Bilbarnstol och isofix

E-Klassen, tillverkades mellan 2009-2016
User avatar
von_skunck
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 77
Joined: Thu 08 Mar, 2012 00:43
Location: Norrtälje

Re: Bilbarnstol och isofix

Postby von_skunck » Wed 14 Mar, 2012 09:53

Många synpunkter och en del att tänka på. Men är det någon som vet hur det där AKSE systemet fungerar ? Och är det möjligt att själv stänga kudden via bilens meny system ?
Känns ändå som det blir en MB orginal stol om den bara funkar på något vettigt vis men någon barnvagn också.

Själv fick man ligga bak i hatthyllan på farfars bubbla när man var liten och stuttsa i 52 mil till sommarstugan i Jämtland, aldrig tal om någon säkerhet då =)

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Bilbarnstol och isofix

Postby vic viper » Wed 14 Mar, 2012 10:12

Sitter en slinga i passagerarstolen som känner av om där sitter en barnstol med transponder i (AKSE)
Skulle minsta fel uppstå eller om du sätter stolen fel på något sätt blir du väldigt tydligt upplyst om detta med både ljud och ljus.

Uppstår fel i airbagsystemet indikerar bilen SRS-fel och samtliga airbags och sträckare kopplas från och kan inte lösa ut.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

N!
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2137
Joined: Wed 01 Aug, 2007 17:22

Re: Bilbarnstol och isofix

Postby N! » Wed 14 Mar, 2012 13:33

vic viper wrote:Sitter en slinga i passagerarstolen som känner av om där sitter en barnstol med transponder i (AKSE)
Skulle minsta fel uppstå eller om du sätter stolen fel på något sätt blir du väldigt tydligt upplyst om detta med både ljud och ljus.

Uppstår fel i airbagsystemet indikerar bilen SRS-fel och samtliga airbags och sträckare kopplas från och kan inte lösa ut.

Se där, jag tänkte skriva något att så måste det väl ändå vara... men visste ju inte säkert, ha vilken tur att "vic viper" kommer till undsättning, gillar hans proffsiga inlägg i de mesta.
...sålt min AMG E60 T S210 -98 7-sitsig med avtagbar dragkrok.

User avatar
prototypen
Expert
Expert
Posts: 589
Joined: Sat 09 Dec, 2006 16:49
Location: Göteborg

Re: Bilbarnstol och isofix

Postby prototypen » Wed 14 Mar, 2012 15:36

Lampan för "Airbag Passagerarsida" skall tända sig när man ställer in barnstolen. Tänds den inte så skall man kolla upp VARFÖR, troligen är då bilen INTE utrustad med AKSE eftersom den var importerad till Sverige begagnad.

Det går inte att koppla ur airbag med mindre än att man fysiskt kopplar bort kablar.
Inga MB auktoriserade verkstäder får göra detta!

jarlh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1080
Joined: Tue 28 Oct, 2008 13:44

Re: Bilbarnstol och isofix

Postby jarlh » Wed 14 Mar, 2012 15:37

Marie wrote:Det är väl ingen nyhet att Sverige är tämligen ensamt om detta med att barn åker baklänges i åratal...
I Stuttgart tycker man - liksom i större delen av världen - inte så.

Brorsan (boende i Tyskland) säger att köolyckor är mer eller mindre standard där, och blir man påkörd bakifrån så är det bäst att sitta rättvänd. (Hans w124 blev halvdecimetern kortare då han stannade pga köbildning på Autobahn, men bilen efter stannade inte.)

User avatar
von_skunck
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 77
Joined: Thu 08 Mar, 2012 00:43
Location: Norrtälje

Re: Bilbarnstol och isofix

Postby von_skunck » Fri 29 Jun, 2012 21:05

Så har gumman precis ropat in en MB bilbarnstol 0-13 kilo på Tradera... Satte den med 1DM bubbelplast på i framsätet på min W212Kombi i fram och på passargerarsätet och förväntade mig att något skulle "ploppa" i displayen, men inte... Kanske måste man använda bilbälte eller något annat hokus pokus för den skall trigga igång ? Tror tolen är från 2008 och min bil från 2010 men det borde väl inte påverka transponderchipets funktion som jag gissar endast är ett RFID chip...

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Bilbarnstol och isofix

Postby vic viper » Fri 29 Jun, 2012 21:21

Har stolen AKSE då?, de flesta av MB.s stolar gick att köpa även utan AKSE

Airbaglampan under knappen till varningsblinkern ska tändas om AKSE är aktivt, det står direkt i instrumentklustret om du monterat stolen fel så att AKSE inte lirar.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

User avatar
von_skunck
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 77
Joined: Thu 08 Mar, 2012 00:43
Location: Norrtälje

Re: Bilbarnstol och isofix

Postby von_skunck » Sun 01 Jul, 2012 22:26

Jodå stolen ska ha AKSE men jag skickade bara in den i framsätet och trodde väl att något skulle hända =) Får väl sätta fast den med bälte och allt... Är hemma om 10 dagar skall testa då =)

User avatar
von_skunck
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 77
Joined: Thu 08 Mar, 2012 00:43
Location: Norrtälje

Re: Bilbarnstol och isofix

Postby von_skunck » Sun 22 Jul, 2012 12:23

Jaha då är stolen testad och allt funkar OK !

Mvh Lasse

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Bilbarnstol och isofix

Postby Scorpio » Thu 02 Aug, 2012 09:55

torake wrote:Kanske dags att fundera på sin körstil istället om det är så att ungens huvud åker omkring så mycket, speciellt i bakåtvänd halvliggande ställning... Men det är klart, pappa vill ju gasa på i sin tjänste-V70 diesel med trimbox. :roll:


+1

Klart att det är ens rättighet att gasa fritt bäst man vill, huruvida det påverkar mina barn eller ej spelar väl ingen roll! :roll:
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition


Return to “W212”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest