Rost på bromsledningrna
Re: Rost på bromsledningrna
Min mek säger att han borstar och behandlar med tektyl för en 5-hundring. Jag tror jag väljer det alternativet.
Hasse
E220 CDI -06
E220 CDI -06
Re: Rost på bromsledningrna
Min mek säger att han borstar och behandlar med tektyl för en 5-hundring. Jag tror jag väljer det alternativet.
Hasse
E220 CDI -06
E220 CDI -06
Re: Rost på bromsledningrna
snowman wrote:V70tdi wrote:Men vad f.n
Har bromsledningarna börjat rosta så byt ut dom. Du döljer kanske angreppen som sen gror vidare och när du behöver bromsarna som bäst och tar i så brister röret.
Synlig rost i nån skärmkant eller nederkant på dörr kan man leka med men börja snåla på delar som ingår i säkerheten Måste ju vara ett skämt hela tråden från början till slut. Betala en mek för att han ska borsta och linolja rören när det inte är så mycket mer jobb att byta ut skiten när dom ändå är frilagda
Kan inte annat än hålla med dig, istället för att hålla på å palta med linolja och annat skit så ta tjuren vid hornen och lej bort jobbet till en mek som får byta ut rören till kopparrör.
Sen är problemet ur världen och du vet att det är schysta grejer som sitter där när en unge springer ut framför bilen.
Håller med! Skulle aldrig ens tänka tanken att inte byta ut rostiga bromsrör.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Rost på bromsledningrna
Då skulle jag vilja be herrarna gå och ta en titt under sina gamla bilar. Är det inte redan bytt till kopparrör så har ni ett litet jobb framför er.
Jag skulle vilja hävda att alla stålrör som rullat några tiotusental mil på svenska saltvägar är ytrostiga åtminstone på någon fläck. Varsegod och byt.
Jag skulle vilja hävda att alla stålrör som rullat några tiotusental mil på svenska saltvägar är ytrostiga åtminstone på någon fläck. Varsegod och byt.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Rost på bromsledningrna
torake wrote:Då skulle jag vilja be herrarna gå och ta en titt under sina gamla bilar. Är det inte redan bytt till kopparrör så har ni ett litet jobb framför er.
Jag skulle vilja hävda att alla stålrör som rullat några tiotusental mil på svenska saltvägar är ytrostiga åtminstone på någon fläck. Varsegod och byt.
Tro mig, jag har koll
Problemet är när man inte är medveten om bekymmret, utan man låter bilen rulla mellan besiktningarna utan något som helst förebyggande underhåll och där tvättning enbart är för att få bilen fin.
Inte för att den ska avsaltas.
Själv brukar jag med jämna mellanrum spola av mina bilar på brygga och då montera ner plastpaneler mm för att komma åt ordentligt.
Men just Bromsrör är ett bekymmer på 211an, så att hålla på och ge konstgjord andning anser jag vara slöseri med tid och pengar, byta rör lär man få göra förr eller senare så varför inte bara få det gjort?
Angrepp från utsidan är en sak, men handen på hjärtat, hur många följer intervallet för byte av bromsvätska?
Den binder vatten och gör så rören kan bli angripna från insidan.
Re: Rost på bromsledningrna
Just bytesintervallet löser väl 211an själv, genom att SBCn helt lägger ned verksamheten om man inte följer bytesintervallen?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Rost på bromsledningrna
Finns ju de från facelift där rören också börjat läcka. Är dock mestadels taxibilar som gått 60.000 i salt och slask.
Så där kan man förvisso slarva med byte utav bromsvätskan utan att det gör något (förutom på rören då), men givetvis är det ju smartast att byta enligt intervall.
Tog ner plastkåporna för några år sedan på våran 211:a och gjorde rent samt drog på rostskydd. Hatade mig själv för att jag stod o grisade en hel kväll istället för att göra något roligare. Men nu när vi haft bilen i 3,5år känns det helt plötsligt bättre att man redan gjort det som förebyggande åtgärd.
Blir kanske att ta ner och se efter snart igen.
Så där kan man förvisso slarva med byte utav bromsvätskan utan att det gör något (förutom på rören då), men givetvis är det ju smartast att byta enligt intervall.
Tog ner plastkåporna för några år sedan på våran 211:a och gjorde rent samt drog på rostskydd. Hatade mig själv för att jag stod o grisade en hel kväll istället för att göra något roligare. Men nu när vi haft bilen i 3,5år känns det helt plötsligt bättre att man redan gjort det som förebyggande åtgärd.
Blir kanske att ta ner och se efter snart igen.
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
Re: Rost på bromsledningrna
#15 Postby Jojjet » Wed 17 Aug, 2016 14:28
"På vår 211 så brast ett bromsrör under en av plastkåporna. Det vill vi inte vara med om igen. Så de rör som inte var i koppar är det numera. Blev inte dyrare än en bra smart-tv, och vi behöver inte oroa oss för just de rören mer..."
Hur gammal var din 211? Hur långt hade den gått? Min är 06 och gått 15.000 mil.
"På vår 211 så brast ett bromsrör under en av plastkåporna. Det vill vi inte vara med om igen. Så de rör som inte var i koppar är det numera. Blev inte dyrare än en bra smart-tv, och vi behöver inte oroa oss för just de rören mer..."
Hur gammal var din 211? Hur långt hade den gått? Min är 06 och gått 15.000 mil.
Hasse
E220 CDI -06
E220 CDI -06
Re: Rost på bromsledningrna
Karlie wrote:Finns ju de från facelift där rören också börjat läcka. Är dock mestadels taxibilar som gått 60.000 i salt och slask.
Så där kan man förvisso slarva med byte utav bromsvätskan utan att det gör något (förutom på rören då), men givetvis är det ju smartast att byta enligt intervall.
Tog ner plastkåporna för några år sedan på våran 211:a och gjorde rent samt drog på rostskydd. Hatade mig själv för att jag stod o grisade en hel kväll istället för att göra något roligare. Men nu när vi haft bilen i 3,5år känns det helt plötsligt bättre att man redan gjort det som förebyggande åtgärd.
Blir kanske att ta ner och se efter snart igen.
60000 mil. Då tycker jag det är helt okey om man behöver byta bromsrör. Finns nog flera andra märken där man behövt/behöver byta det mesta vid 60000 mil
Re: Rost på bromsledningrna
Hans42 wrote:#15 Postby Jojjet » Wed 17 Aug, 2016 14:28
"På vår 211 så brast ett bromsrör under en av plastkåporna. Det vill vi inte vara med om igen. Så de rör som inte var i koppar är det numera. Blev inte dyrare än en bra smart-tv, och vi behöver inte oroa oss för just de rören mer..."
Hur gammal var din 211? Hur långt hade den gått? Min är 06 och gått 15.000 mil.
Vi hade en 03:a och den hade gått ca 17500-18000 när det hände.
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Re: Rost på bromsledningrna
Min 06:a har gått 15.000 mil så det kanske ä r dags för en ordentlig genomgång. Undrar vad Mercedes tar för ett byte av rör.
Hasse
E220 CDI -06
E220 CDI -06
Re: Rost på bromsledningrna
Jag byte den synliga biten bromsrör som var skadat på min 211 men de tog ca 5 min, sen med SBC och lufta så har jag aldrig vart med om mer lättjobbat system. bara att någon lägger foten på bromsen så pumpar systemet olja konstant tills trycket är uppe, alltså när jag stängde luftnippeln på bromsoket, klart!
Mvh Mattias
Mvh Mattias
torake wrote:Det är ju ändå en ganska stor skillnad på 5 minuters förebyggande arbete och att byta bromsrören, speciellt på en bil med SBC, kom igen!
Mercedes stålrör blir angripna på ytan efter bara några år, skall man byta bromsrör varje B-service, eller?
Linolja hejdade begynnande angrepp på vår W208 i åtminstone de tre år vi hade bilen efter det. Angreppet var på bakre bromsrören precis där de kommer upp till bromsslangens fäste, på ungefär 5cm av längden.
På W126:an var det lite ytrost på ett bromsrör i främre hjulhuset - besiktningskillen tog fram en kniv, skrapade där det var rostigt, sade "det finns gods kvar, ingen fara" och tog fram en sprejflaska rostskydd och sprejade där han skrapat.
Skall man äga en begagnad mercedes måste man lära sig leva med den brune djävulen. Att kämpa emot är meningslöst.
Re: Rost på bromsledningrna
Marie wrote:Ja, jag skrev ju bil. Det innebär väl per definition att det är en Mercedes-Benz? Allt annat kallas väl skrotburkar?
Dessa "Bilar" har helt överlägset sämst bromsrör iaf!
Re: Rost på bromsledningrna
5 minuter? Jag är ganska säker på att ingen verkstad i världen debiterar 5 minuter för att byta bromsrör. Brukar vara åtminstone 1, upp till 5 timmar beroende på vilket rör...
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 13 guests