Tjena. Aldrig hört talas om detta motoralternativ, är inte jätteinsatt i de nyare modellerna iofs. Men är detta något att ha? Min far har nämligen hittat en som han är sugen på att köpa då den har trevlig utrustning osv. Den har gått 9k, svensksåld och fullservad hos merca.. Nåt man ska tänka på?
Har läst de andra trådarna och fått mkt hjälp irfrån:)
W211 300 bluetec
W211 300 bluetec
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
Re: W211 300 bluetec
Hej!
En 300:a är samma som 280 och 320CDI, dvs en V6-diesel på 3L som heter OM642.
Extremt hållbar och trevlig motor utan större bekymmer. Stöter på riktigt många i jobbet som gått en bra bit över 60-70.000mil utan problem. Kan läcka olja nere i "V-et" om man har otur, vilket medför en del jobb, men annars är dem väldigt förskonade från problem.
Den ni kikat med med så låga miltal är väl att klassa som en evighetsmaskin om den sköts rätt.
Sitter ihop med en 7-steg låda och går att köra förhållandevis billigt med tanke på storleken.
Köp!
En 300:a är samma som 280 och 320CDI, dvs en V6-diesel på 3L som heter OM642.
Extremt hållbar och trevlig motor utan större bekymmer. Stöter på riktigt många i jobbet som gått en bra bit över 60-70.000mil utan problem. Kan läcka olja nere i "V-et" om man har otur, vilket medför en del jobb, men annars är dem väldigt förskonade från problem.
Den ni kikat med med så låga miltal är väl att klassa som en evighetsmaskin om den sköts rätt.
Sitter ihop med en 7-steg låda och går att köra förhållandevis billigt med tanke på storleken.
Köp!
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
Re: W211 300 bluetec
kimsababy wrote:Tjena. Aldrig hört talas om detta motoralternativ, är inte jätteinsatt i de nyare modellerna iofs. Men är detta något att ha? Min far har nämligen hittat en som han är sugen på att köpa då den har trevlig utrustning osv. Den har gått 9k, svensksåld och fullservad hos merca.. Nåt man ska tänka på?
Har läst de andra trådarna och fått mkt hjälp irfrån:)
När jag googlar på E300 Bluetec så får jag bara träffar på det med tillägget "hybrid" och då är det inte en V6 (OM642) utan en rak 4:a och en liten elmotor. Kan det vara en sådan kanske?
Nisse
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
Re: W211 300 bluetec
Nisse O wrote:kimsababy wrote:Tjena. Aldrig hört talas om detta motoralternativ, är inte jätteinsatt i de nyare modellerna iofs. Men är detta något att ha? Min far har nämligen hittat en som han är sugen på att köpa då den har trevlig utrustning osv. Den har gått 9k, svensksåld och fullservad hos merca.. Nåt man ska tänka på?
Har läst de andra trådarna och fått mkt hjälp irfrån:)
När jag googlar på E300 Bluetec så får jag bara träffar på det med tillägget "hybrid" och då är det inte en V6 (OM642) utan en rak 4:a och en liten elmotor. Kan det vara en sådan kanske?
Nej, inte om det är en 211:a.
212 kom som hybrid med den vanliga OM651 + elmotor och batterier för ex antal år sedan. Men det är en helt annan bil.
När den hette 300 i 211:an så var det V6, men det är en väldigt ovanlig bil. Oftast såldes dem som 280 eller 320.
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
Re: W211 300 bluetec
Karlie wrote:Hej!
En 300:a är samma som 280 och 320CDI, dvs en V6-diesel på 3L som heter OM642.
Extremt hållbar och trevlig motor utan större bekymmer. Stöter på riktigt många i jobbet som gått en bra bit över 60-70.000mil utan problem. Kan läcka olja nere i "V-et" om man har otur, vilket medför en del jobb, men annars är dem väldigt förskonade från problem.
Den ni kikat med med så låga miltal är väl att klassa som en evighetsmaskin om den sköts rätt.
Sitter ihop med en 7-steg låda och går att köra förhållandevis billigt med tanke på storleken.
Köp!
Tack så mkt karlie! Precis vad jag ville höra! Den här bilen var i riktigt bra skick :)
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
Re: W211 300 bluetec
I Tyskland är de inte speciellt ovanliga men jag visste inte att W211 300 Bluetec såldes i Sverige också?
Jag är väl inte supetexpert på oljebrännarna men om jag inte missminner mig så har väl 300 till skillnad från 280/320 adblue-systemet?
Jag är väl inte supetexpert på oljebrännarna men om jag inte missminner mig så har väl 300 till skillnad från 280/320 adblue-systemet?
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: W211 300 bluetec
Scorpio wrote:I Tyskland är de inte speciellt ovanliga men jag visste inte att W211 300 Bluetec såldes i Sverige också?
Jag är väl inte supetexpert på oljebrännarna men om jag inte missminner mig så har väl 300 till skillnad från 280/320 adblue-systemet?
Nej, Ad-blue har aldrig funnits i W211. Kom först till E-klass runt 2014, men några år tidigare på bla S-klass.
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
Re: W211 300 bluetec
Karlie wrote:Scorpio wrote:I Tyskland är de inte speciellt ovanliga men jag visste inte att W211 300 Bluetec såldes i Sverige också?
Jag är väl inte supetexpert på oljebrännarna men om jag inte missminner mig så har väl 300 till skillnad från 280/320 adblue-systemet?
Nej, Ad-blue har aldrig funnits i W211. Kom först till E-klass runt 2014, men några år tidigare på bla S-klass.
Du har rätt i att W211 E300 Bluetec inte har någon adblue. Efter att ha läst på lite så visar det sig vara en modifierad E320 CDI för mer avancerad avgasrening(och 10 kW lägre effekt). Som parantes noterar jag att 300 också var 1190 euro dyrare än 320.
http://auto-presse.de/autonews.php?acti ... wsid=21220
I stand corrected.
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 18 guests