Nån som testat facelift?
Ska vara förbättrad på en massa punkter. Kanske också tystare?
Fasr ams-testen kanske gällde faceliftade?
Bullrig och hård fjädring?
-
- Expert
- Posts: 640
- Joined: Fri 16 Jan, 2004 19:26
Re: Bullrig och hård fjädring?
JQ wrote:Nån som testat facelift?
Ska vara förbättrad på en massa punkter. Kanske också tystare?
Fasr ams-testen kanske gällde faceliftade?
[*]
Jo det var den faceliftade!
Nu på semestern fick jag nöjet att prova en LS460
Grymt tyst och skön bil
Re: Bullrig och hård fjädring?
Men en LS460 är mer jämförbar med en S-klass. Skulle välja en S500 framför Lexusen alla dar i veckan. Även ddn utgående modellen.
Re: Bullrig och hård fjädring?
JQ wrote:Men en LS460 är mer jämförbar med en S-klass.
Ja, list pris på en LS460 är från 916 100 SEK.
Visserligen är det väl i princip bara metallic lack man kan välja till på det, men pris mässigt är det mer S and E i alla fall.
Nuvarande: S212 - E220 CDI T (2014) - Svart med svart skinn.
Såld: S124 - 300 TE 24 (1992) - Blå med blått skinn -Original skick.
Kör också: MX-5 2004 - Svart med svart skinn, Öhlins coilovers, semi R-däck och lite annat kul.
Bilträffar och liknande kul i Stockholm: http://www.fredrikhesse.com
Såld: S124 - 300 TE 24 (1992) - Blå med blått skinn -Original skick.
Kör också: MX-5 2004 - Svart med svart skinn, Öhlins coilovers, semi R-däck och lite annat kul.
Bilträffar och liknande kul i Stockholm: http://www.fredrikhesse.com
Re: Bullrig och hård fjädring?
när jag klagade på w212 och att den är bullrig blev man dumförklarad på en del forum. (How dare you, typ)
Det är tydligen fler som delar min åsikt.
Min 2012 kändes bättre, men nu visar det sig att det enbart var pga de nya däcken när bilen levererades. Nu när de har gått lite så bullrar det lika mycket som min gamla 2010.
Ska iväg till s.jönsson och kolla på S-klass och hur den är, blir kanske en sådan. Blir jag inte nöjd med den så får det bli en c63 amg och då skiter jag i om det låter
Det är tydligen fler som delar min åsikt.
Min 2012 kändes bättre, men nu visar det sig att det enbart var pga de nya däcken när bilen levererades. Nu när de har gått lite så bullrar det lika mycket som min gamla 2010.
Ska iväg till s.jönsson och kolla på S-klass och hur den är, blir kanske en sådan. Blir jag inte nöjd med den så får det bli en c63 amg och då skiter jag i om det låter
-
- Expert
- Posts: 640
- Joined: Fri 16 Jan, 2004 19:26
Re: Bullrig och hård fjädring?
JQ wrote:Men en LS460 är mer jämförbar med en S-klass. Skulle välja en S500 framför Lexusen alla dar i veckan. Även ddn utgående modellen.
Jo den lirar i högsta lyxklassen med storheter somW221!
Men jag tvivlar på att den är lika extremt ljudisolerad som Lexusen då flertalet tester visar att just Lexusen är tystare och även har komfortablare fjädring!
LS600 ska tydligen vara den tystaste bilen i världen!
-
- Expert
- Posts: 640
- Joined: Fri 16 Jan, 2004 19:26
Re: Bullrig och hård fjädring?
zsh wrote:när jag klagade på w212 och att den är bullrig blev man dumförklarad på en del forum. (How dare you, typ)
Det är tydligen fler som delar min åsikt.
Min 2012 kändes bättre, men nu visar det sig att det enbart var pga de nya däcken när bilen levererades. Nu när de har gått lite så bullrar det lika mycket som min gamla 2010.
Ska iväg till s.jönsson och kolla på S-klass och hur den är, blir kanske en sådan. Blir jag inte nöjd med den så får det bli en c63 amg och då skiter jag i om det låter
Du blir garanterat nöjd med tystnaden
Re: Bullrig och hård fjädring?
zsh wrote:när jag klagade på w212 och att den är bullrig blev man dumförklarad på en del forum. (How dare you, typ)
Utländska forum?
Vi har väldigt bullrig asfalt i Sverige. Det är en enorm skillnad. Tänkte på det när jag var i Tyskland och stod och väntade vid en busshållplats. Ljudet från bilarna som passerade förbi lät inte alls som här hemma, mycket dovare.
Läste förresten att Skoda har extra isolering i hjulhusen i bilarna som säljs i Sverige.
Re: Bullrig och hård fjädring?
http://www.which.co.uk/news/2012/10/top ... ar-297176/
Top 10 Quietest Cars: the full list
1= Mercedes S350 CDI - 63.3dB
1= Lexus LS 600h L - 63.3dB
3. Audi A8 4.2 TDI Quattro - 63.7dB
4. BMW 730d - 63.8dB
5. Mercedes GL320 CDI - 64.3dB
6. BMW 335d coupé - 64.4dB
7. VW Touareg V6 TSI hybrid - 64.5dB
8. BMW 530d GT automatic - 64.6dB
9. Audi A6 2.0 TFSI hybrid - 64.7dB
10. Mercedes E350 CDI - 64.9dB
Top 10 Quietest Cars: the full list
1= Mercedes S350 CDI - 63.3dB
1= Lexus LS 600h L - 63.3dB
3. Audi A8 4.2 TDI Quattro - 63.7dB
4. BMW 730d - 63.8dB
5. Mercedes GL320 CDI - 64.3dB
6. BMW 335d coupé - 64.4dB
7. VW Touareg V6 TSI hybrid - 64.5dB
8. BMW 530d GT automatic - 64.6dB
9. Audi A6 2.0 TFSI hybrid - 64.7dB
10. Mercedes E350 CDI - 64.9dB
Re: Bullrig och hård fjädring?
Apropå buller så har också däcken väldigt stor betydelse.
Ju bredare däck och ju lägre profil desto högre buller. Och ju högre hastighetsklassning på däcken(= hårdare stomme) desto högre buller. Olika fabrikat/modell på däcken har också betydelse då de är olika stumma i stommen och har olika utformning på mönstren.
På exempelvis däckonline finns länkar till tester på de olika däcken där man kan se vilken karaktär just det däcket har. Mycket intressant att läsa om man, som jag, föredrar en viss typ av egenskaper på däcken
Ju bredare däck och ju lägre profil desto högre buller. Och ju högre hastighetsklassning på däcken(= hårdare stomme) desto högre buller. Olika fabrikat/modell på däcken har också betydelse då de är olika stumma i stommen och har olika utformning på mönstren.
På exempelvis däckonline finns länkar till tester på de olika däcken där man kan se vilken karaktär just det däcket har. Mycket intressant att läsa om man, som jag, föredrar en viss typ av egenskaper på däcken
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-
- Expert
- Posts: 640
- Joined: Fri 16 Jan, 2004 19:26
Re: Bullrig och hård fjädring?
Lexus LS 600h 65,9 dBA
Mercedes S-klass 68,7
BMW 5-serie 69,1
Volvo V70 69,5
Renault Mègane 69,6
Audi A6 69,9
Volvo S80 70,6
VW Tiguan 70,7
Toyota Prius 71,3
VW Passat 71,4
Detta test gjorde Vi bilägare för några år sedan!
Sedan kan man läsa på automotorsport sök (adelsfighten) S500 mot LS460.
Mercedes S-klass 68,7
BMW 5-serie 69,1
Volvo V70 69,5
Renault Mègane 69,6
Audi A6 69,9
Volvo S80 70,6
VW Tiguan 70,7
Toyota Prius 71,3
VW Passat 71,4
Detta test gjorde Vi bilägare för några år sedan!
Sedan kan man läsa på automotorsport sök (adelsfighten) S500 mot LS460.
Re: Bullrig och hård fjädring?
zsh wrote:Min 2012 kändes bättre, men nu visar det sig att det enbart var pga de nya däcken när bilen levererades. Nu när de har gått lite så bullrar det lika mycket som min gamla 2010.
Det dom gör att däcken kan börja låta mer när är att lamellerna slits och blir sneda i färdriktningen. Som en sågtand liksom.
Re: Bullrig och hård fjädring?
Jag hade ju en S212 220CDI som lånebil några veckor, och ljudnivån klagar jag inte så värst över, men däremot fjädringen. Enligt sökning på chassinumret så hade den standardfjädringen stål fram och luft bak, inget sportchassi eller annan skit och 16" däck.
Men fjädringen var ju så förbannat hård att jag funderade på att man nog skulle använda njurbälte i den "bultavagnen". Hur det då är med större fälgar och/eller sportchassi kan man ju bara undra...
Men fjädringen var ju så förbannat hård att jag funderade på att man nog skulle använda njurbälte i den "bultavagnen". Hur det då är med större fälgar och/eller sportchassi kan man ju bara undra...
Re: Bullrig och hård fjädring?
Jag var ute på en lite längre provkörning av en ny (facelift) S212 220 CDI 2013 i helgen.
Fjädringen tyckte jag knappast var hård (beror väl på vad man jämför med så klart), men däremot hade ljudnivån kunnat vara lägre tycker jag.
Min V70 med laminerade rutor upplever jag som tystare på motorväg än S212:an.
Visst spelar däcken stor roll, denna S212 hade 17" med 245:or (om jag inte minns fel), och man kan få antingen dessa eller 16" med lite smalare däck för standard priset. Synd bara att 16" fälgarna har (i mitt tycke) fulare design än de 5 ekrade 17" fälgarna.
Men då jämför jag med V70n som har 18" och 245/40 som sommardäck. Dessa sommardäck låter mer än dubbdäcken...
Fjädringen tyckte jag knappast var hård (beror väl på vad man jämför med så klart), men däremot hade ljudnivån kunnat vara lägre tycker jag.
Min V70 med laminerade rutor upplever jag som tystare på motorväg än S212:an.
Visst spelar däcken stor roll, denna S212 hade 17" med 245:or (om jag inte minns fel), och man kan få antingen dessa eller 16" med lite smalare däck för standard priset. Synd bara att 16" fälgarna har (i mitt tycke) fulare design än de 5 ekrade 17" fälgarna.
Men då jämför jag med V70n som har 18" och 245/40 som sommardäck. Dessa sommardäck låter mer än dubbdäcken...
Nuvarande: S212 - E220 CDI T (2014) - Svart med svart skinn.
Såld: S124 - 300 TE 24 (1992) - Blå med blått skinn -Original skick.
Kör också: MX-5 2004 - Svart med svart skinn, Öhlins coilovers, semi R-däck och lite annat kul.
Bilträffar och liknande kul i Stockholm: http://www.fredrikhesse.com
Såld: S124 - 300 TE 24 (1992) - Blå med blått skinn -Original skick.
Kör också: MX-5 2004 - Svart med svart skinn, Öhlins coilovers, semi R-däck och lite annat kul.
Bilträffar och liknande kul i Stockholm: http://www.fredrikhesse.com
-
- Expert
- Posts: 640
- Joined: Fri 16 Jan, 2004 19:26
Re: Bullrig och hård fjädring?
FWH wrote:Jag var ute på en lite längre provkörning av en ny (facelift) S212 220 CDI 2013 i helgen.
Fjädringen tyckte jag knappast var hård (beror väl på vad man jämför med så klart), men däremot hade ljudnivån kunnat vara lägre tycker jag.
Min V70 med laminerade rutor upplever jag som tystare på motorväg än S212:an.
Visst spelar däcken stor roll, denna S212 hade 17" med 245:or (om jag inte minns fel), och man kan få antingen dessa eller 16" med lite smalare däck för standard priset. Synd bara att 16" fälgarna har (i mitt tycke) fulare design än de 5 ekrade 17" fälgarna.
Men då jämför jag med V70n som har 18" och 245/40 som sommardäck. Dessa sommardäck låter mer än dubbdäcken...
Känns ju sådär att en Volvo är tystare än en MB
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests