Jepp...joråsåatt. SBC!

E-Klassen, tillverkades mellan 2002-2009.
@ndreas
Expert
Expert
Posts: 517
Joined: Tue 13 Nov, 2012 20:40
Location: Västerås

Jepp...joråsåatt. SBC!

Postby @ndreas » Thu 01 Oct, 2015 19:10

Hej forumister.

Verkar som min SBC-enhet inte vill vara med längre. Började blinka rött med uppmaning att stanna och ett par till varningar, sedan ett verkstadsbesök.

16400 mil ca. Får se vad det blir av detta.

Ha det gott alla!

///Andreas

Zed
Expert
Expert
Posts: 741
Joined: Mon 20 Dec, 2004 14:03
Location: Göteborg
Contact:

Re: Jepp...joråsåatt. SBC!

Postby Zed » Thu 01 Oct, 2015 21:32

Trist men det var väl dags med tanke på ålder och mil. Uppdatera oss gärna på kostnaden.
Mercedes-Benz SL 65 AMG Designo -05
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08

@ndreas
Expert
Expert
Posts: 517
Joined: Tue 13 Nov, 2012 20:40
Location: Västerås

Re: Jepp...joråsåatt. SBC!

Postby @ndreas » Fri 02 Oct, 2015 08:45

Jo lite trist men först ska jag nog kolla upp alla bromsrör och säkerställa att inget av dom har rostat sönder då det faktiskt kan hända på dessa modeller. ;-) Ang. mil så är det väl sagt från Mercedes att dessa ska hålla 40-50k mil?
Kan väl erkänna att jag bromsade hårt några gånger innan detta hände.

To be continued...
Fortsättning följer...

Är lite ur slag nu bara så jag låter bilen stå still ett tag.

Ha det gott alla.

///Andreas

@ndreas
Expert
Expert
Posts: 517
Joined: Tue 13 Nov, 2012 20:40
Location: Västerås

Re: Jepp...joråsåatt. SBC!

Postby @ndreas » Fri 02 Oct, 2015 13:29

Ok, synade bromsvätskebehållaren ordentligt och såg att nivån inte var som den brukar/ska vara...
lade mig på sidan och tittade under och det verkar vara längsgående rör som har gett upp. Jaha, bokar tid så jag kanske får köra en liten stund innan vintervilan... Nån gång nästa vecka i bästa fall...

Skönt att det verkar vara enkelt iaf.

Fortsättning följer...

User avatar
masi
Expert
Expert
Posts: 529
Joined: Sun 17 Feb, 2008 16:30
Location: Östergötland

Re: Jepp...joråsåatt. SBC!

Postby masi » Fri 02 Oct, 2015 22:41

Då kanske det inte var så farligt då?
Jag fick anmärkning på bromsröret höger bak på senaste besiktningen, tydligen ett ganska vanligt fel enligt meken. Går bra att skarva mitt under bilen bakom täckplasten, där är röret "alltid" friskt. Det är bara precis innan slangen till bakre oket som det rostar.
Min Sbc-enhet är för övrigt bytt för tre år sedan, minns inte miltalet, nu har den rullat 19400 ungefär.
/Mats
VW Golf Alltrack TDI, '17
VW Golf SC TGI, ' 15
MB E270t cdi '05 Avantgarde *såld*
MB C200 '94 Esprite *såld*
MB E240t '01 Classic *såld*

@ndreas
Expert
Expert
Posts: 517
Joined: Tue 13 Nov, 2012 20:40
Location: Västerås

Re: Jepp...joråsåatt. SBC!

Postby @ndreas » Sat 03 Oct, 2015 09:17

Jo, jag hoppas det inte är helt hopplöst.

JAg får väl börja inspektera rören och applicera lite förebyggande åtgärder på dem, efter Stjärncenter fått byta de trasiga. Det är ju lite synd att sista delen av rören är dragna i så utsatt läge. Fast det är ju lätt att komma åt att rostskydda också så felet är ju i mitt fall latmasken. :wink:

Nä, nu ska vi till Sthlm för en liten egenstund jag och min bättre hälft. Ha en fin helg alla.

Vänligen Andreas

@ndreas
Expert
Expert
Posts: 517
Joined: Tue 13 Nov, 2012 20:40
Location: Västerås

Re: Jepp...joråsåatt. SBC!

Postby @ndreas » Thu 08 Oct, 2015 17:41

Hallå alla.....
facit blev byte av ca tre (3) decimeter bromsrör, genomspolning av hela systemet med fräsch bromsvätska samt byte till mina medlevererade stålomspunna slangar, fabr. Apex.
Bromsrören tenderar tydligen att rosta av precis där de går upp vid torpedväggen, Ante på Stjärncenter visste inte varför. I övrigt såg de jättefina ut sa teknikern. Detta kalas gick på 4k.

Vänligen Andreas


Return to “W211”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests