SBC rödlarm och ingen vettig bromsverkan
Re: SBC rödlarm och ingen vettig bromsverkan
Gör det du
Dom visa mänen följer stjärnan, så gjorde dom redan för drygt 2000 år sedan...
280 CDI 06
300 SE -87 såld
300 E -86 såld
Mattias -74
280 CDI 06
300 SE -87 såld
300 E -86 såld
Mattias -74
Re: SBC rödlarm och ingen vettig bromsverkan
Du behöver en grej att trycksätta systemet med för luftning av bromssystemet.
själv köpte jag typ en sådan
själv köpte jag typ en sådan
Dom visa mänen följer stjärnan, så gjorde dom redan för drygt 2000 år sedan...
280 CDI 06
300 SE -87 såld
300 E -86 såld
Mattias -74
280 CDI 06
300 SE -87 såld
300 E -86 såld
Mattias -74
Re: SBC rödlarm och ingen vettig bromsverkan
Här har du en video på hur det går till
https://www.youtube.com/watch?v=sYFpkdl4cO8
https://www.youtube.com/watch?v=sYFpkdl4cO8
Dom visa mänen följer stjärnan, så gjorde dom redan för drygt 2000 år sedan...
280 CDI 06
300 SE -87 såld
300 E -86 såld
Mattias -74
280 CDI 06
300 SE -87 såld
300 E -86 såld
Mattias -74
Re: SBC rödlarm och ingen vettig bromsverkan
MB300SE wrote:Här har du en video på hur det går till
https://www.youtube.com/watch?v=sYFpkdl4cO8
Tackar
Själv köpte jag en sådan har inte hunnit testa än
https://images-na.ssl-images-amazon.com ... SS350_.jpg
Adria Polaris 319cdi -11(Husbil)
E-220cdi -05
124-250D -88 Såld
E-220cdi -05
124-250D -88 Såld
Re: SBC rödlarm och ingen vettig bromsverkan
Med den suger man ur oljan?
Dom visa mänen följer stjärnan, så gjorde dom redan för drygt 2000 år sedan...
280 CDI 06
300 SE -87 såld
300 E -86 såld
Mattias -74
280 CDI 06
300 SE -87 såld
300 E -86 såld
Mattias -74
Re: SBC rödlarm och ingen vettig bromsverkan
MB300SE wrote:Med den suger man ur oljan?
Eller trycker vätskan går göra på olika sätt
Adria Polaris 319cdi -11(Husbil)
E-220cdi -05
124-250D -88 Såld
E-220cdi -05
124-250D -88 Såld
Re: SBC rödlarm och ingen vettig bromsverkan
Är det så att SBC alltid går sönder till slut?
Eller har man otur om det händer?
Min bil har just passerat 13000 mil och är en 04:a
Det känns ju inte kul om man åker runt i en tickande bomb.
Kan man göra något för att undvika haveri ?
Eller har man otur om det händer?
Min bil har just passerat 13000 mil och är en 04:a
Det känns ju inte kul om man åker runt i en tickande bomb.
Kan man göra något för att undvika haveri ?
E280 sedan 2007
E500 sedan 4-Matic 2005 (såld)
E500 sedan 4-Matic 2004 (såld)
S500 4-Matic 2003 (såld)
E500 sedan 4-Matic 2005 (såld)
E500 sedan 4-Matic 2004 (såld)
S500 4-Matic 2003 (såld)
Re: SBC rödlarm och ingen vettig bromsverkan
Svar ja. Men det brukar fungera i runr 20.000 mil. Min byttes vid 19.000 på good will.
Re: SBC rödlarm och ingen vettig bromsverkan
Tror nog den går sönder tids nog tyvärr, var noga med oljebyten och service så borde den hålla länge.
Min hängde med 28 000 mil.
Min hängde med 28 000 mil.
Dom visa mänen följer stjärnan, så gjorde dom redan för drygt 2000 år sedan...
280 CDI 06
300 SE -87 såld
300 E -86 såld
Mattias -74
280 CDI 06
300 SE -87 såld
300 E -86 såld
Mattias -74
Re: SBC rödlarm och ingen vettig bromsverkan
Oljebytena har ingenting med det hela att göra, möjligen bytena av bromsvätskan. Men det är kolen i pumpmotorn som tar slut.
Re: SBC rödlarm och ingen vettig bromsverkan
kölis wrote:Oljebytena har ingenting med det hela att göra, möjligen bytena av bromsvätskan. Men det är kolen i pumpmotorn som tar slut.
Man skall alltså helst aldrig röra bromspedalen alls ....
Räkneverket tickar ner...
SBC är alltså i princip en tidsinställd bomb. Det är dock inte tiden som räknas ner utan antalet bromsningar.
Re: SBC rödlarm och ingen vettig bromsverkan
Marie wrote:kölis wrote:Oljebytena har ingenting med det hela att göra, möjligen bytena av bromsvätskan. Men det är kolen i pumpmotorn som tar slut.
Man skall alltså helst aldrig röra bromspedalen alls ....
Räkneverket tickar ner...
SBC är alltså i princip en tidsinställd bomb. Det är dock inte tiden som räknas ner utan antalet bromsningar.
Ungefär som nästan alla andra delar i en bil som används.
Re: SBC rödlarm och ingen vettig bromsverkan
Bateman wrote:Marie wrote:kölis wrote:Oljebytena har ingenting med det hela att göra, möjligen bytena av bromsvätskan. Men det är kolen i pumpmotorn som tar slut.
Man skall alltså helst aldrig röra bromspedalen alls ....
Räkneverket tickar ner...
SBC är alltså i princip en tidsinställd bomb. Det är dock inte tiden som räknas ner utan antalet bromsningar.
Ungefär som nästan alla andra delar i en bil som används.
Förvisso, men det har åtminstone inte tidigare SÅ ofta, faktiskt suttit ett räkneverk i styrenheten för en dyr komponent och direkt räknat manövrerna.
I många fall kan man normalt sett genom god skötsel och en portion tur få saker att hålla betydligt längre än beräknat. Så icke på SBC.
Och det är väldigt synd. W211 är en bil som jag gillar och som är den sista någotsånär bekväma E-klassen. Dock har den före mopf SBC, och efter mopf usla motorer (jag räknar bara bensinare, för råoljestinkadorer har jag kört tillräckligt mycket i mitt liv)
Re: SBC rödlarm och ingen vettig bromsverkan
Marie wrote:Bateman wrote:Marie wrote:
Man skall alltså helst aldrig röra bromspedalen alls ....
Räkneverket tickar ner...
SBC är alltså i princip en tidsinställd bomb. Det är dock inte tiden som räknas ner utan antalet bromsningar.
Ungefär som nästan alla andra delar i en bil som används.
Förvisso, men det har åtminstone inte tidigare SÅ ofta, faktiskt suttit ett räkneverk i styrenheten för en dyr komponent och direkt räknat manövrerna.
I många fall kan man normalt sett genom god skötsel och en portion tur få saker att hålla betydligt längre än beräknat. Så icke på SBC.
Jo, om man sköter servicen så nollställs antalet inbromsningar och det som till slut ger upp är den elektriska pumpen (som alla pumpar gör förr eller senare).
Jag har servat enligt angivna intervall och min har hållit i tio år och över 30 000 mil, vilket är betydligt längre än andra komponenter i bilen.
Re: SBC rödlarm och ingen vettig bromsverkan
Ja att återställa service värdena är ju en fördel kanske för att få in bilen på service och byta bromsvätska i den, då slocknar en lampa typ.. Att låta bli att bromsa är en annan variant och då håller pumpen säkert längre än karossen.
Men varför köpa en så är avancerad modell av Mercedes Benz och tro att man kan laga den på Biltema typ? Det här är troligen den modellen av MB som har största antalet elfel av alla MB modeller. Varför är dom billiga idag även om dom är i nyskick?
Men varför köpa en så är avancerad modell av Mercedes Benz och tro att man kan laga den på Biltema typ? Det här är troligen den modellen av MB som har största antalet elfel av alla MB modeller. Varför är dom billiga idag även om dom är i nyskick?
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 6 guests