Kopplat ur EGR 420 CDI
Posted: Wed 10 Aug, 2016 21:20
Tjenare!
Känns som dessa EGR-problem hemsöker mig genom hela livet haha..... Nåväl, bilen började gå in i limp-mode lite sparodiskt för ca en månad sedan så jag köpte en felkodläsare och fick felkod på EGR-ventilerna. Då jag pysslat lite med detta förut så inser jag att det är en kamp man tyvärr inte kan vinna, så jag kontaktade en trimfirma och frågade om det gick att programmera bort skiten och det var inga konstigheter.
Nu är detta gjort och bilen går inte in i felsäkerläge längre samt får inte upp någon felkod, vi drog helt enkelt ur kontakterna till ventilerna samt programmerade om bilen.
Har läst lite nu och vissa påstår att EGR-ventilerna har något med kylningen av motorn att göra också och kan vara skadligt att koppla ur? Samtidigt har jag läst om folk som påstår tvärtom och dessutom kört med urkopplade EGR-ventiler i flera år (gäller w211).
Jag kan känna att bilen tvekar lite ibland innan laddtrycket byggs upp (obs bara ibland, gick bra i 30 mil med släp idag sedan började den dumma sig lite ibland...) samt att den hackar lite (väldigt sällan) vid fullt gaspådrag.
Ska jag göra något mer än att bara koppla ur kontakterna till EGR-ventilerna? Kanske låsa dom i något läge??
Tacksam för svar
Känns som dessa EGR-problem hemsöker mig genom hela livet haha..... Nåväl, bilen började gå in i limp-mode lite sparodiskt för ca en månad sedan så jag köpte en felkodläsare och fick felkod på EGR-ventilerna. Då jag pysslat lite med detta förut så inser jag att det är en kamp man tyvärr inte kan vinna, så jag kontaktade en trimfirma och frågade om det gick att programmera bort skiten och det var inga konstigheter.
Nu är detta gjort och bilen går inte in i felsäkerläge längre samt får inte upp någon felkod, vi drog helt enkelt ur kontakterna till ventilerna samt programmerade om bilen.
Har läst lite nu och vissa påstår att EGR-ventilerna har något med kylningen av motorn att göra också och kan vara skadligt att koppla ur? Samtidigt har jag läst om folk som påstår tvärtom och dessutom kört med urkopplade EGR-ventiler i flera år (gäller w211).
Jag kan känna att bilen tvekar lite ibland innan laddtrycket byggs upp (obs bara ibland, gick bra i 30 mil med släp idag sedan började den dumma sig lite ibland...) samt att den hackar lite (väldigt sällan) vid fullt gaspådrag.
Ska jag göra något mer än att bara koppla ur kontakterna till EGR-ventilerna? Kanske låsa dom i något läge??
Tacksam för svar