Bytt ratt-knappar och tuta fungerar inte

E-Klassen, tillverkades mellan 2002-2009.
vallekalle
Prospect
Prospect
Posts: 39
Joined: Mon 31 Jul, 2006 00:37

Bytt ratt-knappar och tuta fungerar inte

Postby vallekalle » Wed 16 Jun, 2021 10:18

Hej,

Har en W211 E500 -04. Har bytt ratt och efter det så fungerar inte tuta/multifunktions knapparna på ratten. Ratten kommer ifrån en skrotad W211 AMG. Felkodsläsaren säger "9001 LIN Communication error". Att inte paddlarna fungerar kan jag förstå men hade velat ha igång övriga funktioner som fungerar med den gamla ratten.

När jag läser så säger vissa trådar att det inte är möjligt att flytta en begagnad ratt eftersom att den kodas ihop med den tidigare bilens chassinummer och därför ignoreras i den nya bilen. Andra säger att CAN-bus modulen i den "nya" ratten är trasig och borde fungera direkt utan åtgärder. Och sista budet är att man kan använda Xentry för att "aktivera" den "nya" ratten och få den att kommunicera med övriga enheter.

Den gamla ratten finns kvar, samt ej utlöst airbag till båda rattarna (om det spelar någon roll). Monterar jag tillbaka den gamla ratten så fungerar multifunktionsknapparna och tutan på den.

Alla idéer och erfarenheter mottages tacksamt//Johan

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Bytt ratt-knappar och tuta fungerar inte

Postby V70tdi » Wed 16 Jun, 2021 19:25

Är dålig på kommunikationen i dagens bilar men med felkoden du får så antar jag att rattens funktioner ligger på lin bus. På traktorn jag har så har bland annat värmeregleringen lin bus och där måste jag låta styrenheten söka efter nya adressen på en bytt givare tex. På den triggas det via diagnosverktyget.
Ta kontakt med Chris här på forumet han har ju moddat en hel del nyare MB så han kan säkert berätta vad du behöver göra.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Bytt ratt-knappar och tuta fungerar inte

Postby V70tdi » Wed 16 Jun, 2021 20:47

Satt och funderade lite när du fått tipps på can modulen i ratten. Det är inte så att den ratt du bytt till pratar canbus och orginalratten linbus ?
Om det sitter fler funktioner på linbusen i bilen så borde dom sluta fungera när du ansluter nya ratten om det är en ratt med canbus.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

vallekalle
Prospect
Prospect
Posts: 39
Joined: Mon 31 Jul, 2006 00:37

Re: Bytt ratt-knappar och tuta fungerar inte

Postby vallekalle » Thu 17 Jun, 2021 07:36

V70tdi wrote:Satt och funderade lite när du fått tipps på can modulen i ratten. Det är inte så att den ratt du bytt till pratar canbus och orginalratten linbus ?
Om det sitter fler funktioner på linbusen i bilen så borde dom sluta fungera när du ansluter nya ratten om det är en ratt med canbus.

Först och främst, tack för att du engagerat dig och svarat på min fråga :-) Har inte tillräckligt med kunskap för att svara på om den ena pratar linbus och den andra Canbus eller inte :? Har tagit fasta på ditt tips och skickat ett PM till Chris för att höra om han vill kolla på problemet. Får jag inte ordning på det så är det ju bara att sätta tillbaka originalratten (som är ful som stryk) och köra vidare så ingen panik att hitta lösning egentligen.

Ha det fint//
Johan

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Bytt ratt-knappar och tuta fungerar inte

Postby V70tdi » Sun 20 Jun, 2021 19:29

Återkom gärna med lösningen då det alltid är intressant och lärorikt med dagens bus system i bilarna.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: Bytt ratt-knappar och tuta fungerar inte

Postby Chris Mbsca » Mon 21 Jun, 2021 09:17

Detta funkar inte utan att byta all elektronik i ratten till gamla på nått sätt. Eller byta hastighetsmätaren till nya åxå då de använder helt olika dataprotokoll.
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

vallekalle
Prospect
Prospect
Posts: 39
Joined: Mon 31 Jul, 2006 00:37

Re: Bytt ratt-knappar och tuta fungerar inte

Postby vallekalle » Tue 22 Jun, 2021 08:01

Chris Mbsca wrote:Detta funkar inte utan att byta all elektronik i ratten till gamla på nått sätt. Eller byta hastighetsmätaren till nya åxå då de använder helt olika dataprotokoll.

Tack för ett tydligt svar. Då behöver vi inte lägga mer tankekraft på den ratten. Tillbaka med den gamla och se glad ut bara :-)


Return to “W211”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests