Hjullagret, eller?

E-Klassen, tillverkades mellan 2002-2009.
jarlh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1080
Joined: Tue 28 Oct, 2008 13:44

Hjullagret, eller?

Postby jarlh » Sun 24 Mar, 2019 10:29

För ett par veckor sedan noterade jag ett "surrande" ljud lite bakifrån under färd. Lägger jag växeln i P och gasar så hör man att motorn låter utmärkt. Men vid färd så kommer surrandet. Det tilltar lite med hastighet, och det låter lite mer då jag gasar än då bilen bara rullar.

Jag tog bilen till verkstan dagen efter och lät mecken provköra. Han tyckte det lät som ett hjullager, fast det var svårt att höra vilket eftersom det lät såpass lite. Så han tyckte jag kunde köra vidare tills det blev värre. (Han sa även att det eventuellt, kanske skulle kunna vara ett däck som ger upp. De är sex-sju år gamla.)

Detta var för tre veckor sedan, och det låter inte mer nu än då. Jag börjar dock oroa mig inför påskens långresa. Det vore skönt att ha det åtgärdat innan man ger sig ut med fullpackad bil och kör 150 mil.

Någon som har erfarenhet av det här. Är det något annat än hjullager som låter surrande? Det är som sagt svårt att höra om det kommer från höger eller vänster sida. Skulle det annars kunna vara kardan/knutkors?

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Hjullagret, eller?

Postby pasi » Sun 24 Mar, 2019 10:32

Min spontana känsla är kardanlagret? Hjullager är ett donande ljud som överröstar allt annat i bilen..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Hjullagret, eller?

Postby Marie » Sun 24 Mar, 2019 11:33

Ett hjullager låter dessutom vanligen mer vid kurvtagning åt ena hållet och är i princip tyst vid kurvtagning åt andra hållet. Då kan du dessutom sidbestämma det. I högerkurva låter vänster hjuls lager mera.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

mbhuset
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Sat 29 Apr, 2006 15:00
Location: Ullånger
Contact:

Re: Hjullagret, eller?

Postby mbhuset » Sun 24 Mar, 2019 11:41

Ja, som PASI antagligen menar, stödlagret till mellanaxeln. Kolla det också.

MVH

MB-HUSET

Per

jarlh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1080
Joined: Tue 28 Oct, 2008 13:44

Re: Hjullagret, eller?

Postby jarlh » Mon 25 Mar, 2019 11:31

pasi wrote:Min spontana känsla är kardanlagret? Hjullager är ett donande ljud som överröstar allt annat i bilen..

Jag vet, taskiga hjullager kan höras flera kvarter. Så är inte fallet här.

Marie wrote:Ett hjullager låter dessutom vanligen mer vid kurvtagning åt ena hållet och är i princip tyst vid kurvtagning åt andra hållet. Då kan du dessutom sidbestämma det. I högerkurva låter vänster hjuls lager mera.

Jag körde slalom igår för att testa detta. Jag kunde inte höra någon skillnad mellan höger- och vänstersvängar.

mbhuset wrote:Ja, som PASI antagligen menar, stödlagret till mellanaxeln. Kolla det också.


Ska ta upp det med mecken.

Hur akut är en sådant problem? Orsakar det skada på omgivande delar i nuläget? Vad sker i nästa steg om det inte åtgärdas?

mbhuset
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Sat 29 Apr, 2006 15:00
Location: Ullånger
Contact:

Re: Hjullagret, eller?

Postby mbhuset » Mon 25 Mar, 2019 11:47

Kan oftast klara sig mycket lång tid. Kan bli lite slammer om det skär ihop, men mellanaxeln brukar sitta kvar.

Det hände för mig på en volvo 140. Det slamrade lite vid låga varv men när farten ökade så minskade ljuden. Gummit i stödlagret smälte så då blev det tystare. Körde säkert en månad utan större bekymmer.

MVH

MB-HUSET

Per

jarlh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1080
Joined: Tue 28 Oct, 2008 13:44

Re: Hjullagret, eller?

Postby jarlh » Mon 20 Jan, 2020 13:19

[Sen uppföljning.]

Visade sig vara slutväxeln.

Nu utbytt till en begagnad. Fick även ena ABS-ringen utbytt av bara farten. (Den andra byttes för ett par år sedan.)


Return to “W211”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests