LED-blinkers bak, bara att byta?

E-Klassen, tillverkades mellan 2009-2016
User avatar
Emge
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 134
Joined: Sun 09 Oct, 2005 02:16
Location: Karlstad

LED-blinkers bak, bara att byta?

Postby Emge » Mon 14 Nov, 2011 10:24

Hur funkar det att byta bakljusen till Avantgarde med LED-blinkers på en bil som är utrustad med vanliga glödlampor från fabrik? Samma reläfunktion/dator på alla bilar eller kommer blinksekvensen att bli fel som på gammla dar?
190E 2.5-16 -91
BMW 320d -09

N!
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2137
Joined: Wed 01 Aug, 2007 17:22

Re: LED-blinkers bak, bara att byta?

Postby N! » Mon 14 Nov, 2011 20:50

Emge wrote:Hur funkar det att byta bakljusen till Avantgarde med LED-blinkers på en bil som är utrustad med vanliga glödlampor från fabrik? Samma reläfunktion/dator på alla bilar eller kommer blinksekvensen att bli fel som på gammla dar?

Kan vara så att relät inte kommer att fungera ordentligt eftersom ett vanligt fel i de sammanhang när man byter till LED är att systemet tror att lampan är trasig eftersom det förbrukas så lite ström.
...sålt min AMG E60 T S210 -98 7-sitsig med avtagbar dragkrok.

User avatar
Emge
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 134
Joined: Sun 09 Oct, 2005 02:16
Location: Karlstad

Re: LED-blinkers bak, bara att byta?

Postby Emge » Mon 14 Nov, 2011 23:31

Ja det var det som var min fråga :-) Någon som vet? Eftersom bilmodellen har båda delar från fabrik kan det ju funka, datorn kan kanske anpassa sig till både och.
190E 2.5-16 -91
BMW 320d -09

trucker164

Re: LED-blinkers bak, bara att byta?

Postby trucker164 » Mon 14 Nov, 2011 23:53

Emge wrote:Ja det var det som var min fråga :-) Någon som vet? Eftersom bilmodellen har båda delar från fabrik kan det ju funka, datorn kan kanske anpassa sig till både och.


Att det finns till andra modeller eller är tillval i modellserien gör inte att det fungerar, det är säkert samma styrenheter men dom har sin programvara som stämmer med bilen du har.
Har du vanlig glödlampa har du den programvaran och har du dioder så har du programet till dessa.

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: LED-blinkers bak, bara att byta?

Postby Van der Verhart » Tue 15 Nov, 2011 22:27

Om man ska göra samma sak på en W 204,då satt man dit en glödlampa (10 watt tror jag) i en befintlig lamphållare för att slippa lampvarning...original lösning.

User avatar
Emge
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 134
Joined: Sun 09 Oct, 2005 02:16
Location: Karlstad

Re: LED-blinkers bak, bara att byta?

Postby Emge » Wed 16 Nov, 2011 12:12

trucker164 wrote:Att det finns till andra modeller eller är tillval i modellserien gör inte att det fungerar, det är säkert samma styrenheter men dom har sin programvara som stämmer med bilen du har.
Har du vanlig glödlampa har du den programvaran och har du dioder så har du programet till dessa.


Vad jag läst finns det enheter som känner av strömförbrukningen och anpassar effekten. Men, det behöver ju inte vara så men om det finns någon som har testat får de gärna dela med sig av erfarenheten.
Det är annars enkelt löst med effektresistorer som ersätter vanliga glödlampor, men känns fel på en ny bil.
190E 2.5-16 -91
BMW 320d -09

User avatar
Emge
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 134
Joined: Sun 09 Oct, 2005 02:16
Location: Karlstad

Re: LED-blinkers bak, bara att byta?

Postby Emge » Wed 16 Nov, 2011 12:14

Van der Verhart wrote:Om man ska göra samma sak på en W 204,då satt man dit en glödlampa (10 watt tror jag) i en befintlig lamphållare för att slippa lampvarning...original lösning.


Hur menar du då?
190E 2.5-16 -91
BMW 320d -09

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: LED-blinkers bak, bara att byta?

Postby vic viper » Wed 16 Nov, 2011 12:16

Ska inom kort testa att montera faceliftbaklysena med full LED i min S204, återkommer med resultat.

Har även plockat hem de nya skyltbelysningsarmaturerna med LED, måste dock byta kontaktstycket för att få in dem.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

trucker164

Re: LED-blinkers bak, bara att byta?

Postby trucker164 » Wed 16 Nov, 2011 15:53

Emge wrote:
trucker164 wrote:Att det finns till andra modeller eller är tillval i modellserien gör inte att det fungerar, det är säkert samma styrenheter men dom har sin programvara som stämmer med bilen du har.
Har du vanlig glödlampa har du den programvaran och har du dioder så har du programet till dessa.


Vad jag läst finns det enheter som känner av strömförbrukningen och anpassar effekten. Men, det behöver ju inte vara så men om det finns någon som har testat får de gärna dela med sig av erfarenheten.
Det är annars enkelt löst med effektresistorer som ersätter vanliga glödlampor, men känns fel på en ny bil.


Jag vet att om du har övergången mellan 13 poligt till 7 poligt i släpvagnsuttaget men ingen släpvagn så blinkar den för fort.
Så den känner mera än man vill

User avatar
masi
Expert
Expert
Posts: 529
Joined: Sun 17 Feb, 2008 16:30
Location: Östergötland

Re: LED-blinkers bak, bara att byta?

Postby masi » Sat 19 Nov, 2011 00:23

vic viper wrote:Ska inom kort testa att montera faceliftbaklysena med full LED i min S204, återkommer med resultat.

Har även plockat hem de nya skyltbelysningsarmaturerna med LED, måste dock byta kontaktstycket för att få in dem.

När s204an kom var jag på (plåt)kurs i Malmö. Då fick vi prova montera avantgarde bakljus på en classic. Det vart inte bra. Minns inte vilket fel som uppträdde men det gick att gå in med 'dassen' å fixa buggen.
Men det var som sagt ett tag sedan. Men svaret kanske kan finnas i wis. Typ retrofit ledlights?
/Mats
VW Golf Alltrack TDI, '17
VW Golf SC TGI, ' 15
MB E270t cdi '05 Avantgarde *såld*
MB C200 '94 Esprite *såld*
MB E240t '01 Classic *såld*

Fritz
Medlem
Medlem
Posts: 66
Joined: Fri 10 Feb, 2006 00:23

Re: LED-blinkers bak, bara att byta?

Postby Fritz » Sun 20 Nov, 2011 18:46

Hej,

Vad det gäller C-klass W204 kombi (årsmodell 2008, 2009 & 2010) så går det bra att byta till LED bakljus. De fungerar utmärkt. Har bytt på 3 bilar med bra resultat.

User avatar
Emge
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 134
Joined: Sun 09 Oct, 2005 02:16
Location: Karlstad

Re: LED-blinkers bak, bara att byta?

Postby Emge » Sat 26 Nov, 2011 13:09

Fritz wrote:Hej,

Vad det gäller C-klass W204 kombi (årsmodell 2008, 2009 & 2010) så går det bra att byta till LED bakljus. De fungerar utmärkt. Har bytt på 3 bilar med bra resultat.


Okej intressant. Helt utan motstånd eller att gå in och ändra i styrsystemt för ljus? Detta tyder ju i så fall på att det även skulle fungara på en W212. Destå fler applikationer som är kompatibla med många olika tex bakljus i detta fall gör ju att kostnaderna sjunker, därför skulle jag inte bli förvånad om det fungerar. Att det fungerar på en W204 gör det ju hela ännu mer intressant, troligen utprovad redan från början med LED-men att detta sedan "sparades" på till facelift, som så många andra modeller/tillverkare.

Om vi återgår till W212, finns det 3 olika bakljus på dessa att tillgå? Jag hade tidigare uppfattat 2 olika, med och utan LED-blinkers. Men, på tex på E200 NGT sitter det LED-blinkers, men i broms/bakljusen är det vanliga glödlampor verkar det som. Dvs omvänt mot standardljusen.
http://www.blocket.se/varmland/Mercedes ... w=1&last=1
190E 2.5-16 -91
BMW 320d -09


Return to “W212”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests