Byte av momentomvandlare, vilken olja?

E-Klassen, tillverkades mellan 2002-2009.
User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Byte av momentomvandlare, vilken olja?

Postby Feliks » Thu 25 Sep, 2014 20:08

Åker tyvärr på att byta momentomvandlaren, bilen kommer lämnas in till en firma här i stan. Tänkte att jag beställer oljan själv från Tyskland för att spara några kronor.
Bilen är en Mercedes E 400 CDI med 5G-tronic, hur mycket olja går det åt inkl momentomvadlaren??
Hittade denna olja:
http://www.te-taxiteile.com/Motoroel/Ge ... 34-4-Liter


Är det bra grejer som funkar till min bil? Lägger hellre några kronor extra för fin olja, har ingen erfarenhet av "Fuchs" själv.
Och detta filter:
http://www.te-taxiteile.com/Mercedes-Te ... 1-212-MANN

Något mer som jag behöver beställa?

Tacksam för svar :-D!!
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: Byte av momentomvandlare, vilken olja?

Postby Van der Verhart » Thu 25 Sep, 2014 20:44

Jag skulle ha spolat ur lådan,momentomvandlaren och kylaren med 6803 som finns hos MB,byt packning,filter,kopparbricka i tråget och alubrickor på returröret som du lossar när du spolar igenom.
Det går åt ca 14-15 liter som mest vid spolning,beror på hur skitigt det är.

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Byte av momentomvandlare, vilken olja?

Postby Hynboholm » Thu 25 Sep, 2014 21:00

Van der Verhart wrote:Jag skulle ha spolat ur lådan,momentomvandlaren och kylaren med 6803 som finns hos MB,byt packning,filter,kopparbricka i tråget och alubrickor på returröret som du lossar när du spolar igenom.
Det går åt ca 14-15 liter som mest vid spolning,beror på hur skitigt det är.


Istället för att byta omvandlaren, menar du?

silentdawg
Expert
Expert
Posts: 740
Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53

Re: Byte av momentomvandlare, vilken olja?

Postby silentdawg » Thu 25 Sep, 2014 21:23

Jag slog i redline D6 atf när jag bytte turbin in min 211a.
S212 R170 W126 W204
Image
Samt ca 140 tidigare bilar.

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Byte av momentomvandlare, vilken olja?

Postby Feliks » Thu 25 Sep, 2014 21:24

Alltså momentomvandlaren har gjort sitt, varvtalet pendlar vid jämnfart och vid måttligt gaspådrag kan varvtalet pendla ca 1000rpm.. Hugger även till ibland i läggre farter vid gaspådrag.
Dock funkar lådan fint om man kör kickdown men det blir lite svårt att applicera den körstilen hela tiden :wink:

Känns bäst att få den bytt, kör en hel del med bilen så! :bday:
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Byte av momentomvandlare, vilken olja?

Postby Feliks » Thu 25 Sep, 2014 21:27

silentdawg wrote:Jag slog i redline D6 atf när jag bytte turbin in min 211a.

Alright kanske bättre med ett mer bekant märke, "skönt" att nån mer bytt turbin kanske inte är helt ovanligt ändå...
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

silentdawg
Expert
Expert
Posts: 740
Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53

Re: Byte av momentomvandlare, vilken olja?

Postby silentdawg » Thu 25 Sep, 2014 21:56

Dessa turbiner koksar ihop förr eller senare efter 20,30,40 tusen mil men lådan känns som ny när den är bytt och lådan fått ny olja. Sen håller den 30 till utan vidare.
S212 R170 W126 W204
Image
Samt ca 140 tidigare bilar.

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Byte av momentomvandlare, vilken olja?

Postby Fotografen » Thu 25 Sep, 2014 23:26

Fuchs är en bra olja, 4134 är även listad av MB själva i Blatt 236.14.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Byte av momentomvandlare, vilken olja?

Postby torake » Fri 26 Sep, 2014 09:14

Q8 Auto 15. 236.12-klassad och det finns flera här på forumet som kör den i 5G-troniclådan.

Kostar 59kr litern hos din lokala Swedol-butik.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: Byte av momentomvandlare, vilken olja?

Postby Van der Verhart » Fri 26 Sep, 2014 17:50

Hynboholm wrote:
Van der Verhart wrote:Jag skulle ha spolat ur lådan,momentomvandlaren och kylaren med 6803 som finns hos MB,byt packning,filter,kopparbricka i tråget och alubrickor på returröret som du lossar när du spolar igenom.
Det går åt ca 14-15 liter som mest vid spolning,beror på hur skitigt det är.


Istället för att byta omvandlaren, menar du?


Efter bytet menar jag,funkar säkert lika bra med annan olja men jag har ingen erfarenhet av det. Sedan
rekommenderas det att man ska återställa adaption efter bytet. Tycker att du ska kosta på en spolning när du byter momentomvandlaren.

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: Byte av momentomvandlare, vilken olja?

Postby Bullmerca » Fri 26 Sep, 2014 22:47

silentdawg wrote:Jag slog i redline D6 atf när jag bytte turbin in min 211a.


Hade inte du nån bra firma i Tyskland där du köpte din momentomvandlare?
CLS350CDI 4Matic

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Byte av momentomvandlare, vilken olja?

Postby Feliks » Sat 27 Sep, 2014 05:12

Härligt med lite feedback! Har beställt momentomvandlaren från "Hellstens växellådor" bästa priset jag hittat (utomlands inkluderat) sedan behöver jag inte skicka tillbaka den gamla delen.
Lutar åt att jag beställer Fuchs oljan samt filter från taxiteile, ska bara klura ut hur många liter det går åt.
Bra att veta om det där med adaption, något man kan göra själv?
Har fått pris för bytet (endast arbete) på 3700:-, måste väl vara ett hyggligt pris?
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

silentdawg
Expert
Expert
Posts: 740
Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53

Re: Byte av momentomvandlare, vilken olja?

Postby silentdawg » Sat 27 Sep, 2014 08:39

Bullmerca wrote:
silentdawg wrote:Jag slog i redline D6 atf när jag bytte turbin in min 211a.


Hade inte du nån bra firma i Tyskland där du köpte din momentomvandlare?


precis, jag fick en renoverad från flexx trading i tyskland och hela bytet gick på under 5 lappar ink olja och frakter, men deras internetdomän verkar ha upphört tyvärr.
S212 R170 W126 W204
Image
Samt ca 140 tidigare bilar.

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Byte av momentomvandlare, vilken olja?

Postby Fotografen » Sat 27 Sep, 2014 10:36

torake wrote:Q8 Auto 15. 236.12-klassad och det finns flera här på forumet som kör den i 5G-troniclådan.

Kostar 59kr litern hos din lokala Swedol-butik.


Det är också en bra olja men behövs 236.14 räcker den inte till. Jag vet inte vilket det ska vara i en w211 E400CDI?
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Byte av momentomvandlare, vilken olja?

Postby torake » Sat 27 Sep, 2014 12:12

Fotografen wrote:
torake wrote:Q8 Auto 15. 236.12-klassad och det finns flera här på forumet som kör den i 5G-troniclådan.

Kostar 59kr litern hos din lokala Swedol-butik.


Det är också en bra olja men behövs 236.14 räcker den inte till. Jag vet inte vilket det ska vara i en w211 E400CDI?


Om den är några år gammal så fanns inte ens 236.14

På den tiden jag hade en 722.6 så stod det 236.10 till den lådan i WIS, sedan kom 7G-tronicen och med den oljan 236.12, jag satt på OKQ8:s högkvarter i ett möte, 2009 eller 2010 tror jag det var och klagade på att Auto 15 inte uppfyllde 236.12 varpå deras oljeexpert kommer med ett datablad i näven och säger att den visst uppfyller 236.12, då hade de precis klassat upp den men det hade inte tricklat ut till butiken.

Nu vet jag inte var det är för årsmodell på Feliks bil, men eftersom det är en 400 CDI är det ganska stor sannolikhet att 236.12 och 236.14 inte ens fanns när den rullade av bandet.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::


Return to “W211”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests