Hoppad kamkedja, E200 K -03

E-Klassen, tillverkades mellan 2002-2009.
User avatar
Roger J
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1180
Joined: Fri 30 Sep, 2005 20:29
Location: Kalix
Contact:

Re: Hoppad kamkedja, E200 K -03

Postby Roger J » Wed 05 Feb, 2014 00:48

trucker164 wrote:
Roger J wrote:
Winis Mbsca wrote:Thats it!

Aldrig mer några M271 för denna herren :evil:

Båda kamdreven behöver bytas. Kostar 7500kr styck
Kedja, släpor och spännare, runt 2000kr (pirat)
Dessutom verkar en eller flera ventiler på treans burk fått en smäll, vilket betyder 1-2 ventiler plus packningar och planing av toppen ungefär 3000kr till.
Sen plus allt arbete med det.

Trodde Mercedes hade lärt sig en gång för alla när man bytte till dubbelkedja på slutet av 80-talet, men icke.

Nu blir det ett annat tyskt märke i dieselversion istället. Den har visserligen kamrem, men den byter man åtminstonde förebyggande.


Jo det är trist :-( När man hör kamkedja så tänker man att det ska hålla minst 30000 mil men icke. Ta audi med V6 från -05 och framåt dom har fyra enkla cykelkedjor som sitter mellan motor och låda och man hör dom som håller 10000 mil med en byteskostnad på runt 50000 kr. Har nu köpt en Golf GTI 200hk där intervallet på kamremmen ligger på 18000 mil och på verkstad går det på 7 papp att byta
Varför då kamkedja?


Du har ingen kedja mellan kammarna på denna då?
http://www.vibilagare.se/nyheter/kamked ... 962?page=3



Har ingen mellan kammarna heller, den du länkade till har kamkedja som MB men syrran bytte hela 2 kedjor och sträckare på en sån motor på 8000 mil :-D
Hade väl varit kanon att få tag i en annan snurra till din och bara skiftat mot att börja renovera.

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Re: Hoppad kamkedja, E200 K -03

Postby Winis Mbsca » Wed 05 Feb, 2014 01:01

vic viper wrote:
Winis Mbsca wrote:Thats it!

Aldrig mer några M271 för denna herren :evil:

Båda kamdreven behöver bytas. Kostar 7500kr styck
Kedja, släpor och spännare, runt 2000kr (pirat)
Dessutom verkar en eller flera ventiler på treans burk fått en smäll, vilket betyder 1-2 ventiler plus packningar och planing av toppen ungefär 3000kr till.
Sen plus allt arbete med det.

Trodde Mercedes hade lärt sig en gång för alla när man bytte till dubbelkedja på slutet av 80-talet, men icke.

Nu blir det ett annat tyskt märke i dieselversion istället. Den har visserligen kamrem, men den byter man åtminstonde förebyggande.




Visst är det trist när sådant händer men när det handlar om så mycket pengar kanske man ska begära in flera offerter?

Vet inte var du får 7500.- ifrån, men vi tar 6250.- styck för dreven

Släpor och spännare behöver väldigt sällan bytas vid dylika ras, en ny original kedja kostar 1560.-
Toppackning 659.- , och insugsventil (oftast de som går) 265.-st det blir en rackarns dyr planing om du fått pris på 3000.-


7500kr styck var på Mercedes i Tomelilla.
Fick pris på ventilerna hos tredje part, 170kr styck. Komplett sats med packningar och bultar gick på 1800kr, planingen 600kr, sen räknade mekanikern med att det alltid dyker upp något annat med.
Kedjan kostade 500kr.
Sen vet jag som sagt inte om drevet på veven är kasst med. Vad tar ni för det Johan?
Kanske skall ta och fixa till den ändå så småningom....
6250kr istället för 7500kr per drev gör ju på sig rätt mycket ändå.


Till bilens försvar så går den billigt i övrigt, extremt låg förbrukning för en så stor bil, har snittat 0,7 under de år vi har haft den. Bromsarnas hållbarhet är löjligt bra, bytte första uppsättningen belägg vid 14000mil.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Re: Hoppad kamkedja, E200 K -03

Postby Winis Mbsca » Wed 05 Feb, 2014 01:03

Scorpio wrote:Är det någon som vet om det, liksom problemen med M272/M273, gått ut något servicemeddelande om detta problem till mercedesverkstäderna? Finns det, liksom problemen med M272/M273, uppdaterade komponenter från något visst motornummer?

Kanske borde alla med M271 byta kamkedja i förebyggande syfte på samma sätt som man byter kamrem? Frågan är ju bara vad som vore lämpligt intervall då det förekommit haverier även på relativt lågmilade bilar :? Men i vart fall innan maskinskadeförsäkringen slutar gälla vid 8 år eller 10000 mil..


Ser man i tidigare inlägg så verkar det som att det kommit flera uppdaterade drev, verkar ju som att man är inne på fjärde versionen av drev just nu.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Hoppad kamkedja, E200 K -03

Postby vic viper » Wed 05 Feb, 2014 08:08

Scorpio wrote:
andgus52 wrote:Samma svar på min lokala MB-verkstad när man frågat om typiska felkällor på olika motorer/modeller.
Kamkedja/drev på kompressormotorer, dålig härdning på kammar på 200 sent åttiotal, luftbälgar på nyare E-kombi.. etc....
" Vet vi inget om. Har vi inte hört något om" .....etc....
/Anders


Det där är ju enbart patetiskt. Å andra sidan får man väl förstå grabbarna "på golvet", skulle dom börja snacka om kända problem som samtidigt förnekas av de ansvariga ligger dom nog inte bra till..

Vår -07 har nu rullat 6500 mil och det är väl kanske 1000 mil till nästa service. Då vi har för avsikt att behålla bilen ett bra tag till får man kanske överväga att byta kamkedja i förebyggande syfte. Hoppas bara att inte eventuella begynnande problem redan börjat sätta spår i kamdreven..

@vic viper & co:
C:a 1500 kr för kedjan alltså. Ungefär hur mycket tid och eventuellt övrigt material kan det gå åt för detta(om vi förutsätter att kamdreven inte behöver bytas)?




Ventilkåpspackning och packningarna runt stifthålen, ett par oringar och lite packningsklister sen ungefär 2-2,5h arbete

Ung 2000.- i materialkostnad för att byta kedja.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Hoppad kamkedja, E200 K -03

Postby vic viper » Wed 05 Feb, 2014 08:10

Winis Mbsca wrote:
vic viper wrote:
Winis Mbsca wrote:Thats it!

Aldrig mer några M271 för denna herren :evil:

Båda kamdreven behöver bytas. Kostar 7500kr styck
Kedja, släpor och spännare, runt 2000kr (pirat)
Dessutom verkar en eller flera ventiler på treans burk fått en smäll, vilket betyder 1-2 ventiler plus packningar och planing av toppen ungefär 3000kr till.
Sen plus allt arbete med det.

Trodde Mercedes hade lärt sig en gång för alla när man bytte till dubbelkedja på slutet av 80-talet, men icke.

Nu blir det ett annat tyskt märke i dieselversion istället. Den har visserligen kamrem, men den byter man åtminstonde förebyggande.




Visst är det trist när sådant händer men när det handlar om så mycket pengar kanske man ska begära in flera offerter?

Vet inte var du får 7500.- ifrån, men vi tar 6250.- styck för dreven

Släpor och spännare behöver väldigt sällan bytas vid dylika ras, en ny original kedja kostar 1560.-
Toppackning 659.- , och insugsventil (oftast de som går) 265.-st det blir en rackarns dyr planing om du fått pris på 3000.-


7500kr styck var på Mercedes i Tomelilla.
Fick pris på ventilerna hos tredje part, 170kr styck. Komplett sats med packningar och bultar gick på 1800kr, planingen 600kr, sen räknade mekanikern med att det alltid dyker upp något annat med.
Kedjan kostade 500kr.
Sen vet jag som sagt inte om drevet på veven är kasst med. Vad tar ni för det Johan?
Kanske skall ta och fixa till den ändå så småningom....
6250kr istället för 7500kr per drev gör ju på sig rätt mycket ändå.


Till bilens försvar så går den billigt i övrigt, extremt låg förbrukning för en så stor bil, har snittat 0,7 under de år vi har haft den. Bromsarnas hållbarhet är löjligt bra, bytte första uppsättningen belägg vid 14000mil.



1155.- tar vi för drevet men det ska väldigt mycket till om det är nerslitet.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Hoppad kamkedja, E200 K -03

Postby Scorpio » Wed 05 Feb, 2014 11:48

vic viper wrote:
Scorpio wrote:
andgus52 wrote:Samma svar på min lokala MB-verkstad när man frågat om typiska felkällor på olika motorer/modeller.
Kamkedja/drev på kompressormotorer, dålig härdning på kammar på 200 sent åttiotal, luftbälgar på nyare E-kombi.. etc....
" Vet vi inget om. Har vi inte hört något om" .....etc....
/Anders


Det där är ju enbart patetiskt. Å andra sidan får man väl förstå grabbarna "på golvet", skulle dom börja snacka om kända problem som samtidigt förnekas av de ansvariga ligger dom nog inte bra till..

Vår -07 har nu rullat 6500 mil och det är väl kanske 1000 mil till nästa service. Då vi har för avsikt att behålla bilen ett bra tag till får man kanske överväga att byta kamkedja i förebyggande syfte. Hoppas bara att inte eventuella begynnande problem redan börjat sätta spår i kamdreven..

@vic viper & co:
C:a 1500 kr för kedjan alltså. Ungefär hur mycket tid och eventuellt övrigt material kan det gå åt för detta(om vi förutsätter att kamdreven inte behöver bytas)?




Ventilkåpspackning och packningarna runt stifthålen, ett par oringar och lite packningsklister sen ungefär 2-2,5h arbete

Ung 2000.- i materialkostnad för att byta kedja.


Ok, tackar :-) Ungefärligt räknat uppemot 5000 kr sammanlagt för att i förebyggande syfte byta kamkedja då.

Jag förstår att det är mycket svårt att svara på då det för det första beror på ett flertal olika faktorer, och det dessutom inte finns några officiella uppgifter på detta. Men vad skulle kunna tänkas vara ett rimligt intervall? 5000 mil? 10000 mil? En kamkedja åldras väl knappast på samma sätt som en kamrem även om den inte används, dvs ålder i tid räknat är av mindre betydelse?
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: Hoppad kamkedja, E200 K -03

Postby Van der Verhart » Wed 05 Feb, 2014 14:02

En bil som körs korta sträckor och ofta slits mer än en som körs längre sträckor.

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Re: Hoppad kamkedja, E200 K -03

Postby Winis Mbsca » Wed 05 Feb, 2014 17:28

Ja, som jag förstått det så är det vid kallstarter som det inte hinner upp olja till till spännaren, så kedjan tänjs ut och börjar slitas och sliter på kamdreven?
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Hoppad kamkedja, E200 K -03

Postby Scorpio » Thu 06 Feb, 2014 09:46

Van der Verhart wrote:En bil som körs korta sträckor och ofta slits mer än en som körs längre sträckor.


Jo så är det ju, och det gäller i princip allt på bilen. Vilket innebär att en bil som körs korta sträckor och ofta egentligen borde servas oftare. Och den här kamkedjehistorien får nog anses vara en del av serviceschemat även om det förnekas av de ansvariga..
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

yunk55
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 197
Joined: Thu 27 Mar, 2008 03:01
Location: Sundbyberg

Re: Hoppad kamkedja, E200 K -03

Postby yunk55 » Thu 06 Feb, 2014 12:04

Ja jisses nästan alla tyska märken har problem med kamdrivning.

Audi-VW, BMW, MB varför producerar dom skit? Det ska ju föreställa kvalitet det dom gör, men istället är det rena rama skräpet.

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Hoppad kamkedja, E200 K -03

Postby pasi » Fri 07 Feb, 2014 18:36

yunk55 wrote:Ja jisses nästan alla tyska märken har problem med kamdrivning.

Audi-VW, BMW, MB varför producerar dom skit? Det ska ju föreställa kvalitet det dom gör, men istället är det rena rama skräpet.

Håller med,kommer aldrig köpa en nyare mb.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

jabbal
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1411
Joined: Sun 21 Mar, 2004 17:25
Location: Stockholm

Re: Hoppad kamkedja, E200 K -03

Postby jabbal » Wed 12 Feb, 2014 21:19

Hemskt tråkig historia!

Hur vanligt är detta...? Känns som att många blir drabbade.... Vågar man köpa en M271 alls?
FD; S320

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Re: Hoppad kamkedja, E200 K -03

Postby Winis Mbsca » Mon 24 Feb, 2014 07:02

Skall tydligen finnas kompletta kit med alla de delar som behövs för att fixa bilen efter detta haveri.

Skall kolla med köparen på bilen när han hämtar den, var det är han köper det.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

Kent Westin
Expert
Expert
Posts: 640
Joined: Fri 16 Jan, 2004 19:26

Re: Hoppad kamkedja, E200 K -03

Postby Kent Westin » Sun 14 Sep, 2014 08:20

Pga allt man läst om detta med dåliga motorer så övervägde jag Lexus och en sån blev det 8)

andgus52
Expert
Expert
Posts: 863
Joined: Sun 02 Nov, 2003 18:56
Location: Vänersborg

Re: Hoppad kamkedja, E200 K -03

Postby andgus52 » Sun 14 Sep, 2014 09:22

Kent, vilken modell och är du nöjd?
/Anders
Mest prylar när han dör vinner!
Mercedes 200 CDI T 2013
Lexus GS 300 -05
MB E 220 CDI T -99...avsomnad.
MB 300 SL -91
Porsche 944-83


Return to “W211”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest