Service D
Re: Service D
Var det MB-verkstäder som nobbade eller auktoriserade typ gamla Philipssonkedjan?
Hasse
E220 CDI -06
E220 CDI -06
Re: Service D
Mb.
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Re: Service D
Ok, jg får kolla med MB vad dom har för policy när jag beställer nästa service. Tack för info!
__________
Litet senare:
Var hos MB i Akalla och fick besked att service D skulle kosta drygt 9.000 sek. Frågade om SBC och hur dom ställer sig till det, och fick som jag uppfattade det, ett positivt besked. Men såklart inte ett rakt svar, utan litet svävande....
__________
Litet senare:
Var hos MB i Akalla och fick besked att service D skulle kosta drygt 9.000 sek. Frågade om SBC och hur dom ställer sig till det, och fick som jag uppfattade det, ett positivt besked. Men såklart inte ett rakt svar, utan litet svävande....
Hasse
E220 CDI -06
E220 CDI -06
Re: Service D
Gällande s.k. goodwill så är det vanligtvis tre steg.
Först om den auktoriserade återförsäljaren/verkstaden vill stå för kalaset. Då bör man nog ha gjort många och stora affärer med dem om de ska slanta ur egen ficka.
Därefter kan återförsäljaren kolla om den svenska generalagenten vill betala. De bedriver inte heller något socialkontor. Huruvida du genererat en vinst för den svenska organisationen på importen, försäljningen och samtliga service/reservdelar har säkerligen betydelse.
Därefter kan återförsäljaren/generalagenten kolla om huvudkontoret i Tyskland vill betala. Här handlar det i huvudsak om hur långtgående ansvar de ska ta för sin produkt ur marknadsförings och varumärkessynpunkt.
Man kan självklart inte få allting på goodwill. Men sammanfattningsvis handlar det alltså i samtliga fall mycket om mängden tid och engagemang den auktoriserade återförsäljaren vill lägga på att hjälpa dig med att driva ditt ärende i alla instanser. Här finns det stora skillnader..
Först om den auktoriserade återförsäljaren/verkstaden vill stå för kalaset. Då bör man nog ha gjort många och stora affärer med dem om de ska slanta ur egen ficka.
Därefter kan återförsäljaren kolla om den svenska generalagenten vill betala. De bedriver inte heller något socialkontor. Huruvida du genererat en vinst för den svenska organisationen på importen, försäljningen och samtliga service/reservdelar har säkerligen betydelse.
Därefter kan återförsäljaren/generalagenten kolla om huvudkontoret i Tyskland vill betala. Här handlar det i huvudsak om hur långtgående ansvar de ska ta för sin produkt ur marknadsförings och varumärkessynpunkt.
Man kan självklart inte få allting på goodwill. Men sammanfattningsvis handlar det alltså i samtliga fall mycket om mängden tid och engagemang den auktoriserade återförsäljaren vill lägga på att hjälpa dig med att driva ditt ärende i alla instanser. Här finns det stora skillnader..
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: Service D
Tack för denna information. Förhoppningsvis är det inte till min nackdel att bilen är inköpt i Tyskland (auktoriserad MB-firma). Men framförallt får man hoppas att det inte uppstår något fel på SBC. ALLA kan väl inte ha slutat fungera?
Hasse
E220 CDI -06
E220 CDI -06
Re: Service D
Te-Taxiteile säljer Bosch utbytesaggregat för 899£ så det behöver ju inte kosta ofantliga summor att rätt till SBC om det kraschar.
CLS350CDI 4Matic
Re: Service D
Hans42 wrote: ALLA kan väl inte ha slutat fungera?
Tyvärr kommer alla SBC enheter att varna förr eller senare om dom används. Det finns ett inprogrammerad "max antal bromsningar".
SBC enheten drivs av en elmotor som har 4st kolborstar, och dom har en begränsad livslängd. För att inte bli utan bromsar får man en varning på displayen att SBC enheten behöver "service".
Det går att programera om (0-ställa) räknaren, men då riskerar man att bli helt utan bromsar om kolen tar slut.
Nisse
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
Re: Service D
Hans42 wrote:"Behöver service". Betyder det utbyte till stora kostnaden?
Det beror nog på den som gör servicen. Allt från omprogrammering till utbyte av SBC-pump utan goodwill. Där är nog prisspannet ganska stort.
Men vem vill ta risken att bilen blir utan bromsar? Helt utan bromsar borde den dock inte bli om pumpmotorn lägger av. Det finns fortfarande ett hydrauliskt nödsystem. Det finns ett klipp på "tuben" där en kille kopplar bort kontakten till SBC enheten och han blir ju inte utan bromsar.
Kan nog jämföra med en bil där bromsservon lagt av. Han skriver att dom är minst lika bra som på en Opel eller Kia
Nisse
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
Re: Service D
Det finns fortfarande ett hydrauliskt nödsystem...?
Så det är inte så att bilen blir oanvändbar när SBC lägger av? Man blir ju litet konfunderad när man som amatör läser alla skräckscenarier om SBC. Kan bilen användas även även om SBC brallar ur?
Så det är inte så att bilen blir oanvändbar när SBC lägger av? Man blir ju litet konfunderad när man som amatör läser alla skräckscenarier om SBC. Kan bilen användas även även om SBC brallar ur?
Hasse
E220 CDI -06
E220 CDI -06
Re: Service D
Min kunde köras i "limp home". Sedan efter omstart av bilen kunde jag köra som vanligt. Tur det, hade 10 mil till verkstad.. Men när den ballade ur första gången blev jag "bromslös", fick bromsa med handbromsen. Måhända att det finns nån form av nödbroms, men det var inget jag funderade eller förlitade mig på när bromsarna inte tog, utan jag gick direkt på handbromsen... Men för att svara på din fråga: Nej, närmsta väg till verkstad eller kanske ännu hellre en bärgare. Olustigt med bromsproblem... Ovanstående är min erfarenhet, och gällde min bil. Men de kanske kan se på Mb hur det ligger till med din bil?
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Re: Service D
Hans42 wrote:Det finns fortfarande ett hydrauliskt nödsystem...?
Så det är inte så att bilen blir oanvändbar när SBC lägger av? Man blir ju litet konfunderad när man som amatör läser alla skräckscenarier om SBC. Kan bilen användas även även om SBC brallar ur?
Här kan du läsa mer om SBC...
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=7&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiozdf9kOnUAhWnQpoKHZsgApQQFghSMAY&url=http%3A%2F%2Fwww.cardiagnostics.be%2F-now%2FDAS-WIS_bestanden%2FBenz%2520SBC%2520Tool_bestanden%2FW211-SBC.pdf&usg=AFQjCNHw1hqAm5QCDGXqLHytDpQ_haUFww
Nisse
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
Re: Service D
Tack för en massa info! Trist att man skall behöva oroa sig över en sådan sak. Annars en bra bil, rostfri i stort sett hittills. Skall besiktiga på tisdag. Får se hur utlåtandet blir där.
Hasse
E220 CDI -06
E220 CDI -06
Re: Service D
Verkligen. Fast å andra sidan så stog ju MB för kostnaden när det gällde sbcn för mig, annat var det med alla andra fel jag hade på den.
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 8 guests