Hej,
Var och provkörde en bil av ovan nämnda modell idag. Från 2007, så facelift, importerad när den var tre månader från Tyskland. Har en del lull-lull som luftfjädring, Harman/Kardon stereo, navigator m.m. Sedan satt det även 19" eftermarknadsfälgar på. 25.000mil hade den gått och helhetsintrycket var bra. Början till rost på bakluckan och ett stenskott som börjat rosta vid ena hundbenet. Bägge väldigt små och absolut ingen panik än. Annars lite matt i fronten efter alla mil och ena bakdörren knarrade när man öppnande den, går säkert att smörja. Det som var lite tråkigt var att förarstolen hade spruckit i lädret. Inte i någon söm eller liknande utan mitt på själva sidostycket på sittdynan, den mot dörren. Annars såg resten av stolarna och baksätet ut att vara i nyskick. Provkörde som sagt och gasade väl en del för att testa då bilen även var KCR chippad. 1.15l/mil slutade provkörningen på vilket jag tycker är lite mycket. Tyckte även den vibrerade/lät lite mycket vid tomgång. Här börjar frågorna.
Hur mycket ska en bil av denna typ dra vid blandad samt landsvägskörning? Ligger gärna 130-140km/h när jag kör landsväg. Förstår att den inte är lika snål som en nyare bil, men med en skatt på närmare 8.000 så har ändå förbrukningen en del att säga.
Kan tomgången samt förbrukningen ha något med chipet att göra? Är själv lite skeptisk till chip då de är lite fusktrim i mina ögon.
Finns det någon som mappar/optimerar dessa i Sverige annat än alla chip tillverkare? Vad finns det för möjligheter att öka effekten annars?
Går det att bygga om så att man kan koppla in telefon till stereon på något vis?
Sedan får ni gärna komma med tips och råd utöver dessa frågor ifall det är något ni anser att jag bör tänka på. Känner själv att det är en väldigt fin bil, men risken att utgifterna blir höga med tanke på vilken lyxbil det ändå är samt med dom milen och åldern. Känner mig lite kluven kan man väl säga. Hjärtat säger ja, men hjärnan nej.
Mvh
Niklas
Köpråd E320 CDI 4matic
Köpråd E320 CDI 4matic
Arjeplog 4 alle!
Re: Köpråd E320 CDI 4matic
Niklas.L wrote:Hej,
Var och provkörde en bil av ovan nämnda modell idag. Från 2007, så facelift, importerad när den var tre månader från Tyskland. Har en del lull-lull som luftfjädring, Harman/Kardon stereo, navigator m.m. Sedan satt det även 19" eftermarknadsfälgar på. 25.000mil hade den gått och helhetsintrycket var bra. Början till rost på bakluckan och ett stenskott som börjat rosta vid ena hundbenet. Bägge väldigt små och absolut ingen panik än. Annars lite matt i fronten efter alla mil och ena bakdörren knarrade när man öppnande den, går säkert att smörja. Det som var lite tråkigt var att förarstolen hade spruckit i lädret. Inte i någon söm eller liknande utan mitt på själva sidostycket på sittdynan, den mot dörren. Annars såg resten av stolarna och baksätet ut att vara i nyskick. Provkörde som sagt och gasade väl en del för att testa då bilen även var KCR chippad. 1.15l/mil slutade provkörningen på vilket jag tycker är lite mycket. Tyckte även den vibrerade/lät lite mycket vid tomgång. Här börjar frågorna.
Hur mycket ska en bil av denna typ dra vid blandad samt landsvägskörning? Ligger gärna 130-140km/h när jag kör landsväg. Förstår att den inte är lika snål som en nyare bil, men med en skatt på närmare 8.000 så har ändå förbrukningen en del att säga.
Kan tomgången samt förbrukningen ha något med chipet att göra? Är själv lite skeptisk till chip då de är lite fusktrim i mina ögon.
Finns det någon som mappar/optimerar dessa i Sverige annat än alla chip tillverkare? Vad finns det för möjligheter att öka effekten annars?
Går det att bygga om så att man kan koppla in telefon till stereon på något vis?
Sedan får ni gärna komma med tips och råd utöver dessa frågor ifall det är något ni anser att jag bör tänka på. Känner själv att det är en väldigt fin bil, men risken att utgifterna blir höga med tanke på vilken lyxbil det ändå är samt med dom milen och åldern. Känner mig lite kluven kan man väl säga. Hjärtat säger ja, men hjärnan nej.
Mvh
Niklas
Har ingen personlig erfarenhet av motorn. Men partikelfilter är inte alls billigt att byta, kolla så det inte börjar bli dags!
Är klädseln sprucken är det säkerligen inte läderklädsel, det är garanterat den ökända galonklädseln Artico det rör sig om...
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: Köpråd E320 CDI 4matic
Vad är det för intervall på att byta partikelfilter?
Kan mycket väl stämma att det är galonklädsel och inte skinn. Såg fint ut med kontursömmar.
Kan mycket väl stämma att det är galonklädsel och inte skinn. Såg fint ut med kontursömmar.
Arjeplog 4 alle!
Re: Köpråd E320 CDI 4matic
Det finns ingen interval på PF. Det gör en "regenerering" med jämna mellanrum.
Min 320CDI har nu gått over 50.000 mil med samma PF
Min 320CDI har nu gått over 50.000 mil med samma PF
Nisse
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
Re: Köpråd E320 CDI 4matic
Kasta KCR,installera riktigt chiptrim istället. Om du vill ha trimmat. Kcr oac andra boxar lurar datorn i bilenNiklas.L wrote:Hej,
Var och provkörde en bil av ovan nämnda modell idag. Från 2007, så facelift, importerad när den var tre månader från Tyskland. Har en del lull-lull som luftfjädring, Harman/Kardon stereo, navigator m.m. Sedan satt det även 19" eftermarknadsfälgar på. 25.000mil hade den gått och helhetsintrycket var bra. Början till rost på bakluckan och ett stenskott som börjat rosta vid ena hundbenet. Bägge väldigt små och absolut ingen panik än. Annars lite matt i fronten efter alla mil och ena bakdörren knarrade när man öppnande den, går säkert att smörja. Det som var lite tråkigt var att förarstolen hade spruckit i lädret. Inte i någon söm eller liknande utan mitt på själva sidostycket på sittdynan, den mot dörren. Annars såg resten av stolarna och baksätet ut att vara i nyskick. Provkörde som sagt och gasade väl en del för att testa då bilen även var KCR chippad. 1.15l/mil slutade provkörningen på vilket jag tycker är lite mycket. Tyckte även den vibrerade/lät lite mycket vid tomgång. Här börjar frågorna.
Hur mycket ska en bil av denna typ dra vid blandad samt landsvägskörning? Ligger gärna 130-140km/h när jag kör landsväg. Förstår att den inte är lika snål som en nyare bil, men med en skatt på närmare 8.000 så har ändå förbrukningen en del att säga.
Kan tomgången samt förbrukningen ha något med chipet att göra? Är själv lite skeptisk till chip då de är lite fusktrim i mina ögon.
Finns det någon som mappar/optimerar dessa i Sverige annat än alla chip tillverkare? Vad finns det för möjligheter att öka effekten annars?
Går det att bygga om så att man kan koppla in telefon till stereon på något vis?
Sedan får ni gärna komma med tips och råd utöver dessa frågor ifall det är något ni anser att jag bör tänka på. Känner själv att det är en väldigt fin bil, men risken att utgifterna blir höga med tanke på vilken lyxbil det ändå är samt med dom milen och åldern. Känner mig lite kluven kan man väl säga. Hjärtat säger ja, men hjärnan nej.
Mvh
Niklas
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 6 guests