Färddator vs verklig förbrukning

E-Klassen, tillverkades mellan 2009-2016
User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Färddator vs verklig förbrukning

Postby Feliks » Sun 13 Jan, 2013 21:10

220Sb wrote:Jag har nu på knappa 10 mån kört drygt 1000 mil, varenda tankning är nogsamt noterad i ett XL-blad.
Avvikelsen mellan färddatorns förbrukning och verklig har varierat mellan 8 och 20% med ett ackumulerat medelvärde på 11%.
Färddatorn visar för låg förbrukning.
Ev felvisning i vägmätaren vet jag inget om, men den kan inte förklara den stora avvikelsen, ganska dåligt tycker jag...
Jag använder däck av standarddimensioner.

Hm din bil snittar alltså 0,77 precis som min 10år äldre bmw med 6cylindrig motor och mer hästkrafter (samt 27tmil på mätaren....)? :shock: Tycker 0,77l/mil låter extremt mycket för en E220cdi av senaste snitt!
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Färddator vs verklig förbrukning

Postby torake » Sun 13 Jan, 2013 21:21

En anledning till att färddatorn är så dålig på att visa förbrukningen är att det inte finns någon sensor som mäter hur mycket bränsle som går in i motorn, utan den går helt och hållet på vad motorstyrenheten anger att den sprutat in (finns ett standardmeddelande på CAN-bussen som anger insprutad bränslemängd).

På grund av dålig noggrannhet i spridarna, bränsletrycksregulator m.m. stämmer inte vad motorstyrenheten säger överens med som går in. Exempelvis en spridare som egentligen borde spruta in ett visst antal centiliter per sekund sprutar in 5% mer på grund av att den är lite långsam på att stänga eller pga att bränsletrycksregulatorn ger ett något för högt tryck.

Den här differensen hanteras i en bensinare av att lambdasensorn reglerar ned börvärdet 5% så bränsleblandningen i slutändan blir rätt, men resultatet blir att färddatorn visar fel (5% optimism i exemplet)

På andra bilar t.ex. SAAB finns ett justervärde i färddatorn som kan ändras vid t.ex. första service om bilägaren klagar. Tror att t.ex. W203 inte har ett sådant, MB kunde inte göra någon justering hävdade man när jag klagade.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: Färddator vs verklig förbrukning

Postby JQ » Sun 13 Jan, 2013 23:29

220Sb wrote:Jag har nu på knappa 10 mån kört drygt 1000 mil, varenda tankning är nogsamt noterad i ett XL-blad.
Avvikelsen mellan färddatorns förbrukning och verklig har varierat mellan 8 och 20% med ett ackumulerat medelvärde på 11%.
Färddatorn visar för låg förbrukning.
Ev felvisning i vägmätaren vet jag inget om, men den kan inte förklara den stora avvikelsen, ganska dåligt tycker jag...
Jag använder däck av standarddimensioner.


För inte lika noggrann bok som dig men mina erfarenheter är ungefär samma. + ca 8-15% verklig förbrukning. Bilen (220 cdi 5vxl kombi ) drar ca 0,6-0,7 verklig förbrukning på långresa (landsväg). Vardagskörning oftast nära litern, men det går ju inte så fort här i Stockholm. Start-stopp hade nog hjälpt. Eller ännu hellre hybrid.

Min E430 drog ofta över 1,5l/mil mellan räkningarna.

User avatar
220Sb
Prospect
Prospect
Posts: 35
Joined: Wed 11 Apr, 2012 23:14
Location: Mölndal

Re: Färddator vs verklig förbrukning

Postby 220Sb » Mon 14 Jan, 2013 21:48

Feliks wrote: alltså 0,77 precis som min 10år äldre bmw med 6cylindrig motor och mer hästkrafter (samt 27tmil på mätaren....)? :shock: Tycker 0,77l/mil låter extremt mycket för en E220cdi av senaste snitt!

Det tycker jag med, har klagat inför kommande service innan garantin upphör, de kan nog inte göra nåt.
Hade gärna köpt en "Baader-Meinhof Wagen", (var hjärtligt trött på rostiga 210:or) men pga för dåligt kombiutrymme i 5:an var det inte aktuellt, hundarna ska ju ha plats !
Annars är ju raka sexorna fantastiska, oj oj, har haft deras bensinare tidigare.
S212 E220 BlueTEC Elegance -16 (6,9 ltr/100 km)
W111 220Sb -61

Föredettingar från M-B:
S212 E220CDI -11, S210/2 E200K -02, W210/2 E240 -00,
W124 E220 -94, W124 200 -89, W123 250 -79, W115 240D -74

User avatar
Nisse O
Expert
Expert
Posts: 504
Joined: Fri 18 Jun, 2004 20:24
Location: Västkusten

Re: Färddator vs verklig förbrukning

Postby Nisse O » Thu 17 Jan, 2013 22:30

torake wrote:En anledning till att färddatorn är så dålig på att visa förbrukningen är att det inte finns någon sensor som mäter hur mycket bränsle som går in i motorn, utan den går helt och hållet på vad motorstyrenheten anger att den sprutat in (finns ett standardmeddelande på CAN-bussen som anger insprutad bränslemängd).

På grund av dålig noggrannhet i spridarna, bränsletrycksregulator m.m. stämmer inte vad motorstyrenheten säger överens med som går in. Exempelvis en spridare som egentligen borde spruta in ett visst antal centiliter per sekund sprutar in 5% mer på grund av att den är lite långsam på att stänga eller pga att bränsletrycksregulatorn ger ett något för högt tryck.

Den här differensen hanteras i en bensinare av att lambdasensorn reglerar ned börvärdet 5% så bränsleblandningen i slutändan blir rätt, men resultatet blir att färddatorn visar fel (5% optimism i exemplet)

På andra bilar t.ex. SAAB finns ett justervärde i färddatorn som kan ändras vid t.ex. första service om bilägaren klagar. Tror att t.ex. W203 inte har ett sådant, MB kunde inte göra någon justering hävdade man när jag klagade.


På min W203:a (220CDI -02) kunde jag justera färddatorns bränsleberäkning!
Den visade ganska mycket fel från början, men efter flera ändringar av beräkningsfaktorn (till slut +18%) visade den väldigt exakt.
Jag har för mig att jag sett samma inställning till min W211 (320CDI -07) men har inte behövt ändra det för den visa väldigt exakt ändå.
Dessa ändringar gör jag förståss med StarDiagnose.
Nisse
2018- E 350 CDI -14 Image (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 Image (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Färddator vs verklig förbrukning

Postby torake » Thu 17 Jan, 2013 22:43

Nisse O wrote:
torake wrote:En anledning till att färddatorn är så dålig på att visa förbrukningen är att det inte finns någon sensor som mäter hur mycket bränsle som går in i motorn, utan den går helt och hållet på vad motorstyrenheten anger att den sprutat in (finns ett standardmeddelande på CAN-bussen som anger insprutad bränslemängd).

På grund av dålig noggrannhet i spridarna, bränsletrycksregulator m.m. stämmer inte vad motorstyrenheten säger överens med som går in. Exempelvis en spridare som egentligen borde spruta in ett visst antal centiliter per sekund sprutar in 5% mer på grund av att den är lite långsam på att stänga eller pga att bränsletrycksregulatorn ger ett något för högt tryck.

Den här differensen hanteras i en bensinare av att lambdasensorn reglerar ned börvärdet 5% så bränsleblandningen i slutändan blir rätt, men resultatet blir att färddatorn visar fel (5% optimism i exemplet)

På andra bilar t.ex. SAAB finns ett justervärde i färddatorn som kan ändras vid t.ex. första service om bilägaren klagar. Tror att t.ex. W203 inte har ett sådant, MB kunde inte göra någon justering hävdade man när jag klagade.


På min W203:a (220CDI -02) kunde jag justera färddatorns bränsleberäkning!
Den visade ganska mycket fel från början, men efter flera ändringar av beräkningsfaktorn (till slut +18%) visade den väldigt exakt.
Jag har för mig att jag sett samma inställning till min W211 (320CDI -07) men har inte behövt ändra det för den visa väldigt exakt ändå.
Dessa ändringar gör jag förståss med StarDiagnose.


Intressant! Vet du om korrektionsfaktorn sitter i motorstyrenheten eller i centralinstrumentets dator eller någon annanstans? Jag bad Mercedes i Akalla justera upp min 230K -05:a på första service med 6-7% men de kunde inte det. Fick en utskrift på svaret från Mercedes tekniska support som de kontaktat under servicedagen, där det stod att det inte gick att göra ytterligare justeringar. Jag har tyvärr inte kvar papperet eftersom jag skickade det med bilen när jag sålde den, men där var ont om tekniska detaljer.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Nisse O
Expert
Expert
Posts: 504
Joined: Fri 18 Jun, 2004 20:24
Location: Västkusten

Re: Färddator vs verklig förbrukning

Postby Nisse O » Thu 17 Jan, 2013 23:12

torake wrote:
Nisse O wrote:
torake wrote:En anledning till att färddatorn är så dålig på att visa förbrukningen är att det inte finns någon sensor som mäter hur mycket bränsle som går in i motorn, utan den går helt och hållet på vad motorstyrenheten anger att den sprutat in (finns ett standardmeddelande på CAN-bussen som anger insprutad bränslemängd).

På grund av dålig noggrannhet i spridarna, bränsletrycksregulator m.m. stämmer inte vad motorstyrenheten säger överens med som går in. Exempelvis en spridare som egentligen borde spruta in ett visst antal centiliter per sekund sprutar in 5% mer på grund av att den är lite långsam på att stänga eller pga att bränsletrycksregulatorn ger ett något för högt tryck.

Den här differensen hanteras i en bensinare av att lambdasensorn reglerar ned börvärdet 5% så bränsleblandningen i slutändan blir rätt, men resultatet blir att färddatorn visar fel (5% optimism i exemplet)

På andra bilar t.ex. SAAB finns ett justervärde i färddatorn som kan ändras vid t.ex. första service om bilägaren klagar. Tror att t.ex. W203 inte har ett sådant, MB kunde inte göra någon justering hävdade man när jag klagade.


På min W203:a (220CDI -02) kunde jag justera färddatorns bränsleberäkning!
Den visade ganska mycket fel från början, men efter flera ändringar av beräkningsfaktorn (till slut +18%) visade den väldigt exakt.
Jag har för mig att jag sett samma inställning till min W211 (320CDI -07) men har inte behövt ändra det för den visa väldigt exakt ändå.
Dessa ändringar gör jag förståss med StarDiagnose.


Intressant! Vet du om korrektionsfaktorn sitter i motorstyrenheten eller i centralinstrumentets dator eller någon annanstans? Jag bad Mercedes i Akalla justera upp min 230K -05:a på första service med 6-7% men de kunde inte det. Fick en utskrift på svaret från Mercedes tekniska support som de kontaktat under servicedagen, där det stod att det inte gick att göra ytterligare justeringar. Jag har tyvärr inte kvar papperet eftersom jag skickade det med bilen när jag sålde den, men där var ont om tekniska detaljer.


Så här ser det ut. Alltså i IC (InstrumentCluster)
[img]1953[/img]
Nisse
2018- E 350 CDI -14 Image (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 Image (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85


Return to “W212”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests