Bullrig och hård fjädring?

E-Klassen, tillverkades mellan 2009-2016
User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: Bullrig och hård fjädring?

Postby JQ » Fri 02 Aug, 2013 16:17

Nån som testat facelift?
Ska vara förbättrad på en massa punkter. Kanske också tystare?
Fasr ams-testen kanske gällde faceliftade?

Kent Westin
Expert
Expert
Posts: 640
Joined: Fri 16 Jan, 2004 19:26

Re: Bullrig och hård fjädring?

Postby Kent Westin » Sat 03 Aug, 2013 09:27

JQ wrote:Nån som testat facelift?
Ska vara förbättrad på en massa punkter. Kanske också tystare?
Fasr ams-testen kanske gällde faceliftade?

[*]
Jo det var den faceliftade!
Nu på semestern fick jag nöjet att prova en LS460 :-)
Grymt tyst och skön bil :shock:

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: Bullrig och hård fjädring?

Postby JQ » Sun 04 Aug, 2013 18:16

Men en LS460 är mer jämförbar med en S-klass. Skulle välja en S500 framför Lexusen alla dar i veckan. Även ddn utgående modellen.

User avatar
FWH
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 109
Joined: Tue 10 Jul, 2007 23:43
Location: Kgl Hufudstaden
Contact:

Re: Bullrig och hård fjädring?

Postby FWH » Mon 05 Aug, 2013 16:42

JQ wrote:Men en LS460 är mer jämförbar med en S-klass.


Ja, list pris på en LS460 är från 916 100 SEK.
Visserligen är det väl i princip bara metallic lack man kan välja till på det, men pris mässigt är det mer S and E i alla fall.
Nuvarande: S212 - E220 CDI T (2014) - Svart med svart skinn.
Såld: S124 - 300 TE 24 (1992) - Blå med blått skinn -Original skick.
Kör också: MX-5 2004 - Svart med svart skinn, Öhlins coilovers, semi R-däck och lite annat kul.


Bilträffar och liknande kul i Stockholm: http://www.fredrikhesse.com

zsh
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 104
Joined: Sat 21 May, 2011 09:38
Location: Lund

Re: Bullrig och hård fjädring?

Postby zsh » Mon 05 Aug, 2013 16:52

när jag klagade på w212 och att den är bullrig blev man dumförklarad på en del forum. (How dare you, typ)
Det är tydligen fler som delar min åsikt.
Min 2012 kändes bättre, men nu visar det sig att det enbart var pga de nya däcken när bilen levererades. Nu när de har gått lite så bullrar det lika mycket som min gamla 2010.

Ska iväg till s.jönsson och kolla på S-klass och hur den är, blir kanske en sådan. Blir jag inte nöjd med den så får det bli en c63 amg och då skiter jag i om det låter :-)

Kent Westin
Expert
Expert
Posts: 640
Joined: Fri 16 Jan, 2004 19:26

Re: Bullrig och hård fjädring?

Postby Kent Westin » Mon 05 Aug, 2013 17:07

JQ wrote:Men en LS460 är mer jämförbar med en S-klass. Skulle välja en S500 framför Lexusen alla dar i veckan. Även ddn utgående modellen.

Jo den lirar i högsta lyxklassen med storheter somW221!
Men jag tvivlar på att den är lika extremt ljudisolerad som Lexusen då flertalet tester visar att just Lexusen är tystare och även har komfortablare fjädring!
LS600 ska tydligen vara den tystaste bilen i världen!

Kent Westin
Expert
Expert
Posts: 640
Joined: Fri 16 Jan, 2004 19:26

Re: Bullrig och hård fjädring?

Postby Kent Westin » Mon 05 Aug, 2013 17:09

zsh wrote:när jag klagade på w212 och att den är bullrig blev man dumförklarad på en del forum. (How dare you, typ)
Det är tydligen fler som delar min åsikt.
Min 2012 kändes bättre, men nu visar det sig att det enbart var pga de nya däcken när bilen levererades. Nu när de har gått lite så bullrar det lika mycket som min gamla 2010.

Ska iväg till s.jönsson och kolla på S-klass och hur den är, blir kanske en sådan. Blir jag inte nöjd med den så får det bli en c63 amg och då skiter jag i om det låter :-)

Du blir garanterat nöjd med tystnaden :-D

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: Bullrig och hård fjädring?

Postby JQ » Mon 05 Aug, 2013 23:24

zsh wrote:när jag klagade på w212 och att den är bullrig blev man dumförklarad på en del forum. (How dare you, typ)


Utländska forum?
Vi har väldigt bullrig asfalt i Sverige. Det är en enorm skillnad. Tänkte på det när jag var i Tyskland och stod och väntade vid en busshållplats. Ljudet från bilarna som passerade förbi lät inte alls som här hemma, mycket dovare.

Läste förresten att Skoda har extra isolering i hjulhusen i bilarna som säljs i Sverige.

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: Bullrig och hård fjädring?

Postby JQ » Mon 05 Aug, 2013 23:53

http://www.which.co.uk/news/2012/10/top ... ar-297176/

Top 10 Quietest Cars: the full list

1= Mercedes S350 CDI - 63.3dB
1= Lexus LS 600h L - 63.3dB
3. Audi A8 4.2 TDI Quattro - 63.7dB
4. BMW 730d - 63.8dB
5. Mercedes GL320 CDI - 64.3dB
6. BMW 335d coupé - 64.4dB
7. VW Touareg V6 TSI hybrid - 64.5dB
8. BMW 530d GT automatic - 64.6dB
9. Audi A6 2.0 TFSI hybrid - 64.7dB 
10. Mercedes E350 CDI - 64.9dB

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Bullrig och hård fjädring?

Postby Scorpio » Tue 06 Aug, 2013 11:29

Apropå buller så har också däcken väldigt stor betydelse.

Ju bredare däck och ju lägre profil desto högre buller. Och ju högre hastighetsklassning på däcken(= hårdare stomme) desto högre buller. Olika fabrikat/modell på däcken har också betydelse då de är olika stumma i stommen och har olika utformning på mönstren.

På exempelvis däckonline finns länkar till tester på de olika däcken där man kan se vilken karaktär just det däcket har. Mycket intressant att läsa om man, som jag, föredrar en viss typ av egenskaper på däcken :-)
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

Kent Westin
Expert
Expert
Posts: 640
Joined: Fri 16 Jan, 2004 19:26

Re: Bullrig och hård fjädring?

Postby Kent Westin » Tue 06 Aug, 2013 15:05

Lexus LS 600h 65,9 dBA
Mercedes S-klass 68,7
BMW 5-serie 69,1
Volvo V70 69,5
Renault Mègane 69,6
Audi A6 69,9
Volvo S80 70,6
VW Tiguan 70,7
Toyota Prius 71,3
VW Passat 71,4
Detta test gjorde Vi bilägare för några år sedan!
Sedan kan man läsa på automotorsport sök (adelsfighten) S500 mot LS460.

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: Bullrig och hård fjädring?

Postby JQ » Wed 07 Aug, 2013 12:51

zsh wrote:Min 2012 kändes bättre, men nu visar det sig att det enbart var pga de nya däcken när bilen levererades. Nu när de har gått lite så bullrar det lika mycket som min gamla 2010.


Det dom gör att däcken kan börja låta mer när är att lamellerna slits och blir sneda i färdriktningen. Som en sågtand liksom.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Bullrig och hård fjädring?

Postby Marie » Wed 07 Aug, 2013 14:35

Jag hade ju en S212 220CDI som lånebil några veckor, och ljudnivån klagar jag inte så värst över, men däremot fjädringen. Enligt sökning på chassinumret så hade den standardfjädringen stål fram och luft bak, inget sportchassi eller annan skit och 16" däck.
Men fjädringen var ju så förbannat hård att jag funderade på att man nog skulle använda njurbälte i den "bultavagnen". Hur det då är med större fälgar och/eller sportchassi kan man ju bara undra...
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
FWH
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 109
Joined: Tue 10 Jul, 2007 23:43
Location: Kgl Hufudstaden
Contact:

Re: Bullrig och hård fjädring?

Postby FWH » Sun 11 Aug, 2013 17:26

Jag var ute på en lite längre provkörning av en ny (facelift) S212 220 CDI 2013 i helgen.

Fjädringen tyckte jag knappast var hård (beror väl på vad man jämför med så klart), men däremot hade ljudnivån kunnat vara lägre tycker jag.

Min V70 med laminerade rutor upplever jag som tystare på motorväg än S212:an.

Visst spelar däcken stor roll, denna S212 hade 17" med 245:or (om jag inte minns fel), och man kan få antingen dessa eller 16" med lite smalare däck för standard priset. Synd bara att 16" fälgarna har (i mitt tycke) fulare design än de 5 ekrade 17" fälgarna.

Men då jämför jag med V70n som har 18" och 245/40 som sommardäck. Dessa sommardäck låter mer än dubbdäcken...
Nuvarande: S212 - E220 CDI T (2014) - Svart med svart skinn.
Såld: S124 - 300 TE 24 (1992) - Blå med blått skinn -Original skick.
Kör också: MX-5 2004 - Svart med svart skinn, Öhlins coilovers, semi R-däck och lite annat kul.


Bilträffar och liknande kul i Stockholm: http://www.fredrikhesse.com

Kent Westin
Expert
Expert
Posts: 640
Joined: Fri 16 Jan, 2004 19:26

Re: Bullrig och hård fjädring?

Postby Kent Westin » Tue 13 Aug, 2013 16:13

FWH wrote:Jag var ute på en lite längre provkörning av en ny (facelift) S212 220 CDI 2013 i helgen.

Fjädringen tyckte jag knappast var hård (beror väl på vad man jämför med så klart), men däremot hade ljudnivån kunnat vara lägre tycker jag.

Min V70 med laminerade rutor upplever jag som tystare på motorväg än S212:an.

Visst spelar däcken stor roll, denna S212 hade 17" med 245:or (om jag inte minns fel), och man kan få antingen dessa eller 16" med lite smalare däck för standard priset. Synd bara att 16" fälgarna har (i mitt tycke) fulare design än de 5 ekrade 17" fälgarna.

Men då jämför jag med V70n som har 18" och 245/40 som sommardäck. Dessa sommardäck låter mer än dubbdäcken...

Känns ju sådär att en Volvo är tystare än en MB :roll:


Return to “W212”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests