vic viper wrote:eh, ja, jag skrev väl aldrig att denna CGI-motorn var först med direktinsprutning?
Nä men du skrev à la dieselmotor. Och dieslarna var sena med direktinsprutning.
Inte menat som kritik, bara ett konstaterande av en dieselogillare.
vic viper wrote:eh, ja, jag skrev väl aldrig att denna CGI-motorn var först med direktinsprutning?
Mercedes-Benz wrote:vic viper wrote:CGI motorerna har inte kompressor utan det handlar helt enkelt om direktinsprutning á la dieselmotorer :)
Eller skall man kanske säga à la 300 SL som hade direktinsprutning redan 1954
Edit: Stenconny han före!
Stenconny wrote:Mercedes-Benz wrote:vic viper wrote:CGI motorerna har inte kompressor utan det handlar helt enkelt om direktinsprutning á la dieselmotorer :)
Eller skall man kanske säga à la 300 SL som hade direktinsprutning redan 1954
Edit: Stenconny han före!
300 SL hade insprutningssystem, men inte insprutning direkt in i cylindern.
Däremot tävlingsbilen (sportvagn) 300 SLR (W196S) som kom 1955. Stirling Moss vann legendariska Mille Migla 1955 i en sådan.
//Conny
Stenconny wrote:vic viper wrote:CGI motorerna har inte kompressor utan det handlar helt enkelt om direktinsprutning á la dieselmotorer :)
Första gången direktinsprutning (Bosch) användes för en bensinmotor var 1954 i Mercedes tävlingsbil (W196). Sedan dröjde det länge innan det kom i serietillverkade bilar
En rak åtta med tvångsstyrda ventiler där kraften togs ut mitt på vevaxeln. Mycket framgångsrika med förare som Faingo.
//Stenconny
Stenconny wrote:Mercedes-Benz wrote:vic viper wrote:CGI motorerna har inte kompressor utan det handlar helt enkelt om direktinsprutning á la dieselmotorer :)
Eller skall man kanske säga à la 300 SL som hade direktinsprutning redan 1954
Edit: Stenconny han före!
300 SL hade insprutningssystem, men inte insprutning direkt in i cylindern.
Däremot tävlingsbilen (sportvagn) 300 SLR (W196S) som kom 1955. Stirling Moss vann legendariska Mille Migla 1955 i en sådan.
//Conny
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest