Hej!
Ja är en Mercedes nybörjare, men har skruvat i andra tyska bilar i flera år. Hur som helst, jag är lite kluven.
Jag är intresserad av en E200 Kombi (år 07-09). Som jag har förstått så måste man byta kamkedjan och det är dyrt om man behöver byta dreven också. Om man åtgärdar kamkedjan, är då M271 en pålitlig motor eller finns det ännu flera fel man bör vara uppmärksam på?
Tack
E200 M271 pålitlig motor?
Re: E200 M271 pålitlig motor?
Problem med balansdrev osv. drabbade väl främst de senare V6:orna, M272.
Fyrorna av modell M271 är relativt pålitliga motorer, speciellt de sista utgåvorna (07-09).
Fyrorna av modell M271 är relativt pålitliga motorer, speciellt de sista utgåvorna (07-09).
Re: E200 M271 pålitlig motor?
Tack! Synd bara att dreven är så förbaskat dyra, 5k styck? Men har man tur så hittar man en som inte har slitna drev och bara att byta kedjan.
Re: E200 M271 pålitlig motor?
Ja, om bilen är servad som den ska och inte har gått otroligt många mil så ska du inte behöva oroa dig för varken drev eller kedja.
Re: E200 M271 pålitlig motor?
Vad jag har kunnat läsa mig till så bör man byta kedja i förebyggande syfte innan 15k mil? Som jag fattar det så kan kedjan sträckas och det blir ventilsallad utan förvarning (ibland) men oftast hör man missljud eller att motorlampan tänds.
Det jag skrev ovanför är inte av egen erfarenhet, utan bara vad jag har kunnat läsa mig till på olika forum kring M271 :)
Det jag skrev ovanför är inte av egen erfarenhet, utan bara vad jag har kunnat läsa mig till på olika forum kring M271 :)
Re: E200 M271 pålitlig motor?
Jag köpte bil i somras och stod som åsnan mellan två hötappar.....
bensin eller diesel, potentiella motorproblem kontra dieselpålagor.
Fick via ett par MB-verkstäder ung samma besked ang bensinmotorn. Problem finns med kamkedja/sträckare och de kan mycket väl komma utan förvarning.
Inte alls garanterat att man får en indikation via rassel eller motorlampa.
Detta var en dealbreaker för mig. Blev diesel.
/Anedrs
bensin eller diesel, potentiella motorproblem kontra dieselpålagor.
Fick via ett par MB-verkstäder ung samma besked ang bensinmotorn. Problem finns med kamkedja/sträckare och de kan mycket väl komma utan förvarning.
Inte alls garanterat att man får en indikation via rassel eller motorlampa.
Detta var en dealbreaker för mig. Blev diesel.
/Anedrs
Mest prylar när han dör vinner!
Mercedes 200 CDI T 2013
Lexus GS 300 -05
MB E 220 CDI T -99...avsomnad.
MB 300 SL -91
Porsche 944-83
Mercedes 200 CDI T 2013
Lexus GS 300 -05
MB E 220 CDI T -99...avsomnad.
MB 300 SL -91
Porsche 944-83
Re: E200 M271 pålitlig motor?
Kamdreven är svinigt dyra, hydrauliskt justerbara kostar väl 15-20000 bara dreven sen när det rasar.. kedjan är en tunn enkelkedja som hade gjort sig bättre på en cykel, För barn.
Re: E200 M271 pålitlig motor?
Vad jag har kunnat läsa mig till så kostar ett komplett byte 1600 USD (13k Sek), alltså med drev + kamkedje kit. Plus arbete, så en totalkostnad på ca 20k Sek skulle jag gissa.
Men dreven brukar väl hålla? Det är väl mest då kedjan blir slak och då börjar dreven att slitas. Men om man byter kedjan så ska det väl vara lugnt?
Jag kör ca 600 mil per år nu mera och jag kan inte motivera en diesel, jag har två dieslar idag som jag tänkte sälja och köpa bensinare istället.
Edit:
Jag hittade det här inlägget om en som har använt sig av eftermarknadsdelar och med renoverade drev, med en totalkostnad på en 1/3 del av priset.
http://www.slkworld.com/slk-r171-general-discussion/335506-preventive-maintanence-m271-engine-timing-chain-camshaft-adjuster-sprockets.html
Men dreven brukar väl hålla? Det är väl mest då kedjan blir slak och då börjar dreven att slitas. Men om man byter kedjan så ska det väl vara lugnt?
Jag kör ca 600 mil per år nu mera och jag kan inte motivera en diesel, jag har två dieslar idag som jag tänkte sälja och köpa bensinare istället.
Edit:
Jag hittade det här inlägget om en som har använt sig av eftermarknadsdelar och med renoverade drev, med en totalkostnad på en 1/3 del av priset.
http://www.slkworld.com/slk-r171-general-discussion/335506-preventive-maintanence-m271-engine-timing-chain-camshaft-adjuster-sprockets.html
Re: E200 M271 pålitlig motor?
Om du kör 600 mil om året så är väl bränsleförbrukning inget att tänka över? Då skulle jag skippat m271. Det finns bättre motorer där ute...
Re: E200 M271 pålitlig motor?
Min mor och far hade en c klass med 200k motorn, den haverarade vid 10k mil.drev och ledja var helt slut. Usel kvalitet, om man vet om problemen varför inte bara undvika den motorn?
Den varken rasslade eller tickade innan den haverarade...
Den varken rasslade eller tickade innan den haverarade...
Re: E200 M271 pålitlig motor?
Problemet är bara att E200 passade min prisklass och gillar utseendet på faceliften, jag blir tvungen att gå upp i prisklass för att få en annan motor.
600 mil kanske var i underkant, men vi kör ungefär 1000 mil per bil per år (två bilar). Sedan verkar det vara svårare att hitta duktiga Mercedes mekaniker, i alla fall av de oberoende/fristående verkstäderna, men jag kanske bor i fel område (Sörmland) eller känner fel mekaniker .
Slitdelar kan jag nog byta själv, men om något strular så vill man ha tillgång till en riktig diagnosutrustning och det verkar svårt. Till VAG så har man ju VCDS eller kopia av VAS/Odis. Det man har att tillgå är generella obd scanners men de har jag dålig erfarenhet av om man håller på med felsökning då de oftast inte hittar alla fel eller inte kan läsa av alla styrdon.
600 mil kanske var i underkant, men vi kör ungefär 1000 mil per bil per år (två bilar). Sedan verkar det vara svårare att hitta duktiga Mercedes mekaniker, i alla fall av de oberoende/fristående verkstäderna, men jag kanske bor i fel område (Sörmland) eller känner fel mekaniker .
Slitdelar kan jag nog byta själv, men om något strular så vill man ha tillgång till en riktig diagnosutrustning och det verkar svårt. Till VAG så har man ju VCDS eller kopia av VAS/Odis. Det man har att tillgå är generella obd scanners men de har jag dålig erfarenhet av om man håller på med felsökning då de oftast inte hittar alla fel eller inte kan läsa av alla styrdon.
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: E200 M271 pålitlig motor?
twostroke wrote:kedjan är en tunn enkelkedja som hade gjort sig bättre på en cykel, För barn.
Men suck, varför sätter man en enkelkedja i en fyrcylindrig motor när man vet att det inte fungerar?
Svängningarna i kedjan mattar ut den, det är "för glest mellan kamnockarna" i en fyra. Fungerar på en sexa, tex m103, men fyror kräver dubbelkedja.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: E200 M271 pålitlig motor?
Fotografen wrote:twostroke wrote:kedjan är en tunn enkelkedja som hade gjort sig bättre på en cykel, För barn.
det är "för glest mellan kamnockarna" i en fyra. Fungerar på en sexa, tex m103, men fyror kräver dubbelkedja.
... och det lärde man sig den hårda vägen på M102. Där konstruerade man om till duplexkedja efter några år. Men tydligen lider hela motorkonstruktionsavdelningen av kollektiv Alzheimers, för det hade man tydligen glömt tills man skulle sno ihop M271...
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: E200 M271 pålitlig motor?
Antingen det, eller så har alla som var med och knåpade ihop m102 gått hem med pension.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: E200 M271 pålitlig motor?
twostroke wrote:Om du kör 600 mil om året så är väl bränsleförbrukning inget att tänka över?
Instämmer. På de miltalen har oftast försäkring, skatt, service&reservdelar större betydelse. Vi har för övrigt mätt allt mellan 1,2 l/mil(kallstart och kökörning i storstad) till 0,66 l/mil(snålkörning med varmkörd motor på landsväg).
Gällande M271(och M272/M273) så är det ett problembarn. Kamkedjan bör bytas med jämna intervall, ungefär som man brukar byta kamremmar, då håller det. Om det inte är DOKUMENTERAT att kamkedjan är bytt tidigare - BYT OMGÅENDE! Kolla skicket på kamdreven också, har det körts med sliten kedja finns risk att de tagit stryk. Och de kostar 6000-7500 kr/styck..
Material för kamkedjebyte kostar c:a 2000 kr. Att byta på auktoriserad verkstad kostar 5000-7000 kr. Det är en billig försäkring i sammanhanget då ett haveri kostar 30000 kr+
En annan sak att anamma, och det gäller för övrigt inte bara M271, är att inte hälla kaffe(läs: longlifeolja) i motorn och att inte hoppa över varannat oljebyte(läs: longlife serviceintervall). Använd för guds skull en RIKTIG olja och byt på max 1500 mil!! Här har vi roten till mycket ont idag oavsett bilmärke
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 4 guests