Köpråd E320 CDI 4matic

E-Klassen, tillverkades mellan 2002-2009.
Niklas.L
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 96
Joined: Thu 22 Feb, 2007 20:10
Location: Norge/Täby
Contact:

Köpråd E320 CDI 4matic

Postby Niklas.L » Thu 15 Sep, 2016 14:06

Hej,

Var och provkörde en bil av ovan nämnda modell idag. Från 2007, så facelift, importerad när den var tre månader från Tyskland. Har en del lull-lull som luftfjädring, Harman/Kardon stereo, navigator m.m. Sedan satt det även 19" eftermarknadsfälgar på. 25.000mil hade den gått och helhetsintrycket var bra. Början till rost på bakluckan och ett stenskott som börjat rosta vid ena hundbenet. Bägge väldigt små och absolut ingen panik än. Annars lite matt i fronten efter alla mil och ena bakdörren knarrade när man öppnande den, går säkert att smörja. Det som var lite tråkigt var att förarstolen hade spruckit i lädret. Inte i någon söm eller liknande utan mitt på själva sidostycket på sittdynan, den mot dörren. Annars såg resten av stolarna och baksätet ut att vara i nyskick. Provkörde som sagt och gasade väl en del för att testa då bilen även var KCR chippad. 1.15l/mil slutade provkörningen på vilket jag tycker är lite mycket. Tyckte även den vibrerade/lät lite mycket vid tomgång. Här börjar frågorna.
Hur mycket ska en bil av denna typ dra vid blandad samt landsvägskörning? Ligger gärna 130-140km/h när jag kör landsväg. Förstår att den inte är lika snål som en nyare bil, men med en skatt på närmare 8.000 så har ändå förbrukningen en del att säga.
Kan tomgången samt förbrukningen ha något med chipet att göra? Är själv lite skeptisk till chip då de är lite fusktrim i mina ögon.
Finns det någon som mappar/optimerar dessa i Sverige annat än alla chip tillverkare? Vad finns det för möjligheter att öka effekten annars?
Går det att bygga om så att man kan koppla in telefon till stereon på något vis?
Sedan får ni gärna komma med tips och råd utöver dessa frågor ifall det är något ni anser att jag bör tänka på. Känner själv att det är en väldigt fin bil, men risken att utgifterna blir höga med tanke på vilken lyxbil det ändå är samt med dom milen och åldern. Känner mig lite kluven kan man väl säga. Hjärtat säger ja, men hjärnan nej.

Mvh
Niklas
Arjeplog 4 alle!

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Köpråd E320 CDI 4matic

Postby Scorpio » Thu 15 Sep, 2016 16:43

Niklas.L wrote:Hej,

Var och provkörde en bil av ovan nämnda modell idag. Från 2007, så facelift, importerad när den var tre månader från Tyskland. Har en del lull-lull som luftfjädring, Harman/Kardon stereo, navigator m.m. Sedan satt det även 19" eftermarknadsfälgar på. 25.000mil hade den gått och helhetsintrycket var bra. Början till rost på bakluckan och ett stenskott som börjat rosta vid ena hundbenet. Bägge väldigt små och absolut ingen panik än. Annars lite matt i fronten efter alla mil och ena bakdörren knarrade när man öppnande den, går säkert att smörja. Det som var lite tråkigt var att förarstolen hade spruckit i lädret. Inte i någon söm eller liknande utan mitt på själva sidostycket på sittdynan, den mot dörren. Annars såg resten av stolarna och baksätet ut att vara i nyskick. Provkörde som sagt och gasade väl en del för att testa då bilen även var KCR chippad. 1.15l/mil slutade provkörningen på vilket jag tycker är lite mycket. Tyckte även den vibrerade/lät lite mycket vid tomgång. Här börjar frågorna.
Hur mycket ska en bil av denna typ dra vid blandad samt landsvägskörning? Ligger gärna 130-140km/h när jag kör landsväg. Förstår att den inte är lika snål som en nyare bil, men med en skatt på närmare 8.000 så har ändå förbrukningen en del att säga.
Kan tomgången samt förbrukningen ha något med chipet att göra? Är själv lite skeptisk till chip då de är lite fusktrim i mina ögon.
Finns det någon som mappar/optimerar dessa i Sverige annat än alla chip tillverkare? Vad finns det för möjligheter att öka effekten annars?
Går det att bygga om så att man kan koppla in telefon till stereon på något vis?
Sedan får ni gärna komma med tips och råd utöver dessa frågor ifall det är något ni anser att jag bör tänka på. Känner själv att det är en väldigt fin bil, men risken att utgifterna blir höga med tanke på vilken lyxbil det ändå är samt med dom milen och åldern. Känner mig lite kluven kan man väl säga. Hjärtat säger ja, men hjärnan nej.

Mvh
Niklas


Har ingen personlig erfarenhet av motorn. Men partikelfilter är inte alls billigt att byta, kolla så det inte börjar bli dags!

Är klädseln sprucken är det säkerligen inte läderklädsel, det är garanterat den ökända galonklädseln Artico det rör sig om...
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

Niklas.L
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 96
Joined: Thu 22 Feb, 2007 20:10
Location: Norge/Täby
Contact:

Re: Köpråd E320 CDI 4matic

Postby Niklas.L » Thu 15 Sep, 2016 17:46

Vad är det för intervall på att byta partikelfilter?

Kan mycket väl stämma att det är galonklädsel och inte skinn. Såg fint ut med kontursömmar.
Arjeplog 4 alle!

User avatar
Nisse O
Expert
Expert
Posts: 504
Joined: Fri 18 Jun, 2004 20:24
Location: Västkusten

Re: Köpråd E320 CDI 4matic

Postby Nisse O » Thu 15 Sep, 2016 22:18

Det finns ingen interval på PF. Det gör en "regenerering" med jämna mellanrum.
Min 320CDI har nu gått over 50.000 mil med samma PF
Nisse
2018- E 350 CDI -14 Image (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 Image (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85

User avatar
snepo
Proffs
Proffs
Posts: 254
Joined: Fri 18 Apr, 2014 05:32
Location: Eskilstuna

Re: Köpråd E320 CDI 4matic

Postby snepo » Fri 23 Sep, 2016 21:39

Niklas.L wrote:Hej,

Var och provkörde en bil av ovan nämnda modell idag. Från 2007, så facelift, importerad när den var tre månader från Tyskland. Har en del lull-lull som luftfjädring, Harman/Kardon stereo, navigator m.m. Sedan satt det även 19" eftermarknadsfälgar på. 25.000mil hade den gått och helhetsintrycket var bra. Början till rost på bakluckan och ett stenskott som börjat rosta vid ena hundbenet. Bägge väldigt små och absolut ingen panik än. Annars lite matt i fronten efter alla mil och ena bakdörren knarrade när man öppnande den, går säkert att smörja. Det som var lite tråkigt var att förarstolen hade spruckit i lädret. Inte i någon söm eller liknande utan mitt på själva sidostycket på sittdynan, den mot dörren. Annars såg resten av stolarna och baksätet ut att vara i nyskick. Provkörde som sagt och gasade väl en del för att testa då bilen även var KCR chippad. 1.15l/mil slutade provkörningen på vilket jag tycker är lite mycket. Tyckte även den vibrerade/lät lite mycket vid tomgång. Här börjar frågorna.
Hur mycket ska en bil av denna typ dra vid blandad samt landsvägskörning? Ligger gärna 130-140km/h när jag kör landsväg. Förstår att den inte är lika snål som en nyare bil, men med en skatt på närmare 8.000 så har ändå förbrukningen en del att säga.
Kan tomgången samt förbrukningen ha något med chipet att göra? Är själv lite skeptisk till chip då de är lite fusktrim i mina ögon.
Finns det någon som mappar/optimerar dessa i Sverige annat än alla chip tillverkare? Vad finns det för möjligheter att öka effekten annars?
Går det att bygga om så att man kan koppla in telefon till stereon på något vis?
Sedan får ni gärna komma med tips och råd utöver dessa frågor ifall det är något ni anser att jag bör tänka på. Känner själv att det är en väldigt fin bil, men risken att utgifterna blir höga med tanke på vilken lyxbil det ändå är samt med dom milen och åldern. Känner mig lite kluven kan man väl säga. Hjärtat säger ja, men hjärnan nej.

Mvh
Niklas
Kasta KCR,installera riktigt chiptrim istället. Om du vill ha trimmat. Kcr oac andra boxar lurar datorn i bilen


Return to “W211”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests