Page 2 of 2

Re: E280 bensin combi 2008 automat

Posted: Sat 11 Nov, 2017 00:43
by snepo
fordson wrote:Självklart är det en reparation. Ska fundera om jag vill lägga ut 100 tusen på en bil som kostar nästan lika dyr att laga. jag vill ha skinnklädel.så finns det nått annat än
Detta konstläder.funkade bra i 210.an.
Haft skinn i mina båda Mb. Som jag fått det förklarat för mig. Är det veckat skinn på dörrsidorna,då är det riktigt skinn på säten,annars fusk. Vet ej om det är sant. Men som sagt kolla om det finns papper på att det är bytt. Drev mm då är det lugnt. Annars säkrare att leta en annan som det redan är bytt på.

Re: E280 bensin combi 2008 automat

Posted: Sat 11 Nov, 2017 01:25
by Scorpio
fordson wrote:Självklart är det en reparation. Ska fundera om jag vill lägga ut 100 tusen på en bil som kostar nästan lika dyr att laga. jag vill ha skinnklädel.så finns det nått annat än
Detta konstläder.funkade bra i 210.an.


Självklart lägger du inte 100 tusen på en sexcylindrig 211 med högst osäkert skick på kamkedja, kamdrev och balansaxel. Jag skulle ALDRIG ha köpt en sådan bil om det inte finns möjlighet att undersöka detta ordentligt! Alternativt prutar minst 50000 kr. Observera också att bara för att det är bytt innebär inte detta att problemen är ur världen, om man har för avsikt att ha kvar bilen måste man fortfarande byta kamkedja med jämna mellanrum för att sova lugnt om nätterna. Viket förvisso bara kostar en bråkdel jämfört med en reparation men det måste ju ändå budgeteras för precis som på en bil med kamrem. Dessa problem upphörde för övrigt aldrig, det var först när de här motorerna slutade tillverkas runt 2014 som problemen upphörde.

Jag påstår att 20000 mil är alldeles för långa intervall för byte av kamkedja. Eftersom det inte finns i serviceschemat är det svårt att säga något exakt miltal och det beror förstås på hur bilen har använts och servats i övrigt också. Vi bytte kamkedja vid 8000 mil vilket jag tycker är rimligt och vi betalade knappt 5000 kronor hos en auktoriserad mercedesverkstad. Jag antar att det kostar lite mer på en V6.

En annan sak, som för övrigt gäller alla bilar, är att inte hälla kaffe(läs: longlife olja) i motorn och hoppa över varannat byte(läs: longlife serviceintervall). Använd istället en RIKTIG motorolja och byt på max 1500 mil. Det gör garanterat skillnad i längden..

Det finns många bilar, speciellt bland de sex- och åttacylindriga, som är utrustade med riktig skinnklädsel och då spricker det INTE upp. Om utrustningskoden börjar med en 1:a är det galon(Artico) och kommer att spricka upp om det inte redan har gjort det. Om utrustningskoden börjar med en 2:a är det skinnklädsel. Om utrustningskoden börjar med en 8:a är det nappa skinnklädsel. Finns även galon/tygklädsel vilket också spricker upp, då börjar utrustningskoden med en 4:a.

Re: E280 bensin combi 2008 automat

Posted: Sat 11 Nov, 2017 11:34
by fordson
Bara en sak till.är det samma dåliga kvalitet på kedja och drev efter bytet. Eller får man förbättrade grejer. Detta med skinnet har jag hört också vågiga dörrsidor bra skinn. Måste få tacka alla er för tippsen. Var jätte bra att få veta.än en gång tack ska ni ha.

Re: E280 bensin combi 2008 automat

Posted: Sat 11 Nov, 2017 13:29
by Marie
fordson wrote:Detta med skinnet har jag hört också vågiga dörrsidor bra skinn.

Inte riktigt rätt.
Vågiga dörrsidor = skinn
Släta dörrsidor = artico = galon = INTE skinn

Re: E280 bensin combi 2008 automat

Posted: Sun 19 Nov, 2017 23:04
by fordson
Hej igen.denna 280motor heter den 272. För på mercedes säger dom att den motorn ska det inte bytas någon kedja efter 12t mil. Konstigt att en återförsäljare säger så. Dom om någon bör ju veta problemen.

Re: E280 bensin combi 2008 automat

Posted: Mon 20 Nov, 2017 07:37
by Scorpio
fordson wrote:Hej igen.denna 280motor heter den 272. För på mercedes säger dom att den motorn ska det inte bytas någon kedja efter 12t mil. Konstigt att en återförsäljare säger så. Dom om någon bör ju veta problemen.


De säger också att problemen inte existerar :evil:

Be om att få en garanti på att Mercedes står för kostnaderna om problem med kamkedja, kamdrev och balansaxel uppstår och se vad de svarar på det istället.. :mrgreen:

Om det skulle ha varit så att det inte funnits några problem med M272 så skulle det ju vara riskfritt för dem att garantera detta. Eller..? :wink:

Förvisso har det betydelse hur just den bilen har körts och servats tidigare, men jag påstår att 12000 mil snarare är i överkant för att byta kamkedja!