OBD Uttag Bilprovningen

E-Klassen, tillverkades mellan 2002-2009.
Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

OBD Uttag Bilprovningen

Postby Bullmerca » Thu 20 Oct, 2016 19:09

Var och besiktigade min W211 E320-CDI i går, bilen är nyservad för ett par veckor sedan hos Mercedes så allt var bra
de hittade inga fel på bilen men när de skulle koppla upp sig mot OBD så funkar det inte och jag får ombesiktning :angryfire:

Är detta vanligt? Nån som vet vad som brukar fela när det blir så här?
CLS350CDI 4Matic

kölis
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 162
Joined: Thu 07 Jun, 2012 18:46

Re: OBD Uttag Bilprovningen

Postby kölis » Thu 20 Oct, 2016 21:17

Om besiktningen inte kan koppla upp sig på din bil så är det inte ditt problem, det är deras. Jag har haft kundbilar inne med samma problem och jag har kunnat koppla upp mej på dom.
Vilken besiktning har du varit hos? Jag brukar titta på kul vilken uppdatering de har på sin diagnostik, har hänt att det varit två år gammalt. Kom till mej så får vi se om bilen går att koppla upp.

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: OBD Uttag Bilprovningen

Postby Bullmerca » Thu 20 Oct, 2016 21:22

Skulle gärna åka till dig Göran men bor utanför Jönköping och Tyresö är ju en bit :-D

Snackade med killen som har verkstaden vägg i vägg med besiktningstationen och han sa
att han och MB tar vägen via motorstyrdonet och då brukar allt funka men OBD är för
besiktingen och hemmapulare.

Besikta heter stationen.
CLS350CDI 4Matic

Dieseltomten
Hangaround
Hangaround
Posts: 20
Joined: Thu 30 Mar, 2006 17:02
Location: Uppsala

Re: OBD Uttag Bilprovningen

Postby Dieseltomten » Sun 23 Oct, 2016 10:09

Det blir alltid problem med deras obd läsare när jag besiktar min s211 280e, sist så gick den inte att starta och det var massor av felkoder och även tänd motorlampa efter besiktningen-dock besiktad med blankt papper. Jag har inga som helst problem med att läsa felkoder med den egna obdmätaren. Nu har det alltid löst sig men det verkar som att dem inte har riktigt rätt grejor för jobbet. Opus är dem som besiktat
Mercedes 300D -81
Mercedes 280e -06

Paco
Expert
Expert
Posts: 619
Joined: Wed 15 Sep, 2010 22:29
Location: Göteborg

Re: OBD Uttag Bilprovningen

Postby Paco » Sun 23 Oct, 2016 18:42

Jag har en blåtands adapter från kina som jag brukar kolla felkoder med.

Kostar några hundra på kjell & company.

Om du själv vill kolla att obd uttaget funkar.

User avatar
masi
Expert
Expert
Posts: 529
Joined: Sun 17 Feb, 2008 16:30
Location: Östergötland

Re: OBD Uttag Bilprovningen

Postby masi » Tue 25 Oct, 2016 19:40

Bullmerca wrote:Skulle gärna åka till dig Göran men bor utanför Jönköping och Tyresö är ju en bit :-D

Snackade med killen som har verkstaden vägg i vägg med besiktningstationen och han sa
att han och MB tar vägen via motorstyrdonet och då brukar allt funka men OBD är för
besiktingen och hemmapulare.

Besikta heter stationen.

När jag besiktade hos "Besikta" i Åtvidaberg i somras lyckades dem inte läsa av min e270 '05. Men det är ju knappast mitt problem så den gick igenom med blankt papper.
Hemma har jag inga problem att koppla upp mig mot bilen med Das/Xentry...
/Mats
VW Golf Alltrack TDI, '17
VW Golf SC TGI, ' 15
MB E270t cdi '05 Avantgarde *såld*
MB C200 '94 Esprite *såld*
MB E240t '01 Classic *såld*

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: OBD Uttag Bilprovningen

Postby Bullmerca » Wed 26 Oct, 2016 18:55

Ja så tycker ju jag också men på deras hemsida skriver de följande:

"Ingen uppkoppling
Anmärkningen ”Omborddiagnossystem, anslutning/uppkoppling kan inte ske” innebär att vår utrustning inte får ett standardiserat svar från fordonet vilket resulterar i ovanstående anmärkning. Fordonet måste då underkännas."

Har inte hunnit ta tag i detta än pga jobb men återkommer hur det hela slutade.
CLS350CDI 4Matic

kölis
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 162
Joined: Thu 07 Jun, 2012 18:46

Re: OBD Uttag Bilprovningen

Postby kölis » Wed 26 Oct, 2016 19:57

Ja det är deras "regler" men får dom inte kontakt med fordonet och motorlampan inte lyser samt att avgasvärderna är rätt så kommer dom ingenstans. Så enkelt är det bara faktiskt.

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: OBD Uttag Bilprovningen

Postby Bullmerca » Thu 27 Oct, 2016 19:29

kölis wrote:Ja det är deras "regler" men får dom inte kontakt med fordonet och motorlampan inte lyser samt att avgasvärderna är rätt så kommer dom ingenstans. Så enkelt är det bara faktiskt.


Tack Göran! Ska kolla detta!
CLS350CDI 4Matic

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: OBD Uttag Bilprovningen

Postby Bullmerca » Wed 02 Nov, 2016 23:57

Så nu är bilen godkänd. Åkte och köpte en billig felkodsläsare och det fungerade givetvis utmärkt.

Ner till Besikta och visade upp bilen och nu funkade hans felkodsläsare också. Så han gick till
datorn och skrev ut nya papper sen ville han ha 289 kr för ombesiktning men då blev jag riktigt irriterad
och det märkte han nog så han gav sig och jag fick mitt papper och kunde åka.
Sista gången jag åker till Besikta.
De har ju nån felkodsläsare och sen har de en mobil och räcker ju att Bluetooth inte funkar riktigt så underkänner de bilen.

Tack alla för tips!
CLS350CDI 4Matic

kölis
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 162
Joined: Thu 07 Jun, 2012 18:46

Re: OBD Uttag Bilprovningen

Postby kölis » Thu 03 Nov, 2016 07:38

Felkodläsare och blue tooth till mobiltelefon låter ju seriöst, under all kritik! Jag gick ifrån blue tooth för flera år sedan till min vår Autocom i verkstaden och kör enbart med kabel både till dator och skrivare, det var för mycket strul med blue tooth.


Return to “W211”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests