av motorn att göra också och kan vara skadligt att koppla ur? Samtidigt har jag läst om folk som påstår tvärtom och dessutom kört med urkopplade EGR-ventiler i flera år (gäller w211).

Jag kan känna att bilen tvekar lite ibland innan laddtrycket byggs upp (obs bara ibland, gick bra i 30 mil med släp idag sedan började den dumma sig lite ibland...) samt att den hackar lite (väldigt sällan) vid fullt gaspådrag.

Ska jag göra något mer än att bara koppla ur kontakterna till EGR-ventilerna? Kanske låsa dom i något läge??

Tacksam för svar :-)
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: Kopplat ur EGR 420 CDI

Postby Kjell Niklasson » Wed 10 Aug, 2016 21:43

Ett stort problem med egr på dieslar är att sotet blandas med olja ifrån vevhusventilationen. Tillsammans bildar det en "gegga" som sätter igen lite överallt. Söker man lite på google om det så hittat man en del skräckexempel. Tex: https://www.google.se/search?q=egr+420+ ... l+egr+soot

Som sagt skräckexempel. Förmodligen inte lika illa i din bil. Men en del lär säkert sitta i insug och på ventiler m.m. Resultatet kan bli att egr ventilen inte stänger ordentligt, att ventiler blir otäta osv.

Egr sänker förbränningstemperaturen. På så sätt kan man påstå att det hjälper att kyla motorn. Men det är i första hand för att minska avgaserna man har egr. Motorns vanliga kylsystem klarar säkerligen av att hålla motorn i rätt temp utan egr.

Edit: Jag skall kanske tillägga att jag inte har en aning om hur det ser ut på en 420 cdi, men jag har inte sett någon dieselmotor med egr utan att det är kladdigt i insuget. Oavsett märke.

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Kopplat ur EGR 420 CDI

Postby Feliks » Thu 11 Aug, 2016 11:29

Kanon, tack! Då kanske jag bör se till att EGR-ventilerna verkligen är helt stängda hela tiden - svetsa/limma igen dom? Sen ta bort och göra rent insuget vore nog en bra idé, men jag misstänker att det är lättare sagt än gjort på denna motor.. Borde ju finnas något medel man kan köpa för att få rent ventiler etc?
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Kopplat ur EGR 420 CDI

Postby Feliks » Mon 15 Aug, 2016 21:09

Detta problem var tydligen ett av dom få som lagar sig självt utan åtgärd, kört ca 200 mil sedan förra inlägget skrevs och bilen har funkat klockrent. Kanske behövde bara bilen bara adaptera sig ordentligt till de nya värdena som blir när EGR:en stängs av - who knows! Bilen känns piggare än den gjorde innan ingreppet (kan ju ha att göra med att EGR-ventilerna strulade), samt att den drar lite mindre diesel enligt färddatorn.
Nästa steg blir DPF-delete.
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

kölis
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 162
Joined: Thu 07 Jun, 2012 18:46

Re: Kopplat ur EGR 420 CDI

Postby kölis » Tue 16 Aug, 2016 06:35

Pro Tec har ett medel för rengöring av insug utan demontering av det. Det är en sprayburk med en speciell slang och munstycke som man kör in i insuget, mycket effektivt.

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Kopplat ur EGR 420 CDI

Postby Feliks » Tue 16 Aug, 2016 20:19

Låter bra, jag kom dock att tänka på en sak. Säg att man sprutar in detta medel i insuget och det blir kliniskt rent, vart tar soten/kladdet vägen? :oops:
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96


Return to “W211”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests