trucker164 wrote:Roger J wrote:Winis Mbsca wrote:Thats it!
Aldrig mer några M271 för denna herren
Båda kamdreven behöver bytas. Kostar 7500kr styck
Kedja, släpor och spännare, runt 2000kr (pirat)
Dessutom verkar en eller flera ventiler på treans burk fått en smäll, vilket betyder 1-2 ventiler plus packningar och planing av toppen ungefär 3000kr till.
Sen plus allt arbete med det.
Trodde Mercedes hade lärt sig en gång för alla när man bytte till dubbelkedja på slutet av 80-talet, men icke.
Nu blir det ett annat tyskt märke i dieselversion istället. Den har visserligen kamrem, men den byter man åtminstonde förebyggande.
Jo det är trist När man hör kamkedja så tänker man att det ska hålla minst 30000 mil men icke. Ta audi med V6 från -05 och framåt dom har fyra enkla cykelkedjor som sitter mellan motor och låda och man hör dom som håller 10000 mil med en byteskostnad på runt 50000 kr. Har nu köpt en Golf GTI 200hk där intervallet på kamremmen ligger på 18000 mil och på verkstad går det på 7 papp att byta
Varför då kamkedja?
Du har ingen kedja mellan kammarna på denna då?
http://www.vibilagare.se/nyheter/kamked ... 962?page=3
Har ingen mellan kammarna heller, den du länkade till har kamkedja som MB men syrran bytte hela 2 kedjor och sträckare på en sån motor på 8000 mil
Hade väl varit kanon att få tag i en annan snurra till din och bara skiftat mot att börja renovera.