Bilen slutar driva + ABS + ESP

E-Klassen, tillverkades mellan 2002-2009.
User avatar
palton
Expert
Expert
Posts: 802
Joined: Wed 26 May, 2004 02:18
Location: Vaggeryd
Contact:

Bilen slutar driva + ABS + ESP

Postby palton » Mon 08 Jan, 2018 09:53

I helgen när jag låg med farthållade på motorvägen så slutade bilen helt plötsligt driva. Det var som att lådan la i neutralen. I samband med detta fick jag felkod på ABS + ESP i instrumentet. Stannade till i väggrenen och så fort bilen stått still så gick det att köra iväg som vanligt och lådan växlade helt normalt men felen ABS + ESP kvar i instrumentet.
Körde hem senare samma dag och då fungerar bilen perfekt.
Idag när jag körde till jobbet så återkom sammma fenomen, bilen slutar helt plötsligt driva, detta först och några sekunder senare komme ABS + ESP upp igen varpå jag bromsar bilen till stillastående och kan sedan köra iväg normalt igen.
Men idag reagerade jag på att bilen eller lådan uppförde sig något märkligt innan det inträffade, gick lite ryckigt och kontigt, detta upplevde jag inte när jag körde vidare med ESP + ABS tända, då gick bilen perfekt.
Finns det någon säkerhetsgrej med att bilen slänger i neutral när dessa fel uppkommer eller kan det även vara något fel på automatlådan? För felen med ABS + ESP antar jag beror på någon dålig sensor eller ABS-ring. Men frågan är hur detta påverkar automatlådan? Jag ska självklart in med bilen och kolla koder, men ville bara veta om någon har samma erfarenhet? Jag har ju sett mycket med just ABS och ESP och vad som normalt orsakar dessa fel men aldrig sett att någon skulle haft en bil som slutar driva med automatlådan.
Bilen är en E220D -06 facelift med automat då.
E430 W210 Söndagsvagnen
E220 CDI W211 Pendlarvagnen

jarlh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1080
Joined: Tue 28 Oct, 2008 13:44

Re: Bilen slutar driva + ABS + ESP

Postby jarlh » Mon 08 Jan, 2018 10:56

Vilket sammanträffande, eller...? Precis samma varningar som jag fått sedan i lördags, fast jag kan köra hela tiden. (Jag har dock bara kört stadskörning, upp till 70-80 km/h.)

jarlh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1080
Joined: Tue 28 Oct, 2008 13:44

Re: Bilen slutar driva + ABS + ESP

Postby jarlh » Mon 08 Jan, 2018 12:29

Fungerar farthållaren för dig? Min vill inte fungera - "kör till verkstad" säger bilen då jag försöker.

User avatar
palton
Expert
Expert
Posts: 802
Joined: Wed 26 May, 2004 02:18
Location: Vaggeryd
Contact:

Re: Bilen slutar driva + ABS + ESP

Postby palton » Mon 08 Jan, 2018 13:15

Nej, farthållaren är beroende av signal från de system som kastar in handduken så den lägger av per automatik i det läget. Fast på min står det bara farthållare ur funtion. Står inget om verkstad. Inte på ABS/ESP heller, där står det bara "se instruktionsboken".
E430 W210 Söndagsvagnen
E220 CDI W211 Pendlarvagnen

User avatar
palton
Expert
Expert
Posts: 802
Joined: Wed 26 May, 2004 02:18
Location: Vaggeryd
Contact:

Re: Bilen slutar driva + ABS + ESP

Postby palton » Mon 08 Jan, 2018 17:36

Läst av felokder nu, allt indikerar på fel signal vänster bak. Så antingen givare eller krans där. Ger troligt då galna signaer till lådans styrning. Får hoppas det är så enkelt.
E430 W210 Söndagsvagnen
E220 CDI W211 Pendlarvagnen

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: Bilen slutar driva + ABS + ESP

Postby Bullmerca » Mon 08 Jan, 2018 21:01

Brukar vara kransarna, har bytt 3 av 4 på min E320CDI-04 givarna har det aldrig varit fel på.

Kransarna kostar inget men en hel del jobb
CLS350CDI 4Matic

User avatar
palton
Expert
Expert
Posts: 802
Joined: Wed 26 May, 2004 02:18
Location: Vaggeryd
Contact:

Re: Bilen slutar driva + ABS + ESP

Postby palton » Tue 09 Jan, 2018 10:13

Jo, tänkte det. Men hur kan jag bena ut om senorn är ok eller ej? Man kan väl inte ohmmäta dessa som de äldre? Känns spontant som att ringen är kass utan att ha synat bilen. Vill ju inte köpa en sensor i onödan.
E430 W210 Söndagsvagnen
E220 CDI W211 Pendlarvagnen

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: Bilen slutar driva + ABS + ESP

Postby Kjell Niklasson » Tue 09 Jan, 2018 17:57

Jag bytte nyligen an ABS-krans samt givare på en s211. Man får lossa: hjul, bromsok, kränghämmarstag, samtliga länkstag (undre länkarm kan sitta kvar). Sedan såklart också centrummuttern på drivaxeln. Då går det att vika ut spindeln såpass att det går att lirka ut drivaxeln. På den bilen jag bytt på hade kransen delat sig i två bitar, och tryckt sönder givaren. Det fanns en inaktiv felkod på felaktigt avstånd mellan givare och krans, och en aktiv felkod på elfel givare. Har man bara felkod på avståndet, så bör det räcka med ny krans.

Värt att tänka på om det är SBC på bilen! Jag hade möjlighet att avaktivera systemet innan jag plockade av bromsoket (med Star C3).

Med billyft och bra verktyg, tog det ca 2 timmar att byta. Och då skall nämnas att jag inte har grejat med en 211 tidigare. Så är man hyfsad "händig" så löser man det.

Edit: Jag provade inte att ohm-mäta givaren, men jag tyckte då att det såg ut att vara en vanlig induktiv givare, och den bör gå utmärkt att mäta. Utan att egentligen veta, så brukar denna typen av givare ligga runt 1000 ohm. Kontakstycket satt innanför ljudämpningsmattan i hjulhuset, framåt, mot baksätet till.

User avatar
palton
Expert
Expert
Posts: 802
Joined: Wed 26 May, 2004 02:18
Location: Vaggeryd
Contact:

Re: Bilen slutar driva + ABS + ESP

Postby palton » Tue 09 Jan, 2018 20:12

Tack för en utförlig och tydlig beskrivning. Jo, jag tänker chansa på att bara byta kransen till att börja med. Det lär visa sig att den är kass när jag väl börjar riva. Skulle det sedan visa sig att sensorn är kass så är ju den i sammanhanget betydligt enklare att byta. Bilen är facelift = ingen SBC, så den behöver jag inte bry mig om. Bara att beställa en ring och köra på.
E430 W210 Söndagsvagnen
E220 CDI W211 Pendlarvagnen

User avatar
palton
Expert
Expert
Posts: 802
Joined: Wed 26 May, 2004 02:18
Location: Vaggeryd
Contact:

Re: Bilen slutar driva + ABS + ESP

Postby palton » Sun 04 Mar, 2018 11:00

Nu har jag äntligen fått tummen ur och börjat med detta projekt. Jag har kommit så långt att axeln är ur spindeln och navet. Men dum som jag var så skulle jag försöka ta genvägen att knacka dit den nya ringen medan drivaxeln fortfarande satt på plats i diffen. Detta slutade med att den nya ringen blev deformerad och därmed får jag kassera den och köpa en annan. Men jag vill ha ut axeln helt och jobba med den i ett skruvstäd istället. Hur får jag lös axeln från diffen? Vågar inte slita och dra med tanke på drivknutar. Där står jag nu.
E430 W210 Söndagsvagnen
E220 CDI W211 Pendlarvagnen

User avatar
palton
Expert
Expert
Posts: 802
Joined: Wed 26 May, 2004 02:18
Location: Vaggeryd
Contact:

Re: Bilen slutar driva + ABS + ESP

Postby palton » Tue 06 Mar, 2018 11:59

Nu är bilen klar! Behövde aldrig ta bort drivaxeln helt. Körde med en ståltrådstrissa på plats och fick rent och fint på ytan där ringen sitter. Sedan kan jag meddela att biltemas marina mugghållare i rostfritt är ett utmärkt specialverktyg att knacka på ringen med :) Bara att borra upp hålet i botten på den så att man kan trä igenom drivaxeltappen och sedan knacka med gummiklubba = specialverktyg för 60:-. Tog mycket längre tid än jag först trott att utföra denna åtgärd men känslan när alla varningar slocknade efter några meters körning var oslagbar efter allt det arbetet.
E430 W210 Söndagsvagnen
E220 CDI W211 Pendlarvagnen


Return to “W211”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests