m271 skulle jag tro. m272 och m273 kanske?
Man kan får en fingervisning på vilken olja som rekommenderas till dem i vårt klimat: 0w-30 = lågfriktionsmotor 5w-40 och högre, inte lågfriktion.
Mb 320 -04 bensin knackar?
Re: Mb 320 -04 bensin knackar?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Mb 320 -04 bensin knackar?
Ok, tack för det svaret!
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: Mb 320 -04 bensin knackar?
torake wrote:m271 skulle jag tro. m272 och m273 kanske?
Man kan får en fingervisning på vilken olja som rekommenderas till dem i vårt klimat: 0w-30 = lågfriktionsmotor 5w-40 och högre, inte lågfriktion.
Jag kör alltid 0w-40 i mina bilar, och enda skillnaden mot 5w-40 är väl att den förstnämnda är mer lättflytande när den är kall vilket borde vara en fördel i alla lägen. När oljan väl är varm smörjer väl en 0w-40 precis lika bra som en 5w-40 eller har jag fått det hela om bakfoten?
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96
S500 Coupe Designo -96
Re: Mb 320 -04 bensin knackar?
Jo, 0w-40 är lite dyrare än 5w-40, bara.
0w är lika lättflytande vid en viss temperatur t.ex. -20 grader som en 5w är vid 5 grader högre alltså -15 grader i detta exempel.
Vet inte vad lågfriktionsmotorer skulle gilla t.ex. en vid kallväder trögflytande olja som 10w-40 men troligen inte alls. Man ska inte använda en sådan i M271 i alla fall. Inte i Sverige. I thailand eller saudiarabien går det säkert bättre.
0w är lika lättflytande vid en viss temperatur t.ex. -20 grader som en 5w är vid 5 grader högre alltså -15 grader i detta exempel.
Vet inte vad lågfriktionsmotorer skulle gilla t.ex. en vid kallväder trögflytande olja som 10w-40 men troligen inte alls. Man ska inte använda en sådan i M271 i alla fall. Inte i Sverige. I thailand eller saudiarabien går det säkert bättre.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Mb 320 -04 bensin knackar?
Marie wrote:torake wrote:Och med varmviskositet 30, får du inte rätt hög oljeförbrukning? m112 är inte någon lågfriktionsmotor 40 eller t.o.m. 50 om man kör hårt i varmt väder tror jag rekommenderas.
Precis.
Jag förstår inte varifrån denna typiskt svenska förkärlek för diskvatten i stället för olja till äldre motorkonstruktioner kommer???
Det tror väl fanken att den lever rövare med sådant blask i motorn.
+1
Mercedes 229.3 bör det vara i M112. Förslagsvis Mobil1 0W 40 eller motsvarande.
Oavsett eventuella tillsatser så är nog 5W 30 inget vidare bra val..
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests