E280 bensin combi 2008 automat

E-Klassen, tillverkades mellan 2002-2009.
fordson
Expert
Expert
Posts: 526
Joined: Thu 17 Aug, 2006 08:20
Location: piit
Contact:

E280 bensin combi 2008 automat

Postby fordson » Mon 06 Nov, 2017 18:07

Hej. Blev sugen på en lite nyare bil. Vad är det man ska kolla på om man vill köpa en sådan bil. Ni som säkert kört eller har en sån. Borde ju ha koll.
tias
w210 230te-97 såld sax
w124 230te-90 såld. ROY
w115 220D-72 såld. CHK
w 123 230aut /300D man/
300D-6:a med aut-78. kbk
w124 300e-86

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: E280 bensin combi 2008 automat

Postby Scorpio » Tue 07 Nov, 2017 18:17

Skick på kamkedja, kamdrev och balansaxel. När du kollat det så kollar du skick på kamkedja, kamdrev och balansaxel. Vid minsta oklarhet så kollar du ånyo skick på kamkedja, kamdrev och balansaxel. Om problem med detta visar sig, räkna med minst 60-70000 kr i rep kostnad. Övrigt på bilen är av normal karaktär/slitage och kostnader.
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

User avatar
snepo
Proffs
Proffs
Posts: 254
Joined: Fri 18 Apr, 2014 05:32
Location: Eskilstuna

Re: E280 bensin combi 2008 automat

Postby snepo » Tue 07 Nov, 2017 19:07

Hade en E280,dock 2005. Där var dessa delar bytta för en nätt summa av 52000. Stor fördel om det är bytt,annars kan det hända när som helst,av vad jag förstått. Samma med sbc systemet,om den har det. Osäker vilken årsmodell de tog bort det. Automaten,om varvtalet svajar när du ligger på jämn gas. Tror det var mellan 1500-2000 varv det visar sig. Hade lite av det på min 280. Lådan var uppdaterad två gånger,och även spolad. Har även haft E350,bra klipp i den.

fordson
Expert
Expert
Posts: 526
Joined: Thu 17 Aug, 2006 08:20
Location: piit
Contact:

Re: E280 bensin combi 2008 automat

Postby fordson » Fri 10 Nov, 2017 15:58

Vad är sbc för nått??. Verkar vara en shit motor detta.
Är det någon motor som funkar.vill inte ha någon diesel.
Bilen jag var intresserad av hade gått19000mil. Så den var säkert kass. 1.8l motor verkar lite klen tillsammans med automat. 6cyl tycker jag går bättre.mera vrid i botten. Så törs man överhuvudtaget köpa en 10år gammal mercedes.eller ska man byta märke??
Ni som kan.
tias
w210 230te-97 såld sax
w124 230te-90 såld. ROY
w115 220D-72 såld. CHK
w 123 230aut /300D man/
300D-6:a med aut-78. kbk
w124 300e-86

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: E280 bensin combi 2008 automat

Postby Jojjet » Fri 10 Nov, 2017 18:44

Vi byter nog märke när/om det blir något nyare än w210.. Bensinmotorerna går absolut bort för vår del. 4 cyl hoppar kedjor och rasar i parti och minut, sexorna och åttorna har ju kamdreven. Lägg till sbc bromsar och dåliga växellådor tillsammans med allehanda elfel så har du egentligen inget annat än en dålig kopia på valfritt lågbudget märke...
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

User avatar
snepo
Proffs
Proffs
Posts: 254
Joined: Fri 18 Apr, 2014 05:32
Location: Eskilstuna

Re: E280 bensin combi 2008 automat

Postby snepo » Fri 10 Nov, 2017 18:50

fordson wrote:Vad är sbc för nått??. Verkar vara en shit motor detta.
Är det någon motor som funkar.vill inte ha någon diesel.
Bilen jag var intresserad av hade gått19000mil. Så den var säkert kass. 1.8l motor verkar lite klen tillsammans med automat. 6cyl tycker jag går bättre.mera vrid i botten. Så törs man överhuvudtaget köpa en 10år gammal mercedes.eller ska man byta märke??
Ni som kan.

Sbc är typ bromsförstärkare. Nån mera mb kunnig kanske kan förklara bättre.

User avatar
snepo
Proffs
Proffs
Posts: 254
Joined: Fri 18 Apr, 2014 05:32
Location: Eskilstuna

Re: E280 bensin combi 2008 automat

Postby snepo » Fri 10 Nov, 2017 18:56

fordson wrote:Vad är sbc för nått??. Verkar vara en shit motor detta.
Är det någon motor som funkar.vill inte ha någon diesel.
Bilen jag var intresserad av hade gått19000mil. Så den var säkert kass. 1.8l motor verkar lite klen tillsammans med automat. 6cyl tycker jag går bättre.mera vrid i botten. Så törs man överhuvudtaget köpa en 10år gammal mercedes.eller ska man byta märke??
Ni som kan.
Kolla att det finns papper på att kamdrev mm är bytt,då är det ingen fara. Sbc är inte lika dyrt har jag för mig. Bortsett från felen tycker jag det är fina bilar. De flesta bilmärken har ju sina egna typfel. Börjar man titta efter sånt,kan du inte köpa nån gammal bil. 10 år gamla bilar är 10 år gamla. Tror det är lika illa vad för märke du än tittar på. Skillnaden att vissa andra märken är billigare än Mb

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: E280 bensin combi 2008 automat

Postby Jojjet » Fri 10 Nov, 2017 19:09

Köper man en 10 år gammal skoda, vw, bmw eller volvo så räknar man med att de kan gå sönder. Har man kört en 20 år gammal mb i flera år utan att den går sönder så blir man lite upprörd när en 10 år gammal går sönder... Vår 211 kostade lika mycket att reparera som att köpa under de år vi hade den... Och jag tror inte att en volvo eller ngt annat har ett inbyggt "70-tusen-kronors" haveri som kan komma smygande närsomhelst. Jag är dock nästan ensam på det här forumet med att ha haft problem med 211an, och jag blev verkligen besviken vilket kanske gör mina inlägg lite väl negativa..
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: E280 bensin combi 2008 automat

Postby Scorpio » Fri 10 Nov, 2017 19:39

fordson wrote:Vad är sbc för nått??. Verkar vara en shit motor detta.
Är det någon motor som funkar.vill inte ha någon diesel.
Bilen jag var intresserad av hade gått19000mil. Så den var säkert kass. 1.8l motor verkar lite klen tillsammans med automat. 6cyl tycker jag går bättre.mera vrid i botten. Så törs man överhuvudtaget köpa en 10år gammal mercedes.eller ska man byta märke??
Ni som kan.


2008 är facelift = Inga SBC-bromsar att oroa sig över :-) Och många av de omfattande problem som drabbade de tidiga bilarna i 211-serien slipper du också :-)

Samtliga bensinare av denna generation har samma problem: Kamkedja och kamdrev = väldigt dyrt att reparera. På sexorna innefattar detta även balansaxeln = ännu dyrare reparation. Botemedlet är att byta kamkedja med jämna intervall ungefär som man byter kamrem på andra bilar, då håller det. Problemet är att det inte finns med i serviceschemat, faktum är att Mercedes t.o.m förnekar att problemen finns! Detta innebär att många ägare inte har bytt kamkedja förrän det är för sent. Då har även kamdreven, och i förekommande fall balansaxeln, hunnit bli slitna. Eller i värsta fall havererat :-(

Som begagnatköpare är det därför av största vikt att kolla skicket på kamkedja, kamdrev och balansaxel. Om det är DOKUMENTERAT att kamkedjan är bytt med jämna intervall så är bilen tämligen riskfri att köpa. På fyrorna kostar det 5-7000 kronor att byta hos auktoriserad verkstad. Förmodligen lite dyrare med V6 eller V8. Om det inte finns DOKUMENTERAT att det är bytt - kolla NOGA skicket på kamkedja, kamdrev och balansaxel! Det kan man bl.a göra med fiberoptik. Kostar väl ett par tusen att göra hos en seriös verkstad.

I bilar helt eller delvis utrustade med "galonklädseln" Artico är det förstås lite trist eftersom den spricker upp förr eller senare. Påverkar inte bilens funktion men ser inte snyggt ut :-(

I övrigt är det en bra bil. Inget jätteviktigt att kolla mer än så´nt man kollar på alla begagnade bilar. Själva har vi kört snart 7 år/10000 mil utan att byta annat än slitdelar i form av bromsbelägg och spindelled. Eller förresten, ett lager i remhjulet på generatorn och ett par parkeringssensorer också. Och förstås kamkedjan i förebyggande syfte.
Last edited by Scorpio on Sat 11 Nov, 2017 02:28, edited 2 times in total.
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

fordson
Expert
Expert
Posts: 526
Joined: Thu 17 Aug, 2006 08:20
Location: piit
Contact:

Re: E280 bensin combi 2008 automat

Postby fordson » Fri 10 Nov, 2017 19:58

Om man byter kedja och drev i förebyggande syfte.vad snackar vi för priser då. På en v6.a??.
Balansaxel går en v6.a så ojämnt. Jag jämför då med en
Gammal gjutjärns v8. Jag var jätte nöjd med 210.an vi hade i 10år. Skön och stor kombi 18000mil han vi med.
Innan karossen gav upp. Varför slutade dom med 230.in.
Bästa motorn någonsin. Så därför ville jag prova en nyare mercedes. Men verkar inte vara nån bra kvalitet på dom. Vi kör nu en-04 bmw. Måste erkänna den bara går och går 525.a. Suck!!
tias
w210 230te-97 såld sax
w124 230te-90 såld. ROY
w115 220D-72 såld. CHK
w 123 230aut /300D man/
300D-6:a med aut-78. kbk
w124 300e-86

User avatar
snepo
Proffs
Proffs
Posts: 254
Joined: Fri 18 Apr, 2014 05:32
Location: Eskilstuna

Re: E280 bensin combi 2008 automat

Postby snepo » Fri 10 Nov, 2017 22:11

Scorpio wrote:
fordson wrote:Vad är sbc för nått??. Verkar vara en shit motor detta.
Är det någon motor som funkar.vill inte ha någon diesel.
Bilen jag var intresserad av hade gått19000mil. Så den var säkert kass. 1.8l motor verkar lite klen tillsammans med automat. 6cyl tycker jag går bättre.mera vrid i botten. Så törs man överhuvudtaget köpa en 10år gammal mercedes.eller ska man byta märke??
Ni som kan.


2008 är facelift = Inga SBC-bromsar att oroa sig över :-) Och många av de omfattande problem som drabbade de tidiga bilarna i 211-serien slipper du också :-)

Samtliga bensinare av denna generation har samma problem: Kamkedja och kamdrev = väldigt dyrt att reparera. På sexorna innefattar detta även balansaxeln = ännu dyrare reparation. Botemedlet är att byta kamkedja med jämna intervall ungefär som man byter kamrem på andra bilar, då håller det. Problemet är att det inte finns med i serviceschemat, faktum är att Mercedes t.o.m förnekar att problemen finns! Detta innebär att många ägare inte har bytt kamkedja förrän det är för sent. Då har även kamdreven, och i förekommande fall balansaxeln, hunnit bli slitna. Eller i värsta fall havererat :-(

Som begagnatköpare är det därför av största vikt att kolla skicket på kamkedja, kamdrev och balansaxel. Om det är DOKUMENTERAT att kamkedjan är bytt med jämna intervall så är bilen tämligen riskfri att köpa. På fyrorna kostar det 5-7000 kronor att byta hos auktoriserad verkstad. Förmodligen lite dyrare med V6 eller V8. Om det inte finns DOKUMENTERAT att det är bytt - kolla NOGA skicket på kamkedja, kamdrev och balansaxel! Det kan man bl.a göra med fiberoptik. Kostar väl ett par tusen att göra hos en seriös verkstad.

I bilar helt eller delvis utrustade med "galonklädseln" Artico är det förstås lite trist eftersom den spricker upp förr eller senare. Påverkar inte bilens funktion men ser inte snyggt ut :-(

I övrigt är det en bra bil. Inget jätteviktigt att kolla mer än så´nt man kollar på alla begagnade bilar. Själva har vi kört snart 7 år/10000 mil utan att byta annat än slitdelar i form av bromsbelägg och spindelled. Eller förresten, ett lager till löphjulet på generatorn och ett par parkeringssensorer också. Och förstås kamkedjan i förebyggande syfte.
Som jag skrev i tidigare inlägg,min förra E280 var det bytt på kamdrev mm lite drygt 50 papp på bilverkstad. Är detta bytt så är det väl inga problem. Min hade gått 22 tusen mil när de bytte

fordson
Expert
Expert
Posts: 526
Joined: Thu 17 Aug, 2006 08:20
Location: piit
Contact:

Re: E280 bensin combi 2008 automat

Postby fordson » Fri 10 Nov, 2017 23:36

Nog är det j#$%&a dåligt när kamkedjan är dålig efter 20-25tusen mil. Våran210.a hade gått 36tusen när vi gav bort den. Den gick hur tyst som helst. Har dom bytt till cykelkedja. Nog om det. Så en service på en w211 vid 20 tusen mil kostar runt 50 tusen kronor .och servicen är kamkedja .kamdrev och balansaxel.så då är det bättre att köpa en bil som gått lite mer så är chansen att det är bytt större. Har tittat på2st en som gått 19 och11500mil.
Den ena hade en skada i skinnet också.
tias
w210 230te-97 såld sax
w124 230te-90 såld. ROY
w115 220D-72 såld. CHK
w 123 230aut /300D man/
300D-6:a med aut-78. kbk
w124 300e-86

User avatar
snepo
Proffs
Proffs
Posts: 254
Joined: Fri 18 Apr, 2014 05:32
Location: Eskilstuna

Re: E280 bensin combi 2008 automat

Postby snepo » Fri 10 Nov, 2017 23:55

Nej service är en sak. Det här med dreven är reparation. Kolla i pappren på bilarna du tittar på. är det inte gjort är det stor risk att det behöver göras.Som jag förstått så är det tydligen inte alla motorer som drabbas,klen tröst. Min 350 var det nog inte bytt på. Fanns inga papper på det. Hade den i två år ca 4000 mil. Inga problem.Om du ska köpa en med v6:a. Köp 350 istället. Om det är bensin du är ute efter. Bra tryck i 350. Bränsleförbrukningen är ungefär samma som 280. Var riktigt imponerad av 350. Bra tryck för en icke turbo motor. Eller om du går på w212. Tror kamdrev problem upphörde då. Fast andra priser dock. Var själv sugen på w212,men blev Jagga istället. Billigare. Kul att prova nåt nytt märke

User avatar
snepo
Proffs
Proffs
Posts: 254
Joined: Fri 18 Apr, 2014 05:32
Location: Eskilstuna

Re: E280 bensin combi 2008 automat

Postby snepo » Sat 11 Nov, 2017 00:00

Tror det var nåt fel i materialet på dreven. Så inte alls säkert att en på 11000 mil,håller längre än den på 19000 mil. För övrigt så verkar det vara ett problem med tyska bilar. VW Audi Bmw Skoda har eller haft problem med kamkedjor el dylikt. Om du googlar på det så finns det en hel del att läsa

fordson
Expert
Expert
Posts: 526
Joined: Thu 17 Aug, 2006 08:20
Location: piit
Contact:

Re: E280 bensin combi 2008 automat

Postby fordson » Sat 11 Nov, 2017 00:12

Självklart är det en reparation. Ska fundera om jag vill lägga ut 100 tusen på en bil som kostar nästan lika dyr att laga. jag vill ha skinnklädel.så finns det nått annat än
Detta konstläder.funkade bra i 210.an.
tias
w210 230te-97 såld sax
w124 230te-90 såld. ROY
w115 220D-72 såld. CHK
w 123 230aut /300D man/
300D-6:a med aut-78. kbk
w124 300e-86


Return to “W211”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests