skattefråga 320 cdi

E-Klassen, tillverkades mellan 2002-2009.
Finndiesel
Expert
Expert
Posts: 695
Joined: Tue 24 Jan, 2006 20:36
Location: övertorneå

skattefråga 320 cdi

Postby Finndiesel » Sun 25 Mar, 2012 20:33

vad ligger skatten på en 320 cdi rak 6a med partikel filter?
vet att dessa bilar är en ovanlighet och hitta.
föredrar rak 6an hört så mycke skräck historier om v6orna
Mercedes C 270 cdi -01
Mercedes E 200 Cdi -08
Mercedes E 220 Cdi -98 Skrotad
Mercedes V 108 Cdi -01 Såld
Mercedes V 108 Cdi -03
Mercedes E 250 TD -95 Såld
Mercedes C 250 TDT -98 Såld
Mercedes C 250 D -95 Såld
Mercedes 200 -86 Såld
Mercedes 190 2.5 D-86 Såld
Mercedes 250 D-87 Skrotad
Mercedes 190E 2.0 -84 Såld
Mercedes 200 -83 Första mbn
Mercedes 309 D-83 Såld
Mercedes 230 -81

Zed
Expert
Expert
Posts: 741
Joined: Mon 20 Dec, 2004 14:03
Location: Göteborg
Contact:

Re: skattefråga 320 cdi

Postby Zed » Sun 25 Mar, 2012 22:15

Runt 5400 kr.
Mercedes-Benz SL 65 AMG Designo -05
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08

User avatar
MB300SE
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 373
Joined: Mon 09 Aug, 2004 02:24
Location: Råneå
Contact:

Re: skattefråga 320 cdi

Postby MB300SE » Sun 25 Mar, 2012 23:25

Är det inte bensinarna som haft problem?
Diesel V6an (om642) har jag inte hört någon gnälla över.

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk
Dom visa mänen följer stjärnan, så gjorde dom redan för drygt 2000 år sedan...
280 CDI 06
300 SE -87 såld
300 E -86 såld
Mattias -74

Finndiesel
Expert
Expert
Posts: 695
Joined: Tue 24 Jan, 2006 20:36
Location: övertorneå

Re: skattefråga 320 cdi

Postby Finndiesel » Sun 25 Mar, 2012 23:46

hört bara om dislarna.
men nån här säkert som vet mer om detta.
Mercedes C 270 cdi -01
Mercedes E 200 Cdi -08
Mercedes E 220 Cdi -98 Skrotad
Mercedes V 108 Cdi -01 Såld
Mercedes V 108 Cdi -03
Mercedes E 250 TD -95 Såld
Mercedes C 250 TDT -98 Såld
Mercedes C 250 D -95 Såld
Mercedes 200 -86 Såld
Mercedes 190 2.5 D-86 Såld
Mercedes 250 D-87 Skrotad
Mercedes 190E 2.0 -84 Såld
Mercedes 200 -83 Första mbn
Mercedes 309 D-83 Såld
Mercedes 230 -81

User avatar
MB300SE
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 373
Joined: Mon 09 Aug, 2004 02:24
Location: Råneå
Contact:

Re: skattefråga 320 cdi

Postby MB300SE » Mon 26 Mar, 2012 05:19

Vad ska problemen vara då?
Dom visa mänen följer stjärnan, så gjorde dom redan för drygt 2000 år sedan...
280 CDI 06
300 SE -87 såld
300 E -86 såld
Mattias -74

Zed
Expert
Expert
Posts: 741
Joined: Mon 20 Dec, 2004 14:03
Location: Göteborg
Contact:

Re: skattefråga 320 cdi

Postby Zed » Mon 26 Mar, 2012 08:29

Tror att man syftar på problemen med EGR-ventilerna och igensotade insug hos de nyare V6:orna. Visar sig genom att bilen blir allt mer orkeslös och slutligen går in i limp home.
Mercedes-Benz SL 65 AMG Designo -05
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08

trucker164

Re: skattefråga 320 cdi

Postby trucker164 » Mon 26 Mar, 2012 15:52

Zed wrote:Tror att man syftar på problemen med EGR-ventilerna och igensotade insug hos de nyare V6:orna. Visar sig genom att bilen blir allt mer orkeslös och slutligen går in i limp home.


Detta drabbar dom flesta dieselbilar med egr ventil oavsett om man har motorn i ett v eller om den är rak.

Zed
Expert
Expert
Posts: 741
Joined: Mon 20 Dec, 2004 14:03
Location: Göteborg
Contact:

Re: skattefråga 320 cdi

Postby Zed » Mon 26 Mar, 2012 18:38

trucker164 wrote:
Zed wrote:Tror att man syftar på problemen med EGR-ventilerna och igensotade insug hos de nyare V6:orna. Visar sig genom att bilen blir allt mer orkeslös och slutligen går in i limp home.


Detta drabbar dom flesta dieselbilar med egr ventil oavsett om man har motorn i ett v eller om den är rak.



Möjligt, jag kan inte omfattningen per motorfamilj men jag vet att det har varit snack om detta på olika forum. Vår 08:a hade problemet innan vi blåste ur den ordentligt med 600 mil forcerad autobahnkörning.
Mercedes-Benz SL 65 AMG Designo -05
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08

User avatar
MB300SE
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 373
Joined: Mon 09 Aug, 2004 02:24
Location: Råneå
Contact:

Re: skattefråga 320 cdi

Postby MB300SE » Tue 27 Mar, 2012 09:17

Har hört om egr problem men det är som sagt alla dieselbilar med EGR det gäller. inte bara mercedes som har det problemet heller.

Däremot har jag hört om problem med ballansaxlar i bensin Vmotorer som är betydligt mycke mer kostsamt än att fixa en EGR.

Har själv en OM642 i min och den är helt gudomlig att köra.
Dom visa mänen följer stjärnan, så gjorde dom redan för drygt 2000 år sedan...
280 CDI 06
300 SE -87 såld
300 E -86 såld
Mattias -74

trucker164

Re: skattefråga 320 cdi

Postby trucker164 » Tue 27 Mar, 2012 10:07

Zed wrote:
trucker164 wrote:
Zed wrote:Tror att man syftar på problemen med EGR-ventilerna och igensotade insug hos de nyare V6:orna. Visar sig genom att bilen blir allt mer orkeslös och slutligen går in i limp home.


Detta drabbar dom flesta dieselbilar med egr ventil oavsett om man har motorn i ett v eller om den är rak.



Möjligt, jag kan inte omfattningen per motorfamilj men jag vet att det har varit snack om detta på olika forum. Vår 08:a hade problemet innan vi blåste ur den ordentligt med 600 mil forcerad autobahnkörning.


Jag vet inte om jag skulle rekomendera att man skulle "blåsa ur" ett igensatt insug då det med största sanolikhet skulle innebära ventil och kolv skador på motorn.

Zed
Expert
Expert
Posts: 741
Joined: Mon 20 Dec, 2004 14:03
Location: Göteborg
Contact:

Re: skattefråga 320 cdi

Postby Zed » Tue 27 Mar, 2012 23:34

trucker164 wrote:
Jag vet inte om jag skulle rekomendera att man skulle "blåsa ur" ett igensatt insug då det med största sanolikhet skulle innebära ventil och kolv skador på motorn.



Nu vet ju inte jag om det hade gått så långt så att insuget var igensatt. Det är väl helt logiskt att det inte hade gjort det, eller hur? Känns som att du märker ord nu. ;)
Mercedes-Benz SL 65 AMG Designo -05
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08

trucker164

Re: skattefråga 320 cdi

Postby trucker164 » Wed 28 Mar, 2012 00:22

Trippelpost fast man bara klickar en gång!
Last edited by trucker164 on Wed 28 Mar, 2012 01:46, edited 2 times in total.

trucker164

Re: skattefråga 320 cdi

Postby trucker164 » Wed 28 Mar, 2012 00:22

Dubbelpost
Last edited by trucker164 on Wed 28 Mar, 2012 01:46, edited 2 times in total.

trucker164

Re: skattefråga 320 cdi

Postby trucker164 » Wed 28 Mar, 2012 00:26

Zed wrote:
trucker164 wrote:
Jag vet inte om jag skulle rekomendera att man skulle "blåsa ur" ett igensatt insug då det med största sanolikhet skulle innebära ventil och kolv skador på motorn.



Nu vet ju inte jag om det hade gått så långt så att insuget var igensatt. Det är väl helt logiskt att det inte hade gjort det, eller hur? Känns som att du märker ord nu. ;)


Jag vet inte hur ditt insug ser ut eller såg ut men då du skriver:
" Vår 08:a hade problemet innan vi blåste ur den ordentligt med 600 mil forcerad autobahnkörning"
efter att du skrivit:
"Tror att man syftar på problemen med EGR-ventilerna och igensotade insug hos de nyare V6:orna"
så fattar jag det som att du hade ett igensotat insug då du refererar till problemet.
Det logiska om du har en felande egr ventil skulle en urblåsning på tex autobahn förvärra problemet då mera avgaser skulle komma in i insuget då dom inte skall komma in(normalt öppnar egr ventilen bara på tomgång).
Om sedan sotet släpper kommer det att bli ett dyrt motorhaveri som följd, det har jag sett så många prov på.
Jag förstår inte riktigt hur jag skulle "märka ord" då jag försöker att tala om att det ÄR skadligt att försöka att laga en egr ventil eller ett igensotat insug med att "blåsa ur" bilen(man löser säkert problemet vid motorbytet efter haveriet)

Bateman
Expert
Expert
Posts: 495
Joined: Thu 15 Apr, 2004 20:48

Re: skattefråga 320 cdi

Postby Bateman » Sat 31 Mar, 2012 12:38

Jag tycker ändå att man har hört att en diesel bör köras hårt ibland så att den blir riktigt het och att det skulle förhindra igensotning av insuget och EGR-ventilen.
Men det är väl kanske bara i förebyggande syfte?


Return to “W211”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests