Spindelleder, så hutlöst dyrt???

E-Klassen, tillverkades mellan 2002-2009.
jarlh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1080
Joined: Tue 28 Oct, 2008 13:44

Spindelleder, så hutlöst dyrt???

Postby jarlh » Mon 11 Jan, 2016 12:31

Jag fick klagomål på besiktningen av min E 200 kompressor (-06):

Image

Hedins vill ha 7566 kr för att fixa det, vilket känns väldigt dyrt.

Kan man anlita vilken Meca/Mekonomen som helst? Tips mottages gärna på vettig verkstad i Uppsala.

User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: Spindelleder, så hutlöst dyrt???

Postby snowman » Mon 11 Jan, 2016 20:20

Byta en spindelled är ju knappast nån raketveteskap, gå till nån annan.
Låter ju helt vrickat, för ungefär samma pengar fick jag övre spindelleden, bägge yttre styrleder, hjullager fram vänster bytt, samt en fyrhjuls inställning.
Dessutom lånebil i två dagar.
Detta var hos BDS i Fagersta, vill du åka en bit så kan jag rekommendera dom!
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Spindelleder, så hutlöst dyrt???

Postby Marie » Mon 11 Jan, 2016 20:52

Den där beskrivningen från bilproveriet blir jag då inte klok på. Det står tydligt att det handlar om fram, båda sidor, men var kommer bakre in i lägesbeskrivningen. Det kan väl ändå inte finnas mer än EN undre spindelled per sida?
Handlar det inte kanske om bakre nedre bärarmsbussning? I så fall kanske inte dessa finns lösa i Mercedes reservdelslista, och i så fall handlar det om byte av två undre bärarmar plus arbete samt en hjulinställning. Då börjar priset låta LITE mera sannolikt.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

s500lang
Proffs
Proffs
Posts: 274
Joined: Thu 02 Feb, 2006 11:27
Contact:

Re: Spindelleder, så hutlöst dyrt???

Postby s500lang » Mon 11 Jan, 2016 22:29

Lita inte på besiktningen! Jag fick anmärkning på glapp i den nedre spindelleden och bytte den. Efter bytet var glappet kvar. Det visade sig att det var hjullagret som var glapp. Då hade jag frågat besiktningskillen om han var 100% säker på att glappet kom från spindelleden.

User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: Spindelleder, så hutlöst dyrt???

Postby snowman » Tue 12 Jan, 2016 13:08

Marie wrote:Den där beskrivningen från bilproveriet blir jag då inte klok på. Det står tydligt att det handlar om fram, båda sidor, men var kommer bakre in i lägesbeskrivningen. Det kan väl ändå inte finnas mer än EN undre spindelled per sida?
Handlar det inte kanske om bakre nedre bärarmsbussning? I så fall kanske inte dessa finns lösa i Mercedes reservdelslista, och i så fall handlar det om byte av två undre bärarmar plus arbete samt en hjulinställning. Då börjar priset låta LITE mera sannolikt.



Jodå, 211an har två undre och en övre på varje sida.
Och då ska vi inte tala om Audi och äldre passat, 8 spindelleder totalt i den framvagnen.
Då det handlar om en kulled så står det spindelled men är det bakre har jag för mig att det blir byte av hela staget då själv kulleden inte finns som lös del.

s500lang wrote:Lita inte på besiktningen! Jag fick anmärkning på glapp i den nedre spindelleden och bytte den. Efter bytet var glappet kvar. Det visade sig att det var hjullagret som var glapp. Då hade jag frågat besiktningskillen om han var 100% säker på att glappet kom från spindelleden.


Hur kom du fram till att det inte var fel på leden?
Du är medveten om att hjullagren fram på en mercedes får glappa lite?
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

s500lang
Proffs
Proffs
Posts: 274
Joined: Thu 02 Feb, 2006 11:27
Contact:

Re: Spindelleder, så hutlöst dyrt???

Postby s500lang » Tue 12 Jan, 2016 16:21

snowman wrote:
s500lang wrote:Lita inte på besiktningen! Jag fick anmärkning på glapp i den nedre spindelleden och bytte den. Efter bytet var glappet kvar. Det visade sig att det var hjullagret som var glapp. Då hade jag frågat besiktningskillen om han var 100% säker på att glappet kom från spindelleden.


Hur kom du fram till att det inte var fel på leden?
Du är medveten om att hjullagren fram på en mercedes får glappa lite?


Genom att byta ut leden till en fabriksny. Den gamla hade inget glapp. Det är dåligt att bilprovningen missar så enkla fel.

Jag köpte ett begagnat hjullager till vänster fram och ett nytt till höger fram och därefter försvann glappet och den rattfrossa jag hade.

Hjullagren ska inte ha något kännbart glapp.

User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: Spindelleder, så hutlöst dyrt???

Postby snowman » Tue 12 Jan, 2016 20:44

Du svarade inte på min fråga, hur kontrollera du den gamla leden?
För beroende av kontrollmetod kan du helt ha missat glappet.

Jag skrev lite, inte mycket :wink:
Lite glapp i ett framhjulslager är ok, ingen fara att färdas med bilen.
men det bästa är ju naturligtvis om det inte är glappt då man som du kan få vibrationer.

Jag utgår från att det var på en s-klass, iom ditt användarnamn, men vad för kaross modell?
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

s500lang
Proffs
Proffs
Posts: 274
Joined: Thu 02 Feb, 2006 11:27
Contact:

Re: Spindelleder, så hutlöst dyrt???

Postby s500lang » Thu 14 Jan, 2016 00:09

snowman wrote:Du svarade inte på min fråga, hur kontrollera du den gamla leden?
För beroende av kontrollmetod kan du helt ha missat glappet.

Jag skrev lite, inte mycket :wink:
Lite glapp i ett framhjulslager är ok, ingen fara att färdas med bilen.
men det bästa är ju naturligtvis om det inte är glappt då man som du kan få vibrationer.

Jag utgår från att det var på en s-klass, iom ditt användarnamn, men vad för kaross modell?


Eftersom glappet var lika stort efter byte av spindelled drog jag slutsatsen att spindelleden var OK. Dessutom var den ganska "trög" när man kände på den med fingrarna. En ny spindelled är svår att ens rubba med fingrarna, en som är slut gör inget motstånd är min erfarenhet.

Hela sommaren och hösten hade jag kraftiga vibrationer och rattfrossa över 70 km/h. Det gick knappt att köra eftersom stolarna och golvet skakade.

Det var först när jag bytte hjullagren som det blev lugn och ro i framvagnen. Innan bytte jag bromsok och skivor, stötdämpare, en styrled och nämnda spindelled. Det lustiga var att jag hörde aldrig något oljud från hjullagren. Kärran är en w140 som har gått ca 35000 mil.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Spindelleder, så hutlöst dyrt???

Postby Marie » Thu 14 Jan, 2016 00:42

s500lang wrote:Det var först när jag bytte hjullagren som det blev lugn och ro i framvagnen. Innan bytte jag bromsok och skivor, stötdämpare, en styrled och nämnda spindelled. Det lustiga var att jag hörde aldrig något oljud från hjullagren. Kärran är en w140 som har gått ca 35000 mil.


Du testade inte bara att sätta an hjullagren? Det behöver göras nån gång då och då.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: Spindelleder, så hutlöst dyrt???

Postby snowman » Thu 14 Jan, 2016 09:15

s500lang wrote:
snowman wrote:Du svarade inte på min fråga, hur kontrollera du den gamla leden?
För beroende av kontrollmetod kan du helt ha missat glappet.

Jag skrev lite, inte mycket :wink:
Lite glapp i ett framhjulslager är ok, ingen fara att färdas med bilen.
men det bästa är ju naturligtvis om det inte är glappt då man som du kan få vibrationer.

Jag utgår från att det var på en s-klass, iom ditt användarnamn, men vad för kaross modell?


Eftersom glappet var lika stort efter byte av spindelled drog jag slutsatsen att spindelleden var OK. Dessutom var den ganska "trög" när man kände på den med fingrarna. En ny spindelled är svår att ens rubba med fingrarna, en som är slut gör inget motstånd är min erfarenhet.

Hela sommaren och hösten hade jag kraftiga vibrationer och rattfrossa över 70 km/h. Det gick knappt att köra eftersom stolarna och golvet skakade.

Det var först när jag bytte hjullagren som det blev lugn och ro i framvagnen. Innan bytte jag bromsok och skivor, stötdämpare, en styrled och nämnda spindelled. Det lustiga var att jag hörde aldrig något oljud från hjullagren. Kärran är en w140 som har gått ca 35000 mil.


Då är det inte konstigt att du trodde spindelleden fått en felaktigt bedömning.
Spindelleden var med största sannolikhet glapp.
Den undre spindelleden på en w140 är en tyngdbärande tryckled.
Man letar efter ett axielt glapp i en sån led, och för att få fram glappet måste du avlasta framvagnen, i detta fallet genom att lyfta i länkarmen.
Glappet får du fram genom att sätta ett brytjärn under hjulet och marken.
Hissar du bilen som vanligt och bara känner på hjulet är leden pga fjädern ihoptryckt, du får med denna metod på sin höjd fram radiella glapp, inte axielt.

Jag vill inte skriva dig på näsan men däremot har jag väldigt svårt för folk som på nätet och i andra sammanhang spyr galla över en yrkesgrupp som i 99 fall av 100 ser fler bilar på en månad än vad många gör på ett helt liv.
Ett tips är att gå med under tiden och be att få bli visad ev fel samt saker som kan vara bara att känna till som är på gång.
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

s500lang
Proffs
Proffs
Posts: 274
Joined: Thu 02 Feb, 2006 11:27
Contact:

Re: Spindelleder, så hutlöst dyrt???

Postby s500lang » Thu 14 Jan, 2016 20:38

Marie wrote:
s500lang wrote:Det var först när jag bytte hjullagren som det blev lugn och ro i framvagnen. Innan bytte jag bromsok och skivor, stötdämpare, en styrled och nämnda spindelled. Det lustiga var att jag hörde aldrig något oljud från hjullagren. Kärran är en w140 som har gått ca 35000 mil.


Du testade inte bara att sätta an hjullagren? Det behöver göras nån gång då och då.


Jag provade detta men det hjälpte inte.

s500lang
Proffs
Proffs
Posts: 274
Joined: Thu 02 Feb, 2006 11:27
Contact:

Re: Spindelleder, så hutlöst dyrt???

Postby s500lang » Thu 14 Jan, 2016 20:46

snowman wrote:
s500lang wrote:
snowman wrote:Du svarade inte på min fråga, hur kontrollera du den gamla leden?
För beroende av kontrollmetod kan du helt ha missat glappet.

Jag skrev lite, inte mycket :wink:
Lite glapp i ett framhjulslager är ok, ingen fara att färdas med bilen.
men det bästa är ju naturligtvis om det inte är glappt då man som du kan få vibrationer.

Jag utgår från att det var på en s-klass, iom ditt användarnamn, men vad för kaross modell?


Eftersom glappet var lika stort efter byte av spindelled drog jag slutsatsen att spindelleden var OK. Dessutom var den ganska "trög" när man kände på den med fingrarna. En ny spindelled är svår att ens rubba med fingrarna, en som är slut gör inget motstånd är min erfarenhet.

Hela sommaren och hösten hade jag kraftiga vibrationer och rattfrossa över 70 km/h. Det gick knappt att köra eftersom stolarna och golvet skakade.

Det var först när jag bytte hjullagren som det blev lugn och ro i framvagnen. Innan bytte jag bromsok och skivor, stötdämpare, en styrled och nämnda spindelled. Det lustiga var att jag hörde aldrig något oljud från hjullagren. Kärran är en w140 som har gått ca 35000 mil.


Då är det inte konstigt att du trodde spindelleden fått en felaktigt bedömning.
Spindelleden var med största sannolikhet glapp.
Den undre spindelleden på en w140 är en tyngdbärande tryckled.
Man letar efter ett axielt glapp i en sån led, och för att få fram glappet måste du avlasta framvagnen, i detta fallet genom att lyfta i länkarmen.
Glappet får du fram genom att sätta ett brytjärn under hjulet och marken.
Hissar du bilen som vanligt och bara känner på hjulet är leden pga fjädern ihoptryckt, du får med denna metod på sin höjd fram radiella glapp, inte axielt.

Jag vill inte skriva dig på näsan men däremot har jag väldigt svårt för folk som på nätet och i andra sammanhang spyr galla över en yrkesgrupp som i 99 fall av 100 ser fler bilar på en månad än vad många gör på ett helt liv.
Ett tips är att gå med under tiden och be att få bli visad ev fel samt saker som kan vara bara att känna till som är på gång.



Jag tror knappast att det var något glapp av betydelse i spindelleden. Oavsett vilket borde de ha upptäckt glappet i hjullagret. Det är dåligt arbete utfört av SBP. Detta var bara ett exempel, jag har fler dåliga erfarenheter av SBP. Visst kan man ha en dålig dag på jobbet och göra ett misstag men det är vi bilägare som får betala både för besiktningen och felaktigt utbytta delar.

User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: Spindelleder, så hutlöst dyrt???

Postby snowman » Thu 14 Jan, 2016 21:36

Vad du tror och vad en besiktningsman vet är två olika saker.
Om glappet i leden varit litet hade teknikern släppt det, men i ditt fall var det så pass påtagligt att det skulle med.

Som både jag och Marie påpekat, ett framhjulslager på en mercedes kan glappa utan att det är någon större fara och går att justera.
komforten kan bli lidande, men det påverkar inte trafiksäkerheten nämnvärt där och då.
Även detta är en besiktningsman medveten om om han/hon är tekniskt kunnig.
Hjullagret fram på min 211a var glappt, men det vart en muntlig rekommendation att dra åt det iom att det är justerbart och det inte var nån omedelbar fara.
Men jag valde att byta det för jag vill ha schysta grejer.

Gick du med under tiden? Jag misstänker att du inte gjort det. Då brukar man få se dom fel som upptäcks.
Tänk på att dom gör inget annat än att tittar på bilar på dagarna, så kompetensen är det nog inget större fel på.
Sen är det ju människor, vilket man får komma ihåg och alla kan göra fel.
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

jarlh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1080
Joined: Tue 28 Oct, 2008 13:44

Re: Spindelleder, så hutlöst dyrt???

Postby jarlh » Thu 14 Jan, 2016 21:57

Jag har nu bokat tid hos annan verkstad.

4044 kr är billigare än 7566 kr.

s500lang
Proffs
Proffs
Posts: 274
Joined: Thu 02 Feb, 2006 11:27
Contact:

Re: Spindelleder, så hutlöst dyrt???

Postby s500lang » Fri 15 Jan, 2016 00:29

jarlh wrote:Jag har nu bokat tid hos annan verkstad.

4044 kr är billigare än 7566 kr.

Bra där! Att du fick ner kostnaden.


Return to “W211”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests