Nu är det dax för vinterdäck.
Är det nått speciellt att tänka på när man skall skifta hjul på bil med airmatic?
släpper den ur allt luft eller nått sådant när man lyfter den?
Hjulbyte med Airmatic
Hjulbyte med Airmatic
E280 sedan 2007
E500 sedan 4-Matic 2005 (såld)
E500 sedan 4-Matic 2004 (såld)
S500 4-Matic 2003 (såld)
E500 sedan 4-Matic 2005 (såld)
E500 sedan 4-Matic 2004 (såld)
S500 4-Matic 2003 (såld)
Re: Hjulbyte med Airmatic
Inget speciellt alls, det är bara att byta som på en vanlig bil. Det är bara Range Rover och Citroen som tappar trycket när man låter hjulen hänga ut.
Re: Hjulbyte med Airmatic
Kanon!
Då blir det byte till helgen.
Då blir det byte till helgen.
E280 sedan 2007
E500 sedan 4-Matic 2005 (såld)
E500 sedan 4-Matic 2004 (såld)
S500 4-Matic 2003 (såld)
E500 sedan 4-Matic 2005 (såld)
E500 sedan 4-Matic 2004 (såld)
S500 4-Matic 2003 (såld)
Re: Hjulbyte med Airmatic
Rent tekniskt vore det väl fel på bilen om den INTE tappade tryck när man lyfter den? Oavsett om det är en Citroën, Range Rover, luftfjädrad buss eller Airmatic så borde väl ändå fjädringen tappa tryck när man lyfter bilen. Det är ju dess jobb att tappa tryck när den blir för hög. Så ja, den kommer tappa tryck men det är mer oroande om den inte skulle göra det när man lyfter.
Observera att jag inte har en susning om just Airmatic men har bra koll på samtliga Citroënsystem och har jobbat en del med tunga fordon. Och vad gäller Citroën så brukar man av bekvämlighet sätta dem i högsta läget då det förenklar bytet. Så om Airmatic till äventyrs har ett "styltläge" så kan jag rekommendera detta då man sparar ett par kalorier på domkraften.
Observera att jag inte har en susning om just Airmatic men har bra koll på samtliga Citroënsystem och har jobbat en del med tunga fordon. Och vad gäller Citroën så brukar man av bekvämlighet sätta dem i högsta läget då det förenklar bytet. Så om Airmatic till äventyrs har ett "styltläge" så kan jag rekommendera detta då man sparar ett par kalorier på domkraften.
Re: Hjulbyte med Airmatic
Om bilen är låst och har stått en stund brukar det inte hända någonting (styrmodulen i sleep mode).
Om den inte är i "sleep mode" t.ex. om nyckeln sitter i, så pyser det lite från ventilpaketet (släpper ut luft från den sida som man höjer). Men det gör inget.
När man sedan sänker ner bilen så blir den lite lägre, men den höjer sig så fort man startar motorn.
Om den inte är i "sleep mode" t.ex. om nyckeln sitter i, så pyser det lite från ventilpaketet (släpper ut luft från den sida som man höjer). Men det gör inget.
När man sedan sänker ner bilen så blir den lite lägre, men den höjer sig så fort man startar motorn.
Nisse
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
Re: Hjulbyte med Airmatic
Ja denna bil har ett högre läge om man vill och inte orkar ett par tag med domkraften. Själv så har jag fyrpunktslyft och äger även en likadan bil som jag bytt hjul ett antal gånger på samt servat, även gjort samma sak med ett antal kundbilar.
Varför krångla till det? Det är bara att hissa upp den och byta hjul på vilken bil som helst och sedan släppa ner den, skulle något ändras så ställer den själv in sig så fort tändningen slås till.
Varför krångla till det? Det är bara att hissa upp den och byta hjul på vilken bil som helst och sedan släppa ner den, skulle något ändras så ställer den själv in sig så fort tändningen slås till.
Re: Hjulbyte med Airmatic
Jag har bytt hjul många gånger utan problem (E500), men vid ett tillfälle så hände något som kan vara bra att ha ögonen på. Det sitter ett litet stag mellan bakaxeln och någon sensor och det gick av när bilen lyftes, med resultat att bilen gungade som en prärievagn, nästan okörbar. Troligen var det lite rostigt, även om bilen inte var så gammal när det hände, men på verkstan sa dom att det händer då och då...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 21 guests