Ännu en tråd om oljud i framvagnen

E-Klassen, tillverkades mellan 2002-2009.
Bateman
Expert
Expert
Posts: 495
Joined: Thu 15 Apr, 2004 20:48

Ännu en tråd om oljud i framvagnen

Postby Bateman » Mon 23 Oct, 2017 17:15

Hade ett klonkande ljud i framvagnen när jag körde över gupp eller svängde, bytte kullederna till krängningshämmarstagen och ljudet vid gupp försvann.
Har nyligen även bytt yttre styrleder, nedre spindelleder, övre spindelleder.
Dock klonkar det fortfarande från vänster sida när jag svänger i låga hastigheter. Även ibland när jag krypkör rakt fram. Ibland ett "klonk", ibland flera. Väldigt likt ljudet från en trasig fjäder.

Tog den till Bilprovningen, hur vi än gjorde kunde vi inte få fram något glapp någonstans, eller framkalla klonkandet.
Tog den till en verkstad för framvagnsinställning, de sa att ljudet kom från stötdämparna eller fjäderbenslagringarna. Dämparna var rätt svampiga så jag bytte dem, lagringarna, fjädrarna, övre bärarmarna.

Nu klonkar den ännu mer och oftare. Har läst en massa på engelska forum och tycker att jag har bytt det mesta, om inte allt, som folk har haft problem med.

Så om någon här har några tips eller idéer om vad jag bör kolla/byta här näst så tar jag tacksamt emot dem.

hank
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 123
Joined: Sun 09 Oct, 2011 07:59
Location: Boden

Re: Ännu en tråd om oljud i framvagnen

Postby hank » Mon 23 Oct, 2017 18:38

Har du köpt delar av bra kvalitet och är de rätt monterade? Kanske någon bussning inte är riktigt på plats.
Kanske något helt annat som skramlar? Motorfästen?
C220 cdi 2014
Honda crf450r 2015

Bateman
Expert
Expert
Posts: 495
Joined: Thu 15 Apr, 2004 20:48

Re: Ännu en tråd om oljud i framvagnen

Postby Bateman » Mon 23 Oct, 2017 18:58

Ja, delarna är original MB eller Lemförder, men det är klart att man skulle kunna ha fått något måndagsexemplar kanske.

Hade också funderingar på motorfästen, att det låter när motorns vikt flyttas.

Ska hissa upp den igen ikväll och kolla lite.

Bateman
Expert
Expert
Posts: 495
Joined: Thu 15 Apr, 2004 20:48

Re: Ännu en tråd om oljud i framvagnen

Postby Bateman » Sat 28 Oct, 2017 15:03

Det verkar som att jag har hittat det som lät. Det såg ut som att bulten till staget på krängningshämmaren har nött upp hålet genom krängningshämmaren, som är ganska tunn just där. Förmodligen har det lett till att staget och bulten har kunnat röra sig och "klonkat".

Jag löste det, åtminstone tillfälligt, genom att dra åt muttern på bulten bra mycket hårdare än de 130 Nm som är angivet i WIS.

Nu har framvagnen varit tyst i ett par dagar. Kommer problemet tillbaka får man lösa det med svetsen.

Anledningen till att det inte har gått att framkalla glappet/ljudet är väl att staget har konstant belastning från krängningshämmaren oavsett bilen står på hjulen eller är upphissad.

Hoppas att det kan vara till hjälp för någon med liknande problem.

kölis
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 162
Joined: Thu 07 Jun, 2012 18:46

Re: Ännu en tråd om oljud i framvagnen

Postby kölis » Sat 28 Oct, 2017 15:52

Tack för ett bra "back feed" då alla har fått glädje av ditt svar och troligen lösning på problemet.

AMG108
Proffs
Proffs
Posts: 252
Joined: Sun 06 Nov, 2016 14:19

Re: Ännu en tråd om oljud i framvagnen

Postby AMG108 » Sat 28 Oct, 2017 17:30

Japp, det är vanligt att folk aldrig återkopplar när de löst något. Föredömligt av dig att göra så och roligt att du löste det hela. :-D

Bateman
Expert
Expert
Posts: 495
Joined: Thu 15 Apr, 2004 20:48

Re: Ännu en tråd om oljud i framvagnen

Postby Bateman » Wed 08 Nov, 2017 12:15

Nu efter 100 mil så är framvagnen fortfarande tight och tyst.

Tänk vilken skillnad nya stötdämpare kan göra för känslan och väghållningen! Den känns nästan som en ny bil nu när det mesta är bytt och fräscht i framvagnen.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Ännu en tråd om oljud i framvagnen

Postby Marie » Wed 08 Nov, 2017 20:56

Bateman wrote:Nu efter 100 mil så är framvagnen fortfarande tight och tyst.

Tänk vilken skillnad nya stötdämpare kan göra för känslan och väghållningen! Den känns nästan som en ny bil nu när det mesta är bytt och fräscht i framvagnen.


Ja det är ett av de billigare sätten att "köpa ny bil"... :mrgreen:

Det trista är bara att den härligt mjuka och gungiga komforten man vant sig vid försvinner... :cry: :wink:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Bateman
Expert
Expert
Posts: 495
Joined: Thu 15 Apr, 2004 20:48

Re: Ännu en tråd om oljud i framvagnen

Postby Bateman » Fri 10 Nov, 2017 15:21

Marie wrote:Det trista är bara att den härligt mjuka och gungiga komforten man vant sig vid försvinner... :cry: :wink:


Ja det är sant! :lol:


Return to “W211”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests