W211 300 bluetec

E-Klassen, tillverkades mellan 2002-2009.
kimsababy
Expert
Expert
Posts: 808
Joined: Sun 18 Nov, 2012 05:30
Location: Stockholm

W211 300 bluetec

Postby kimsababy » Tue 11 Oct, 2016 21:18

Tjena. Aldrig hört talas om detta motoralternativ, är inte jätteinsatt i de nyare modellerna iofs. Men är detta något att ha? Min far har nämligen hittat en som han är sugen på att köpa då den har trevlig utrustning osv. Den har gått 9k, svensksåld och fullservad hos merca.. Nåt man ska tänka på?

Har läst de andra trådarna och fått mkt hjälp irfrån:)
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt

User avatar
Karlie
Expert
Expert
Posts: 662
Joined: Mon 11 Jan, 2010 20:37
Location: Karlstad
Contact:

Re: W211 300 bluetec

Postby Karlie » Thu 13 Oct, 2016 07:17

Hej!

En 300:a är samma som 280 och 320CDI, dvs en V6-diesel på 3L som heter OM642.
Extremt hållbar och trevlig motor utan större bekymmer. Stöter på riktigt många i jobbet som gått en bra bit över 60-70.000mil utan problem. Kan läcka olja nere i "V-et" om man har otur, vilket medför en del jobb, men annars är dem väldigt förskonade från problem.
Den ni kikat med med så låga miltal är väl att klassa som en evighetsmaskin om den sköts rätt.

Sitter ihop med en 7-steg låda och går att köra förhållandevis billigt med tanke på storleken.

Köp! :-D
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72

User avatar
Nisse O
Expert
Expert
Posts: 504
Joined: Fri 18 Jun, 2004 20:24
Location: Västkusten

Re: W211 300 bluetec

Postby Nisse O » Thu 13 Oct, 2016 07:30

kimsababy wrote:Tjena. Aldrig hört talas om detta motoralternativ, är inte jätteinsatt i de nyare modellerna iofs. Men är detta något att ha? Min far har nämligen hittat en som han är sugen på att köpa då den har trevlig utrustning osv. Den har gått 9k, svensksåld och fullservad hos merca.. Nåt man ska tänka på?

Har läst de andra trådarna och fått mkt hjälp irfrån:)

När jag googlar på E300 Bluetec så får jag bara träffar på det med tillägget "hybrid" och då är det inte en V6 (OM642) utan en rak 4:a och en liten elmotor. Kan det vara en sådan kanske?
Nisse
2018- E 350 CDI -14 Image (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 Image (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85

User avatar
Karlie
Expert
Expert
Posts: 662
Joined: Mon 11 Jan, 2010 20:37
Location: Karlstad
Contact:

Re: W211 300 bluetec

Postby Karlie » Thu 13 Oct, 2016 13:01

Nisse O wrote:
kimsababy wrote:Tjena. Aldrig hört talas om detta motoralternativ, är inte jätteinsatt i de nyare modellerna iofs. Men är detta något att ha? Min far har nämligen hittat en som han är sugen på att köpa då den har trevlig utrustning osv. Den har gått 9k, svensksåld och fullservad hos merca.. Nåt man ska tänka på?

Har läst de andra trådarna och fått mkt hjälp irfrån:)

När jag googlar på E300 Bluetec så får jag bara träffar på det med tillägget "hybrid" och då är det inte en V6 (OM642) utan en rak 4:a och en liten elmotor. Kan det vara en sådan kanske?


Nej, inte om det är en 211:a.

212 kom som hybrid med den vanliga OM651 + elmotor och batterier för ex antal år sedan. Men det är en helt annan bil.
När den hette 300 i 211:an så var det V6, men det är en väldigt ovanlig bil. Oftast såldes dem som 280 eller 320.
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72

kimsababy
Expert
Expert
Posts: 808
Joined: Sun 18 Nov, 2012 05:30
Location: Stockholm

Re: W211 300 bluetec

Postby kimsababy » Thu 13 Oct, 2016 20:38

Karlie wrote:Hej!

En 300:a är samma som 280 och 320CDI, dvs en V6-diesel på 3L som heter OM642.
Extremt hållbar och trevlig motor utan större bekymmer. Stöter på riktigt många i jobbet som gått en bra bit över 60-70.000mil utan problem. Kan läcka olja nere i "V-et" om man har otur, vilket medför en del jobb, men annars är dem väldigt förskonade från problem.
Den ni kikat med med så låga miltal är väl att klassa som en evighetsmaskin om den sköts rätt.

Sitter ihop med en 7-steg låda och går att köra förhållandevis billigt med tanke på storleken.

Köp! :-D



Tack så mkt karlie! Precis vad jag ville höra! Den här bilen var i riktigt bra skick :)
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: W211 300 bluetec

Postby Scorpio » Fri 14 Oct, 2016 06:24

I Tyskland är de inte speciellt ovanliga men jag visste inte att W211 300 Bluetec såldes i Sverige också?

Jag är väl inte supetexpert på oljebrännarna men om jag inte missminner mig så har väl 300 till skillnad från 280/320 adblue-systemet?
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

User avatar
Karlie
Expert
Expert
Posts: 662
Joined: Mon 11 Jan, 2010 20:37
Location: Karlstad
Contact:

Re: W211 300 bluetec

Postby Karlie » Fri 14 Oct, 2016 08:24

Scorpio wrote:I Tyskland är de inte speciellt ovanliga men jag visste inte att W211 300 Bluetec såldes i Sverige också?

Jag är väl inte supetexpert på oljebrännarna men om jag inte missminner mig så har väl 300 till skillnad från 280/320 adblue-systemet?


Nej, Ad-blue har aldrig funnits i W211. Kom först till E-klass runt 2014, men några år tidigare på bla S-klass.
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: W211 300 bluetec

Postby Scorpio » Sat 15 Oct, 2016 07:35

Karlie wrote:
Scorpio wrote:I Tyskland är de inte speciellt ovanliga men jag visste inte att W211 300 Bluetec såldes i Sverige också?

Jag är väl inte supetexpert på oljebrännarna men om jag inte missminner mig så har väl 300 till skillnad från 280/320 adblue-systemet?


Nej, Ad-blue har aldrig funnits i W211. Kom först till E-klass runt 2014, men några år tidigare på bla S-klass.



Du har rätt i att W211 E300 Bluetec inte har någon adblue. Efter att ha läst på lite så visar det sig vara en modifierad E320 CDI för mer avancerad avgasrening(och 10 kW lägre effekt). Som parantes noterar jag att 300 också var 1190 euro dyrare än 320.

http://auto-presse.de/autonews.php?acti ... wsid=21220

I stand corrected.
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition


Return to “W211”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests