Page 1 of 2

E200 M271 pålitlig motor?

Posted: Tue 17 Oct, 2017 21:45
by Fjader
Hej!

Ja är en Mercedes nybörjare, men har skruvat i andra tyska bilar i flera år. Hur som helst, jag är lite kluven.

Jag är intresserad av en E200 Kombi (år 07-09). Som jag har förstått så måste man byta kamkedjan och det är dyrt om man behöver byta dreven också. Om man åtgärdar kamkedjan, är då M271 en pålitlig motor eller finns det ännu flera fel man bör vara uppmärksam på?

Tack

Re: E200 M271 pålitlig motor?

Posted: Wed 18 Oct, 2017 09:33
by Bateman
Problem med balansdrev osv. drabbade väl främst de senare V6:orna, M272.
Fyrorna av modell M271 är relativt pålitliga motorer, speciellt de sista utgåvorna (07-09).

Re: E200 M271 pålitlig motor?

Posted: Wed 18 Oct, 2017 22:11
by Fjader
Tack! Synd bara att dreven är så förbaskat dyra, 5k styck? Men har man tur så hittar man en som inte har slitna drev och bara att byta kedjan.

Re: E200 M271 pålitlig motor?

Posted: Wed 18 Oct, 2017 22:19
by Bateman
Ja, om bilen är servad som den ska och inte har gått otroligt många mil så ska du inte behöva oroa dig för varken drev eller kedja.

Re: E200 M271 pålitlig motor?

Posted: Wed 18 Oct, 2017 22:39
by Fjader
Vad jag har kunnat läsa mig till så bör man byta kedja i förebyggande syfte innan 15k mil? Som jag fattar det så kan kedjan sträckas och det blir ventilsallad utan förvarning (ibland) men oftast hör man missljud eller att motorlampan tänds.

Det jag skrev ovanför är inte av egen erfarenhet, utan bara vad jag har kunnat läsa mig till på olika forum kring M271 :)

Re: E200 M271 pålitlig motor?

Posted: Thu 19 Oct, 2017 06:42
by andgus52
Jag köpte bil i somras och stod som åsnan mellan två hötappar.....
bensin eller diesel, potentiella motorproblem kontra dieselpålagor.
Fick via ett par MB-verkstäder ung samma besked ang bensinmotorn. Problem finns med kamkedja/sträckare och de kan mycket väl komma utan förvarning.
Inte alls garanterat att man får en indikation via rassel eller motorlampa.
Detta var en dealbreaker för mig. Blev diesel.
/Anedrs

Re: E200 M271 pålitlig motor?

Posted: Thu 19 Oct, 2017 16:24
by twostroke
Kamdreven är svinigt dyra, hydrauliskt justerbara kostar väl 15-20000 bara dreven sen när det rasar.. kedjan är en tunn enkelkedja som hade gjort sig bättre på en cykel, För barn.

Re: E200 M271 pålitlig motor?

Posted: Thu 19 Oct, 2017 18:02
by Fjader
Vad jag har kunnat läsa mig till så kostar ett komplett byte 1600 USD (13k Sek), alltså med drev + kamkedje kit. Plus arbete, så en totalkostnad på ca 20k Sek skulle jag gissa.

Men dreven brukar väl hålla? Det är väl mest då kedjan blir slak och då börjar dreven att slitas. Men om man byter kedjan så ska det väl vara lugnt?

Jag kör ca 600 mil per år nu mera och jag kan inte motivera en diesel, jag har två dieslar idag som jag tänkte sälja och köpa bensinare istället.

Edit:

Jag hittade det här inlägget om en som har använt sig av eftermarknadsdelar och med renoverade drev, med en totalkostnad på en 1/3 del av priset.

http://www.slkworld.com/slk-r171-general-discussion/335506-preventive-maintanence-m271-engine-timing-chain-camshaft-adjuster-sprockets.html

Re: E200 M271 pålitlig motor?

Posted: Sat 21 Oct, 2017 10:55
by twostroke
Om du kör 600 mil om året så är väl bränsleförbrukning inget att tänka över? Då skulle jag skippat m271. Det finns bättre motorer där ute...

Re: E200 M271 pålitlig motor?

Posted: Sat 21 Oct, 2017 10:58
by twostroke
Min mor och far hade en c klass med 200k motorn, den haverarade vid 10k mil.drev och ledja var helt slut. Usel kvalitet, om man vet om problemen varför inte bara undvika den motorn?

Den varken rasslade eller tickade innan den haverarade...

Re: E200 M271 pålitlig motor?

Posted: Sat 21 Oct, 2017 19:08
by Fjader
Problemet är bara att E200 passade min prisklass och gillar utseendet på faceliften, jag blir tvungen att gå upp i prisklass för att få en annan motor.

600 mil kanske var i underkant, men vi kör ungefär 1000 mil per bil per år (två bilar). Sedan verkar det vara svårare att hitta duktiga Mercedes mekaniker, i alla fall av de oberoende/fristående verkstäderna, men jag kanske bor i fel område (Sörmland) eller känner fel mekaniker :-D.

Slitdelar kan jag nog byta själv, men om något strular så vill man ha tillgång till en riktig diagnosutrustning och det verkar svårt. Till VAG så har man ju VCDS eller kopia av VAS/Odis. Det man har att tillgå är generella obd scanners men de har jag dålig erfarenhet av om man håller på med felsökning då de oftast inte hittar alla fel eller inte kan läsa av alla styrdon.

Re: E200 M271 pålitlig motor?

Posted: Sat 21 Oct, 2017 20:18
by Fotografen
twostroke wrote:kedjan är en tunn enkelkedja som hade gjort sig bättre på en cykel, För barn.

Men suck, varför sätter man en enkelkedja i en fyrcylindrig motor när man vet att det inte fungerar?
Svängningarna i kedjan mattar ut den, det är "för glest mellan kamnockarna" i en fyra. Fungerar på en sexa, tex m103, men fyror kräver dubbelkedja.

Re: E200 M271 pålitlig motor?

Posted: Sat 21 Oct, 2017 21:25
by Marie
Fotografen wrote:
twostroke wrote:kedjan är en tunn enkelkedja som hade gjort sig bättre på en cykel, För barn.

det är "för glest mellan kamnockarna" i en fyra. Fungerar på en sexa, tex m103, men fyror kräver dubbelkedja.

... och det lärde man sig den hårda vägen på M102. Där konstruerade man om till duplexkedja efter några år. Men tydligen lider hela motorkonstruktionsavdelningen av kollektiv Alzheimers, för det hade man tydligen glömt tills man skulle sno ihop M271... :twisted:

Re: E200 M271 pålitlig motor?

Posted: Sat 21 Oct, 2017 21:29
by Fotografen
Antingen det, eller så har alla som var med och knåpade ihop m102 gått hem med pension.

Re: E200 M271 pålitlig motor?

Posted: Sun 22 Oct, 2017 07:40
by Scorpio
twostroke wrote:Om du kör 600 mil om året så är väl bränsleförbrukning inget att tänka över?

Instämmer. På de miltalen har oftast försäkring, skatt, service&reservdelar större betydelse. Vi har för övrigt mätt allt mellan 1,2 l/mil(kallstart och kökörning i storstad) till 0,66 l/mil(snålkörning med varmkörd motor på landsväg).

Gällande M271(och M272/M273) så är det ett problembarn. Kamkedjan bör bytas med jämna intervall, ungefär som man brukar byta kamremmar, då håller det. Om det inte är DOKUMENTERAT att kamkedjan är bytt tidigare - BYT OMGÅENDE! Kolla skicket på kamdreven också, har det körts med sliten kedja finns risk att de tagit stryk. Och de kostar 6000-7500 kr/styck..

Material för kamkedjebyte kostar c:a 2000 kr. Att byta på auktoriserad verkstad kostar 5000-7000 kr. Det är en billig försäkring i sammanhanget då ett haveri kostar 30000 kr+

En annan sak att anamma, och det gäller för övrigt inte bara M271, är att inte hälla kaffe(läs: longlifeolja) i motorn och att inte hoppa över varannat oljebyte(läs: longlife serviceintervall). Använd för guds skull en RIKTIG olja och byt på max 1500 mil!! Här har vi roten till mycket ont idag oavsett bilmärke :!: