Bateman wrote:Samma här, Bilprovningen upptäckte ingenting förutom att övre spindelleden glappade lite, så den bytte jag men utan resultat. Så i mitt fall (och kanske även i ditt?) är det något annat som orsakar klapprandet.
Håller med om att kvaliteten på besiktningarna varierar. Men det skulle ju inte fungera om de kunde hållas ansvariga om något de godkänt går sönder efter en kort tid. De utgår ju ifrån bilens förutsättningar där under besiktningen och är väl mer ett "försök" att upptäcka fel och brister som påverkar bilens säkerhet, huvudansvaret måste ju ändå ligga hos ägaren/föraren att fordonet man framför är trafiksäkert.
Tycker ändå att de borde ha ett visst ansvar, 90% av alla som kontrollerar sina bilar har inte en aning om hur en bil funkar och sätter sin fulla tillit hos SBP och förväntar sig att bilen fungerar säkert efter godkänd kontroll,
förvånas än idag hur stor tilltro de flesta har till SBP, man kan visa en kulled som håller på att falla ur framför en kund men kunden vidhåller att SBP godkände samma kulled några dagar tidigare och kan inte förstå hur den skulle kunna vara så glappig, detta inträffar förhållandevis ofta.