Igår kväll noterade jag att bilen gick lite ojämnt på låga varv. Idag när jag var ute blev det betydligt värre. Motorn stannade helt vid rödljus ett par gånger, smått stressande att stå i vänsterfil med buss efter utan att komma iväg. Men bilen gick iaf igång igen, så jag kom hem.
Gul motor-ikon är nu tänd på instrumentbrädan.
E200 kompressor, w211, 2006. Automat.
Vad gör jag nu?
Motorn stannar på låga varv
Re: Motorn stannar på låga varv
Felsök, FELSÖK, FELSÖK!!!!
Givetvis med kompetent diagnosutrustning, företrädesvis Xentry - populärt kallad "Stardiagnos".
Givetvis med kompetent diagnosutrustning, företrädesvis Xentry - populärt kallad "Stardiagnos".
Re: Motorn stannar på låga varv
Med andra ord ta bilen till verkstad.
Re: Motorn stannar på låga varv
Jag ska försöka köra till vekstan då det är lågtrafik någon gång i helgen. Jag har klurat ut vägen med minsta antalet trafikljus som måste passeras.
Re: Motorn stannar på låga varv
Nå står bilen vid verkstaden sedan i fredags kväll.
I lördags lånade jag min mammas VW Lupo, som inte hade körts sedan i maj. Jag körde till macken för att kolla däckstrycket. När jag skulle därifrån vägrade bilen gå upp i varv. Den ligger på 1000 rpm i tomgång, och vad jag än gjorde så gick den inte upp i mer än 1100. Jag lämnade bilen på mackverkstadens parkering.
Nu i morse cyklade jag tillbaka till macken. Lupon startade och varvade precis som den ska. Jag stängde av motorn och gick in i verkstaden för be om en tid att kolla EPC-lampan. När jag sedan skulle köra hem igen vägrade Lupon varva igen. Den står kvar vid verkstaden.
Så nu står två av tre bilar vid varsin verktad, oanvändbara. Den tredje bilen är inlåst efter ett inbottsförsök. Där måste garageporten fixas innan jag kan få ut bilen.
I lördags lånade jag min mammas VW Lupo, som inte hade körts sedan i maj. Jag körde till macken för att kolla däckstrycket. När jag skulle därifrån vägrade bilen gå upp i varv. Den ligger på 1000 rpm i tomgång, och vad jag än gjorde så gick den inte upp i mer än 1100. Jag lämnade bilen på mackverkstadens parkering.
Nu i morse cyklade jag tillbaka till macken. Lupon startade och varvade precis som den ska. Jag stängde av motorn och gick in i verkstaden för be om en tid att kolla EPC-lampan. När jag sedan skulle köra hem igen vägrade Lupon varva igen. Den står kvar vid verkstaden.
Så nu står två av tre bilar vid varsin verktad, oanvändbara. Den tredje bilen är inlåst efter ett inbottsförsök. Där måste garageporten fixas innan jag kan få ut bilen.
Re: Motorn stannar på låga varv
Lupon fixad. Gasspjället fick återställas. Tydligen ska man inte koppla bort batteriet på såpass "nya" bilar.
Re: Motorn stannar på låga varv
jarlh wrote:Lupon fixad. Gasspjället fick återställas. Tydligen ska man inte koppla bort batteriet på såpass "nya" bilar.
Koppla bort batteriet??????

Vem i himmelens namn skulle komma på en sådan idé, och varför????
Det kunde man göra i vid långtidsförvaring av förgasarbilar, elektronikfria dieslar och möjligen bensininsprutare t.o.m. Ke-jetronic, men därefter är det underhållsladdning med en intelligent batteriladdare (t.e.x. CTEK) som gäller. Allt annat är rysk roulette...
Re: Motorn stannar på låga varv
Marie wrote:jarlh wrote:Lupon fixad. Gasspjället fick återställas. Tydligen ska man inte koppla bort batteriet på såpass "nya" bilar.
Koppla bort batteriet??????
Vem i himmelens namn skulle komma på en sådan idé, och varför????
Det kunde man göra i vid långtidsförvaring av förgasarbilar, elektronikfria dieslar och möjligen bensininsprutare t.o.m. Ke-jetronic, men därefter är det underhållsladdning med en intelligent batteriladdare (t.e.x. CTEK) som gäller. Allt annat är rysk roulette...
Ja, jag förstår det nu... Bilen används i princip aldrig, förra gången var över två år sedan. Den står i varmgarage men utan tillgång till el.
Re: Motorn stannar på låga varv
Åter till ämnet, kamkedjan och framför allt dreven var slut.
Re: Motorn stannar på låga varv
jarlh wrote:Åter till ämnet, kamkedjan och framför allt dreven var slut.
Misstänkte nästan det..känt problem på kompressorfyrorna.. Är dessa bytta nu eller blev det en annan bil?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Motorn stannar på låga varv
pasi wrote:jarlh wrote:Åter till ämnet, kamkedjan och framför allt dreven var slut.
Misstänkte nästan det..känt problem på kompressorfyrorna.. Är dessa bytta nu eller blev det en annan bil?
Bilen är reparerad. Det blev "bara dyrt" då det inte var några följdskador.
Re: Motorn stannar på låga varv
jarlh wrote:pasi wrote:jarlh wrote:Åter till ämnet, kamkedjan och framför allt dreven var slut.
Misstänkte nästan det..känt problem på kompressorfyrorna.. Är dessa bytta nu eller blev det en annan bil?
Bilen är reparerad. Det blev "bara dyrt" då det inte var några följdskador.
Bra att du gjorde det i tid, utan dröjsmål för då kunde motorn blivit skrot

Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Motorn stannar på låga varv
pasi wrote:Bra att du gjorde det i tid, utan dröjsmål för då kunde motorn blivit skrot
Jag har haft tur, de gånger bilen fått akuta problem har det alltid varit på hemmaplan. Annars kör jag rätt ofta 60 mil motorväg (mest) för att komma till stugan.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests