Jag kollade lufttrycket på en mack idag. En man kom fram och sade att han ville ge mig ett tips för att spara bränsle:
" Kolla Max Load på däcket (3,5 kPa) och fyll på 3,5 kPa istället för 2,5 (enligt tankluckan)."
Detta stämmer ju inte enligt instruktionsboken. Han verkade seriös, men nu såhär efteråt ställer jag mig litet tvivlande. Kan man verkligen fylla på så mycket luft utan att skada något?
Tryck i däcken?
Tryck i däcken?
Hasse
E220 CDI -06
E220 CDI -06
Re: Tryck i däcken?
Jag kör 2,7-2,8 i alla mina bilar med 17 eller 18 tum. Kanske skulle kunna gå upp lite till men då tappar man nog lite grepp till förmån för lättare rull.
/Anders
/Anders
Mest prylar när han dör vinner!
Mercedes 200 CDI T 2013
Lexus GS 300 -05
MB E 220 CDI T -99...avsomnad.
MB 300 SL -91
Porsche 944-83
Mercedes 200 CDI T 2013
Lexus GS 300 -05
MB E 220 CDI T -99...avsomnad.
MB 300 SL -91
Porsche 944-83
Re: Tryck i däcken?
Hej. Du kan lugnt använda dig av nämnda "trick" om du är ute efter rättrullande egenskaper på däcket. Det är dock inte denna metod som ger de bästa köregenskaperna. Instruktionsboken har nog den bästa rekommendationen för bilen.
Vänligen Andreas
Vänligen Andreas
Re: Tryck i däcken?
Ok, tackar för era svar! Det blir instruktionsboken som får råda! :)
Hasse
E220 CDI -06
E220 CDI -06
Re: Tryck i däcken?
Jag skulle vilka föreslå Nitrogen!
Denna sällsynta gas med närmast magiska egenskaper. Töm ut all gammal luft och fyll på med minst 78%-ig nitrogenblandning så kommer bränsleförbrukningen att sjunka och såväl komfort som väghållning förbättras!
Denna sällsynta gas med närmast magiska egenskaper. Töm ut all gammal luft och fyll på med minst 78%-ig nitrogenblandning så kommer bränsleförbrukningen att sjunka och såväl komfort som väghållning förbättras!
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Tryck i däcken?
torake wrote:Jag skulle vilka föreslå Nitrogen!
Denna sällsynta gas med närmast magiska egenskaper. Töm ut all gammal luft och fyll på med minst 78%-ig nitrogenblandning så kommer bränsleförbrukningen att sjunka och såväl komfort som väghållning förbättras!
Asgarv!
Ungefär som när man i min - sedan länge svunna - ungdom kunde få välja mellan lövskogs- och barrskogsluft...
Re: Tryck i däcken?
Fördelen med nitrogenet är väl att det är okänsligt för temperatur och alltså håller samma tryck alltid. Vad gäller vilket tryck du ska ha så står det på insidan av tankluckan och Mercedes Benz har noga ihop med däcktillverkaren tagit fram trycken som är bäst för bilen och däcken.
Re: Tryck i däcken?
Denna magiska Nitrogen som lyckas med något som ingen annan gas klarar! Att inte följa den Allmänna Gaslagen pV=nRT!
(För alla ideala gaser gäller att gasens tryck är direkt proportionell mot temperaturen i Kelvin men all världens kemister hade inte räknat med att en enkel däckfirma skulle kunna extrahera en gas som strider mot detta, ur vanlig luft dessutom!)
(För alla ideala gaser gäller att gasens tryck är direkt proportionell mot temperaturen i Kelvin men all världens kemister hade inte räknat med att en enkel däckfirma skulle kunna extrahera en gas som strider mot detta, ur vanlig luft dessutom!)
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Tryck i däcken?
torake wrote:Jag skulle vilka föreslå Nitrogen!
Denna sällsynta gas med närmast magiska egenskaper. Töm ut all gammal luft och fyll på med minst 78%-ig nitrogenblandning så kommer bränsleförbrukningen att sjunka och såväl komfort som väghållning förbättras!
kölis wrote:Fördelen med nitrogenet är väl att det är okänsligt för temperatur och alltså håller samma tryck alltid. Vad gäller vilket tryck du ska ha så står det på insidan av tankluckan och Mercedes Benz har noga ihop med däcktillverkaren tagit fram trycken som är bäst för bilen och däcken.
Det är beklämmande att det uppenbarligen finns människor här som inte begriper att torake försöker vara vitsig.
VANLIG LUFT råkar bestå av just 78% kväve (nitrogen), 21% syre och 1% diverse övriga gaser...
Var befann ni er när det var fysik eller kemi på schemat i skolan?
Re: Tryck i däcken?
Marianne Sterner som är en i mitt tycke relativt kunnig skribent trasslade för ett tag sedan in sig i ett resonemang om hur det förhöll sig med det här nitrogenet och trycket, som försvar för att det blev mindre tryckvariationer med den nämnda produkten. Det *kan* finnas ett fall där det faktiskt stämmer och det är om man har använt en kompressor utan torkfilter, och att det då kommer med en del vattenånga när man pumpar däcken. Den här vattenångan gör trycket lite oberäkneligt, för när däcken är kalla kondenserar vattnet och blir en vätska, men när däcken värms upp avdunstar vattnet och blir en gas, vilket ökar trycket i däcken.
Hur mycket vatten man behöver ha i däcken för att detta skall inträffa går ju att räkna på, men summa summarum skall man undvika att få in vatten i däcken, att köpa dyr "nitrogen" är ju ett alternativ, ett annat är att bara fylla på luft som är torkad, eller komprimerad från uteluft en torr kall dag och inte förvarad i en tank med massa kondensvatten i.
Hur mycket vatten man behöver ha i däcken för att detta skall inträffa går ju att räkna på, men summa summarum skall man undvika att få in vatten i däcken, att köpa dyr "nitrogen" är ju ett alternativ, ett annat är att bara fylla på luft som är torkad, eller komprimerad från uteluft en torr kall dag och inte förvarad i en tank med massa kondensvatten i.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Tryck i däcken?
Nitrogen levererar Aga till industrin som skyddsgas. Vad är det som flygplanen har i sina hjul som påfyllning?
Jag har kört tidigare med 3.0 runt om och i år har jag haft efter rekommendationen från tanklocket, kan inte se minsta skillnad på förbrukning. Slitaget på däcket exakt som tidigare, och med ändrad körstil kanske kunde jag kanske spara lite däck och mycket bensin. Men jag vill inte. Har CL 55
Turre
Jag har kört tidigare med 3.0 runt om och i år har jag haft efter rekommendationen från tanklocket, kan inte se minsta skillnad på förbrukning. Slitaget på däcket exakt som tidigare, och med ändrad körstil kanske kunde jag kanske spara lite däck och mycket bensin. Men jag vill inte. Har CL 55
Turre
Re: Tryck i däcken?
Jag glömde säga det, om man tänker börna mycket och kanske göra som flygplan att man lämnar marken och sedan kommer ned igen så att däcken gnuggas hastigt mot asfalten så kan det vara en fördel att ha ännu högre halt nitrogen i däcken, eftersom det även har en brandsläckande funktion.
Många bra egenskaper i denna gas som sagt.
Många bra egenskaper i denna gas som sagt.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Tryck i däcken?
Och glöm inte att byta alla oljor till produkter från Slick 50 för längre livslängd och sänkt bränsleförbrukning!!
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 8 guests