tjenare! , är sugen på en e200 kompressor , tillverkad 2006.11
är kamkedje problemet borta på den? , och jag antar den är faceliftat då de är en sen 2006?
nå annat särskilt man ska kolla?
tack på förhand!!
mvh/c.l
köpråd e200 kompressor 2007
Re: köpråd e200 kompressor 2007
Bilar tillverkade juni 2006 och senare är faceliftade. Och är att föredra då de är bättre ihopskruvade.
Kamkedjeproblemen försvann aldrig på denna motor. Om det inte är DOKUMENTERAT att kamkedjan är bytt bör du räkna in ett byte i budgeten. Och om den inte är bytt, kolla noga skicket på kamdreven också då dessa är svindyra att byta!
Kamkedjeproblemen försvann aldrig på denna motor. Om det inte är DOKUMENTERAT att kamkedjan är bytt bör du räkna in ett byte i budgeten. Och om den inte är bytt, kolla noga skicket på kamdreven också då dessa är svindyra att byta!
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: köpråd e200 kompressor 2007
Scorpio wrote:kolla noga skicket på kamdreven också då dessa är svindyra att byta!
Det är nästan så att svindyrt inte ens räcker till för att beskriva hur dyra kamdreven är!
Re: köpråd e200 kompressor 2007
twostroke wrote:Scorpio wrote:kolla noga skicket på kamdreven också då dessa är svindyra att byta!
Det är nästan så att svindyrt inte ens räcker till för att beskriva hur dyra kamdreven är!
Att dra runt en ny kamkedja i förebyggande syfte kostar c:a 5000-8000 kr på auktoriserad verkstad. Kan man fixa det själv kostar materialet c:a 2000 kr. En billig försäkring som det är dumsnålt att hoppa över!
Men har det gått så långt att kamdreven blivit slitna är det helt andra pengar då de kostar c:a 6000-7000 kr per styck! Och då blir jobbet/arbetstimmarna större också.
Havererar motorn blir det nog minst dyrt att hitta en begagnad motor. Om man kan hitta en frisk sådan..
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: köpråd e200 kompressor 2007
Scorpio wrote:twostroke wrote:Scorpio wrote:kolla noga skicket på kamdreven också då dessa är svindyra att byta!
Det är nästan så att svindyrt inte ens räcker till för att beskriva hur dyra kamdreven är!
Men har det gått så långt att kamdreven blivit slitna är det helt andra pengar då de kostar c:a 6000-7000 kr per styck! Och då blir jobbet/arbetstimmarna större också.
Ja min far köpte en c180 ovetandes om problemen med den motorn. Det dröjde inte länge innan kedjan hoppade, kamdreven var slut. Någon ventil kröktes också. Bilen hade precis passerat 10k mil. Skandal! Kamdreven gick på 14tusen tillsammans bara dom.
Reparationen blev dyr trots att vi gjorde allt jobb själv, men vi fick ordning på motorn och den gick fint igen.
Är man flitig på att byta kedja är det säkert inga större problem med den motorn men jag skulle inte rekomendera någon att köpa en bil med den motorn ens om den hade bra historik.
Re: köpråd e200 kompressor 2007
twostroke wrote:Scorpio wrote:twostroke wrote:
Det är nästan så att svindyrt inte ens räcker till för att beskriva hur dyra kamdreven är!
Men har det gått så långt att kamdreven blivit slitna är det helt andra pengar då de kostar c:a 6000-7000 kr per styck! Och då blir jobbet/arbetstimmarna större också.
Ja min far köpte en c180 ovetandes om problemen med den motorn. Det dröjde inte länge innan kedjan hoppade, kamdreven var slut. Någon ventil kröktes också. Bilen hade precis passerat 10k mil. Skandal! Kamdreven gick på 14tusen tillsammans bara dom.
Reparationen blev dyr trots att vi gjorde allt jobb själv, men vi fick ordning på motorn och den gick fint igen.
Är man flitig på att byta kedja är det säkert inga större problem med den motorn men jag skulle inte rekomendera någon att köpa en bil med den motorn ens om den hade bra historik.
Och då är det bara halva skadan jämfört med M272(V6) och M273(V8) som blir dubbelt så dyra att reparera då de har dubbelt så många kamdrev och en balansaxel. Och då kedjan är mycket längre på v-motorerna är problemen med sträckta/hoppade kedjor om möjligt ännu större än på M271(fyran). Ingen vidare motorgeneration från Mercedes
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: köpråd e200 kompressor 2007
Ja man får vara glad att det var en fyra!
Det här verktyget skulle vi haft med oss när vi köpte bilen och inte sen när den redan havererat.
Disasterpiece by Johannes Nutti, on Flickr
En syn man helst ska bekväm med om man ska köra M271...
Disasterpiece by Johannes Nutti, on Flickr
Det här verktyget skulle vi haft med oss när vi köpte bilen och inte sen när den redan havererat.
Disasterpiece by Johannes Nutti, on Flickr
En syn man helst ska bekväm med om man ska köra M271...
Disasterpiece by Johannes Nutti, on Flickr
Re: köpråd e200 kompressor 2007
En positiv sak är att motorn är pigg och trevlig att köra trots att det bara var en 180!
Re: köpråd e200 kompressor 2007
Scorpio wrote:Bilar tillverkade juni 2006 och senare är faceliftade. Och är att föredra då de är bättre ihopskruvade.
Kamkedjeproblemen försvann aldrig på denna motor. Om det inte är DOKUMENTERAT att kamkedjan är bytt bör du räkna in ett byte i budgeten. Och om den inte är bytt, kolla noga skicket på kamdreven också då dessa är svindyra att byta!
Tack för svaret! , ska kolla upp detta, billigt att byta nu innan nå händer =)
Re: köpråd e200 kompressor 2007
Scorpio wrote:Bilar tillverkade juni 2006 och senare är faceliftade. Och är att föredra då de är bättre ihopskruvade.
Kamkedjeproblemen försvann aldrig på denna motor. Om det inte är DOKUMENTERAT att kamkedjan är bytt bör du räkna in ett byte i budgeten. Och om den inte är bytt, kolla noga skicket på kamdreven också då dessa är svindyra att byta!
Drar man bara runt en ny kedja , eller byter man även sträckare och nå mer?
Re: köpråd e200 kompressor 2007
Hjälp, min E200 K (2006A) är uppe i 15000 mil nu. Hade ingen aning om det här...
Re: köpråd e200 kompressor 2007
krycko wrote:Scorpio wrote:Bilar tillverkade juni 2006 och senare är faceliftade. Och är att föredra då de är bättre ihopskruvade.
Kamkedjeproblemen försvann aldrig på denna motor. Om det inte är DOKUMENTERAT att kamkedjan är bytt bör du räkna in ett byte i budgeten. Och om den inte är bytt, kolla noga skicket på kamdreven också då dessa är svindyra att byta!
Drar man bara runt en ny kedja , eller byter man även sträckare och nå mer?
Vi bytte kamkedja i förebyggande syfte på auktoriserad märkesverkstad. På vår bil var kamkedjan ytterst lite sträckt och kamdreven var i bra skick. De drog därför bara runt en ny kedja. Bilen var då 8 år och hade rullat 8000 mil och har servats på auktoriserad märkesverkstad sedan ny.
Nu när alla garantier och maskinskadeförsäkringen gått ut har vi lagt ner det här med longlifeolja och kör med riktig olja istället som byts varje 1500 mil. Det känns tryggare så..
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: köpråd e200 kompressor 2007
Scorpio wrote:krycko wrote:Scorpio wrote:Bilar tillverkade juni 2006 och senare är faceliftade. Och är att föredra då de är bättre ihopskruvade.
Kamkedjeproblemen försvann aldrig på denna motor. Om det inte är DOKUMENTERAT att kamkedjan är bytt bör du räkna in ett byte i budgeten. Och om den inte är bytt, kolla noga skicket på kamdreven också då dessa är svindyra att byta!
Drar man bara runt en ny kedja , eller byter man även sträckare och nå mer?
Vi bytte kamkedja i förebyggande syfte på auktoriserad märkesverkstad. På vår bil var kamkedjan ytterst lite sträckt och kamdreven var i bra skick. De drog därför bara runt en ny kedja. Bilen var då 8 år och hade rullat 8000 mil och har servats på auktoriserad märkesverkstad sedan ny.
Nu när alla garantier och maskinskadeförsäkringen gått ut har vi lagt ner det här med longlifeolja och kör med riktig olja istället som byts varje 1500 mil. Det känns tryggare så..
ok! , tack för svaret =)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 7 guests