Jag har beställt en konvertering från arnott så nu ska luftfjädringen väck.
Uppdaterar vad som förbättras/försämras med vanliga spiralfjädrar.
Har endast luft bak på min bil så fram är det klart
Luftfjädringen, bort!
Re: Luftfjädringen, bort!
Verkligen intressant! Är ju i princip bara dämparna bak som vi inte har bytt på vår bil än...
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Re: Luftfjädringen, bort!
Vore intressant att veta hur vanligt det är på 212 och 211 att luftfjädringen krånglar/går sönder.
Vet att de som inte har problem sällan "hörs" vilket gör att , åtminstone jag, blir kanske onödigt skrämd av problemen som kan uppkomma.
Nån som har kunskap att utforma en enkät kanske är lika nyfiken som jag.
/Anders
Vet att de som inte har problem sällan "hörs" vilket gör att , åtminstone jag, blir kanske onödigt skrämd av problemen som kan uppkomma.
Nån som har kunskap att utforma en enkät kanske är lika nyfiken som jag.
/Anders
Mest prylar när han dör vinner!
Mercedes 200 CDI T 2013
Lexus GS 300 -05
MB E 220 CDI T -99...avsomnad.
MB 300 SL -91
Porsche 944-83
Mercedes 200 CDI T 2013
Lexus GS 300 -05
MB E 220 CDI T -99...avsomnad.
MB 300 SL -91
Porsche 944-83
Re: Luftfjädringen, bort!
Vad jag framförallt börjat se på senare tid är folk som löst problem med luftfjädringen med workarounds och reparationer till överkomligt pris istället för att bara låta MB byta ut komponenter för tiotusentals kronor.
Och med piratdelar tillgängliga, t.ex. Arnotts bälgar så är det ju inget att ligga sömnlös över. Nu behöver vi bara en lösning på SBC-problemen så blir 211:orna ganska vettiga som begagnade.
Och med piratdelar tillgängliga, t.ex. Arnotts bälgar så är det ju inget att ligga sömnlös över. Nu behöver vi bara en lösning på SBC-problemen så blir 211:orna ganska vettiga som begagnade.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Luftfjädringen, bort!
torake wrote:Vad jag framförallt börjat se på senare tid är folk som löst problem med luftfjädringen med workarounds och reparationer till överkomligt pris istället för att bara låta MB byta ut komponenter för tiotusentals kronor.
Och med piratdelar tillgängliga, t.ex. Arnotts bälgar så är det ju inget att ligga sömnlös över. Nu behöver vi bara en lösning på SBC-problemen så blir 211:orna ganska vettiga som begagnade.
Finns ju firmor som renoverar Sbc-enheten för ett par tusenlappar så det måste ju inte bli vråldyrt. Min är bytt på garanti för ett par år sedan så den hoppas jag på ska leva ett bra tag till. Bälgarna byttes i våras, köpte "original" Bilstein från taxiteile för 6000kr, hoppas dem håller lika länge som originalet gjorde.
Bilen är väl snart skattad till döds iaf, 7900kr/år.
/MatsS
VW Golf Alltrack TDI, '17
VW Golf SC TGI, ' 15
MB E270t cdi '05 Avantgarde *såld*
MB C200 '94 Esprite *såld*
MB E240t '01 Classic *såld*
VW Golf SC TGI, ' 15
MB E270t cdi '05 Avantgarde *såld*
MB C200 '94 Esprite *såld*
MB E240t '01 Classic *såld*
Re: Luftfjädringen, bort!
Bara 150 tusen till att betala i skatt då, sen är den skattefri!
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Luftfjädringen, bort!
Beställde från luftfjädring24
Beställde på torsdag och på fredag eftermiddag kunde jag hämta ut på lokala DHL servicepoint
Klara och tydliga instruktioner och rejäla prylar
Har tyvärr ingen möjlighet att montera förens söndag eftermiddag så återkommer då.
Varför jag gör så här?
Ett järnspett har inte så många delar som kan gå sönder och på en bil som jag använder som jag gör med denna är driftsäkerhet A och O.
Jag hade kunnat byta bälg, men vad garanterar att inte en slang går eller kompressorn?
Som jag ser det har jag nu gjort bilen mer driftsäker iom att en svag länk är bortplockad.
Beställde på torsdag och på fredag eftermiddag kunde jag hämta ut på lokala DHL servicepoint
Klara och tydliga instruktioner och rejäla prylar
Har tyvärr ingen möjlighet att montera förens söndag eftermiddag så återkommer då.
Varför jag gör så här?
Ett järnspett har inte så många delar som kan gå sönder och på en bil som jag använder som jag gör med denna är driftsäkerhet A och O.
Jag hade kunnat byta bälg, men vad garanterar att inte en slang går eller kompressorn?
Som jag ser det har jag nu gjort bilen mer driftsäker iom att en svag länk är bortplockad.
Re: Luftfjädringen, bort!
Följer med spänning.
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Re: Luftfjädringen, bort!
snowman wrote:Varför jag gör så här?
Ett järnspett har inte så många delar som kan gå sönder och på en bil som jag använder som jag gör med denna är driftsäkerhet A och O.
Då förstår jag nte varför du köpte en Mercedes? Du skulle ju för fanken köpt dig en Volvo 745L från åttiotalet....
Då hade du sluppit konvertera bort finesserna, för de fanns inte från början heller. Stel axel med skruvfjädrar. Inte mycket som går sönder där....
Re: Luftfjädringen, bort!
Marie wrote:snowman wrote:Varför jag gör så här?
Ett järnspett har inte så många delar som kan gå sönder och på en bil som jag använder som jag gör med denna är driftsäkerhet A och O.
Då förstår jag nte varför du köpte en Mercedes? Du skulle ju för fanken köpt dig en Volvo 745L från åttiotalet....
Då hade du sluppit konvertera bort finesserna, för de fanns inte från början heller. Stel axel med skruvfjädrar. Inte mycket som går sönder där....
Förstår hur du menar men jag har sett vad volvo levererar och alternativet hade varit en v70 d3 och...Nej...
Men däremot varför skrota mercedes hydraulik systemet som fanns på 123,124,210?
Dom systemen är ju inte direkt felfria men å andra sidan så får man en hint om att något är tokigt och bilen lägger sig inte som en cittra om nått havererar.
Även fast oljan är slut så står den på fjädrarna, väldigt otäckt att köra men den går.
Klipper en slang eller att kompressorn lägger av så är det kört att komma vidare.
Den här bilen anväder jag land och rike runt och då behöver jag en bil som går att lita på, och efter snart 60000 mil så känner jag inte riktigt att jag litar på systemet.
Och rent ekonomiskt så ser jag ingen som helst anledning till att kosta på nya prylar för 5 siffriga belopp.
För ska jag köpa såna saker så ska det vara nytt.
Jag ska inte skrota systemet, allt går att bygga tillbaka utan större ingrepp så skulle det visa sig att bilen får förändrade köregenskaper eller att komforten blir lidande så får jag sätta igång på luftsystemet senare.
Re: Luftfjädringen, bort!
Hej.
Jag monterade detta kit på min S211 för 2 månader sedan. Jag tycker den blev lite låg bak, i alla fall i förhållande till fram. Kan vara att min är för hög fram och att det därför ser ut som om det hänger ner bak.
Du får gärna lägga in någon bild när du är klar med monteringen.
//J
Jag monterade detta kit på min S211 för 2 månader sedan. Jag tycker den blev lite låg bak, i alla fall i förhållande till fram. Kan vara att min är för hög fram och att det därför ser ut som om det hänger ner bak.
Du får gärna lägga in någon bild när du är klar med monteringen.
//J
320E -93
Re: Luftfjädringen, bort!
Min vart lite lägre bak än fram, misstänker att med avantgard fjädrar fram så rättar man till det.
Har nu utvärderat under 100 mil senaste veckan och jag märker absolut ingen som helst skillnad.
Det har varit allt från 180 knyck nattetid på E4an till potthåls vägar i obyggden.
Iof kör jag sällan bilen med tung last utan mer med skrymmande.
Misstänker att om man lastar tungt så kommer det märkas mer.
Fjädrarna är annars ena riktigt stöddiga pjäser som inte säckar ihop i första taget.
Monteringen gick väldigt smidigt, hade jag haft rätt verktyg hemma hade det gått ännu smidigare.
Lite bökigt att få tillbaka undre länkarmen på höger sida men i övrigt så gick det över förväntan.
Kan starkt rekommenderas om man av nån anledning inte vill kosta på luftsystemet nå mer.
Har nu utvärderat under 100 mil senaste veckan och jag märker absolut ingen som helst skillnad.
Det har varit allt från 180 knyck nattetid på E4an till potthåls vägar i obyggden.
Iof kör jag sällan bilen med tung last utan mer med skrymmande.
Misstänker att om man lastar tungt så kommer det märkas mer.
Fjädrarna är annars ena riktigt stöddiga pjäser som inte säckar ihop i första taget.
Monteringen gick väldigt smidigt, hade jag haft rätt verktyg hemma hade det gått ännu smidigare.
Lite bökigt att få tillbaka undre länkarmen på höger sida men i övrigt så gick det över förväntan.
Kan starkt rekommenderas om man av nån anledning inte vill kosta på luftsystemet nå mer.
-
- Proffs
- Posts: 241
- Joined: Sat 08 Oct, 2005 10:01
- Location: Strömsund
Re: Luftfjädringen, bort!
Blev lite nyfiken att se hur din bil ser ut när du byte till fjädrar bak. Varför jag undrar är för att jag har satt på H&R fjädrar fram som sänker 30mm och är rädd att de kanske inte harmonierar med såna fjädrar du satt dit?
//Daniel
//Daniel
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests