Saker att kolla innan garantin går ut

E-Klassen, tillverkades mellan 2009-2016
User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Saker att kolla innan garantin går ut

Postby JQ » Mon 19 Nov, 2012 23:04

Nybilsgarantin går ut i December. Är det nåt speciellt man bör kontrollera? Nåt vanligt fel som man kan missa att upptäcka men som kanske visa sig senare? Ett fel jag upptäckt är att man måste slå igen motorhuven e hög kraft och händerna brett isär, annars varnar den för öppen motorhuv. Ska be dem kolla på det och justera (eller vad de nu måste göra). Har i och för sig MB Star garanti ytterligare drygt ett år men den täcker kanske inte allt?

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Saker att kolla innan garantin går ut

Postby vic viper » Mon 19 Nov, 2012 23:22

Oavsett vad du väljer att årgärda, kom in i god tid.

Väldigt vanligt med kunder som kommer två dagar innan garantin går ut med typ en A4-lista med saker som ska åtgärdas och det är ofta omöjligt att hinna med allt och grejjer är lätta att missa vilket kan skapa problem och friktion mellan kund och verkstad,
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: Saker att kolla innan garantin går ut

Postby JQ » Mon 19 Nov, 2012 23:37

Ok. Har till slutet av december på mig.
Hål i innerskärmen i hjulhuset gissar jag att det inte går på garantin? Alltså plastskölden. Gissar att den fått sig en smäll på nåt sätt, hålet stort som en snusdosa ungefär.

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Saker att kolla innan garantin går ut

Postby vic viper » Tue 20 Nov, 2012 07:11

Nej det lär inte täckas av garantin men den är inte så fasligt dyr och är lätt att byta ut.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

User avatar
zelma02
Prospect
Prospect
Posts: 36
Joined: Thu 04 Dec, 2008 00:04
Location: Arjeplog

Re: Saker att kolla innan garantin går ut

Postby zelma02 » Tue 20 Nov, 2012 23:57

Problemet med huven känns igen.......
Mercedes W123 E250D
Mercedes S212 220CDI

zsh
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 104
Joined: Sat 21 May, 2011 09:38
Location: Lund

Re: Saker att kolla innan garantin går ut

Postby zsh » Fri 23 Nov, 2012 19:42

kolla kylaren. Det är kännt problem att man får "top up coolant" felmeddelande på w212. Jag har inte haft det på min senaste 2012, men på min 2010 hade jag strul med det. Känner flera 212 ägare som fick besöka verkstaden pga detta. I mitt fall var det locket som inte var 100% tätt.

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: Saker att kolla innan garantin går ut

Postby JQ » Fri 23 Nov, 2012 20:57

Det felmedelandet har jag fått! Fyllde på någon halvliter.

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Saker att kolla innan garantin går ut

Postby vic viper » Fri 23 Nov, 2012 21:31

Extremt sällan jag varit med om otäta kylarlock, däremot om du har OM651 bör du kolla efter vattenläckage på insugssidan där bränslefilterhållaren är ansluten, även vanligt med läckage vid vattenpumpen, tyvärr är detta mycket vanliga fel.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: Saker att kolla innan garantin går ut

Postby Van der Verhart » Sat 24 Nov, 2012 01:05

JQ wrote:Nybilsgarantin går ut i December. Är det nåt speciellt man bör kontrollera? Nåt vanligt fel som man kan missa att upptäcka men som kanske visa sig senare? Ett fel jag upptäckt är att man måste slå igen motorhuven e hög kraft och händerna brett isär, annars varnar den för öppen motorhuv. Ska be dem kolla på det och justera (eller vad de nu måste göra). Har i och för sig MB Star garanti ytterligare drygt ett år men den täcker kanske inte allt?

Angående svårstängd huv,sånt brukar man justera på leveransservice.
Ta en 13mm ringnyckel och dra åt muttern som sitter på den C-formade låsögla i huven V+H sida (Går in i huvlåset),då åker den utåt och gör att huven blir lättare att stänga.

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: Saker att kolla innan garantin går ut

Postby JQ » Sat 24 Nov, 2012 14:06

Huven är inte svår att stänga, den varnar för öppen huv trots att den är ordentligt stängd. I alla fall ser den helt stängd ut.

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: Saker att kolla innan garantin går ut

Postby JQ » Tue 04 Dec, 2012 11:16

Pratade precis med Veho bil som jobbar på min bil just nu.
Huven funkar tydligen som den ska göra enligt Mercedes. Pga att den är i aluminium och rätt mjuk för att skydda fotgängare bland annat så måste man stänga den så hårt.
Hålet i innerskärmen tog de på garantin. Jag gissar att tidigare ägare slagit bort den is som fastnar i hjulhuset och haft sönder skärmen. Sjysst att ta detta på garantin utan tjafs tycker jag! :-)
Läckaget kylarvätska var någonstans mot motorblocket och var tydligen så alvarligt att man inte bör köra bilen innan de fått hem delarna sa verkstadskillen. Nu förklarade han inte exakt var läckaget var någon stans, men kan det finnas någon risk att kylarvatten läckt in i motorn? Och i så fall, kan det ha skadat motorn på sikt?

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Saker att kolla innan garantin går ut

Postby vic viper » Tue 04 Dec, 2012 11:24

Det är säkert vätskeläckaget jag beskrev ovan och det är ingen fara att köra med sålänge man har koll på vattennivän, det är väldigt lite som läcker ut där.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org


Return to “W212”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests