w212 facelift

E-Klassen, tillverkades mellan 2009-2016
User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: w212 facelift

Postby JQ » Tue 26 Mar, 2013 22:32

Avante Garde = sänkt sportfjädring.

User avatar
FWH
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 109
Joined: Tue 10 Jul, 2007 23:43
Location: Kgl Hufudstaden
Contact:

Re: w212 facelift

Postby FWH » Tue 26 Mar, 2013 22:38

JQ wrote:Avante Garde = sänkt sportfjädring.


Ytterliggare ett minus då.
Jag vill åka E-Klass diesel för att det är bekvämt, inte för att det är sportigt (för det är det inte).
För mig är Avantgarde = sämre komfort, inte mer sport.

Men det är min högst personliga åsikt.
Nuvarande: S212 - E220 CDI T (2014) - Svart med svart skinn.
Såld: S124 - 300 TE 24 (1992) - Blå med blått skinn -Original skick.
Kör också: MX-5 2004 - Svart med svart skinn, Öhlins coilovers, semi R-däck och lite annat kul.


Bilträffar och liknande kul i Stockholm: http://www.fredrikhesse.com

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: w212 facelift

Postby Feliks » Tue 26 Mar, 2013 22:48

FWH wrote:
JQ wrote:Avante Garde = sänkt sportfjädring.


Ytterliggare ett minus då.
Jag vill åka E-Klass diesel för att det är bekvämt, inte för att det är sportigt (för det är det inte).
För mig är Avantgarde = sämre komfort, inte mer sport.

Men det är min högst personliga åsikt.

Vill du åka bekvämt ska du helt klart välja till Airmatic, även om det kostar en slant.
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

SUMO
Expert
Expert
Posts: 773
Joined: Sat 13 Nov, 2004 18:07
Location: Bromma/Sthlm

Re: w212 facelift

Postby SUMO » Thu 28 Mar, 2013 01:18

FWH wrote:Bra fråga då det verkar som att den är väldigt populär.

Jag gillar inte inredningen med aluminium paneler, jag vill hellre ha trä.
Dessutom vill jag ha den klassiska grillen med uppstickande stjärna (faceliften har inte detta på Avantgarden).
En smak sak helt enkelt.

Gällande inredningen så kompromisade jag med min nuvarande bil (V70 :roll: R-Design), som också den "låtsas" vara sportig med "aluminium" paneler så vill inte göra detta igen helst.

Jag var imponerad över styrkan i 200:an (sista jag körde en 200 diesel så var det en W123:a och den var inte snabb den...så imponerad är relativt till mina låga förväntningar) samt väghållningen, så frågan är om jag lyckas plocka ihop lagom många options inom min budget, men det beror delvis på hur mycket rabatt man kan räkna med på en fabriksbeställning så klart.

Självklart ska jag ta en detaljerad titt på faceliften också då det är en stund kvar tills det är dags att beställa.


Beställer du idag så får du den ändå inte förrän i sommar (ca juni).. Så tänk på att vara ute i god tid! Beställde en S212 350 CDI 4-Matic Avantgard med AMG-paket förra veckan, och det är rätt saftiga leverantider på fabriksbeställningar för närvarande (4-5 mån).

Vad det gäller rabatt på fabriksbeställning så beror det lite på vem du går till och om du kan gå via något avtal med bra villkor. Tack vare stort intresse på "nya" E-klass (och liten tilldelning till bl.a Sverige), så är det ingen handlare som kommer vara tvingad att ge bort bilarna. Storleken på en vanlig standardrabatt idag kanske ligger runt 5-8% (kanske upp mot 10%+ om du har bra känningar..?). Vad vet jag?
GL 350 Bluetec 4-Matic AMG 2015

SUMO
Expert
Expert
Posts: 773
Joined: Sat 13 Nov, 2004 18:07
Location: Bromma/Sthlm

Re: w212 facelift

Postby SUMO » Thu 28 Mar, 2013 01:36

FWH wrote:
SUMO wrote:Varför inte titta på mercedes-benz.se?


Därför att konfiguratorn för E-klass är stängd (i alla fall igår och idag).
Gissade att det kanske beror på faceliften som snart kommer att premiärvisas i Sverige (mitten på April om jag förstått det korrekt).

Det är av denna anledning som jag undrade om någon här visste om det t.ex. var några större prishöjningar på gång.

Eller kan man hitta priserna någon annan stans på mercedes-benz.se än i konfiguratorn?


Konfiguratorn var iaf uppe förra veckan (med facelift) och är uppe nu med.. :-)
GL 350 Bluetec 4-Matic AMG 2015

User avatar
FWH
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 109
Joined: Tue 10 Jul, 2007 23:43
Location: Kgl Hufudstaden
Contact:

Re: w212 facelift

Postby FWH » Thu 28 Mar, 2013 07:55

SUMO wrote:Konfiguratorn var iaf uppe förra veckan (med facelift) och är uppe nu med.. :-)


Ja, nu är den igång igen. :-D

Jag hade inte kollat förra veckan, så jag visste inte att faceliften redan varit ute i konfiguratorn.

En detalj fråga på detta, om någon vet...
Läser man detalj informationen på design versionerna i konfiguratorn så står det att 80 liters tank ingår i Elegance (och Avant Garde).
Men när man väljer dieselvärmare så lägger konfiguratorn ändå till extra kostnaden för den större tanken.
Är det nytt att den större tanken ingår i design versionerna? Har inget minne av att jag har sätt detta tidigare?
(Inte för att det är några pengar att prata om, bara nyfiken om någon vet vad som är rätt).

Däremot står det inget om sänkt sport chassi på Avant Garden.
EDIT: Däremot står det "Komfort chassi" på Standard och Elegance, vilket inte står på AGen.


SUMO wrote:Beställer du idag så får du den ändå inte förrän i sommar (ca juni).. Så tänk på att vara ute i god tid! Beställde en S212 350 CDI 4-Matic Avantgard med AMG-paket förra veckan, och det är rätt saftiga leverantider på fabriksbeställningar för närvarande (4-5 mån).

Vad det gäller rabatt på fabriksbeställning så beror det lite på vem du går till och om du kan gå via något avtal med bra villkor. Tack vare stort intresse på "nya" E-klass (och liten tilldelning till bl.a Sverige), så är det ingen handlare som kommer vara tvingad att ge bort bilarna. Storleken på en vanlig standardrabatt idag kanske ligger runt 5-8% (kanske upp mot 10%+ om du har bra känningar..?).
Vad vet jag?


Tack för info!
Med 5% rabatt kan jag få ihop en "ok" bil, så det låter bra att det inte är otänkbart.
Allt över det blir "bonus".
Det verkar vara rätt stor variation mellan olika märken hur mycket rabatt de lämnar, därav min fråga.

Jag har gott om tid på mig, behöver inte beställa innan hösten.
Sist jag tittade på bil hade ett annat märke jag tittade på då 8-9 månaders leveranstid, så denna gång är jag ute i (lite väl) god tid, dessutom har jag inte så mycket tid att titta på bil under sommaren.

Den handlare jag pratade med sa runt 3-4 månaders leveranstid på facelift e-klassen så det stämmer rätt bra med din erfarenhet.
Nuvarande: S212 - E220 CDI T (2014) - Svart med svart skinn.
Såld: S124 - 300 TE 24 (1992) - Blå med blått skinn -Original skick.
Kör också: MX-5 2004 - Svart med svart skinn, Öhlins coilovers, semi R-däck och lite annat kul.


Bilträffar och liknande kul i Stockholm: http://www.fredrikhesse.com

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: w212 facelift

Postby JQ » Thu 28 Mar, 2013 11:52

När Teknikens Värld provkörde faceliftade W212 så skrev dom att Avante Garde hade mjukare fjädring jämfört med pre facelift.

Snyggaste inredningen tycker jag annars är Elegance med den skinninredningen som har stolssömmarna på längden (alltså inte den inredningen som kallas "sport"). Påminner om en klassisk gammal lyx-Merca.

User avatar
FWH
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 109
Joined: Tue 10 Jul, 2007 23:43
Location: Kgl Hufudstaden
Contact:

Re: w212 facelift

Postby FWH » Thu 28 Mar, 2013 14:24

JQ wrote:Snyggaste inredningen tycker jag annars är Elegance med den skinninredningen som har stolssömmarna på längden (alltså inte den inredningen som kallas "sport"). Påminner om en klassisk gammal lyx-Merca.


Håller med. Men svart eller beige? (till svart bil).

Har man svartklädsel får man visst även svart tak, och min erfarenhet från andra bilar är att det kan bli rätt mörkt då.
(Ja, jag vet att man kan välja glastak för 22k till...) :lol:
Nuvarande: S212 - E220 CDI T (2014) - Svart med svart skinn.
Såld: S124 - 300 TE 24 (1992) - Blå med blått skinn -Original skick.
Kör också: MX-5 2004 - Svart med svart skinn, Öhlins coilovers, semi R-däck och lite annat kul.


Bilträffar och liknande kul i Stockholm: http://www.fredrikhesse.com

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: w212 facelift

Postby JQ » Thu 28 Mar, 2013 14:41

FWH wrote:Håller med. Men svart eller beige? (till svart bil).

Har man svartklädsel får man visst även svart tak, och min erfarenhet från andra bilar är att det kan bli rätt mörkt då.
(Ja, jag vet att man kan välja glastak för 22k till...) :lol:


Beige är snyggast, men jag skulle valt svart pga barn (+ att man själv har en benägenhet att skita ner sig ibland).
Jag har ljust tak i min bil som har svart del-konstläder, det är ett (gratis) tillval tror jag.

Bild från blocket (bilden är lite mörk men taket är ljust ser man om man tittar lite mer noggrant).
Detta en Avant Garde med del-konstläder, vet inte om det går att beställa ljust tak också till Elegance helläder vet jag inte, men det borde ju gå tycker man.
Image

Beige Elegance (bild från mobile.de):
Image

User avatar
FWH
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 109
Joined: Tue 10 Jul, 2007 23:43
Location: Kgl Hufudstaden
Contact:

Re: w212 facelift

Postby FWH » Thu 28 Mar, 2013 15:46

Konstläder (Artico) i kombination med tyg (mikrofiber) på sittdynan är standard på AG.

Men om jag förstår det rätt i konfiguratorn kan man få detta i svart utförande (enbart) som option utan extra kostnad på Elegancen, men bara om man redan har valt "AMG Sportpaket" för 36k... Lite synd för det är en rätt bra kombo tycker jag.

Men hel konstläder (Artico) är en billig option och skinn (Lugano eller Nappa) en lite dyrare sådan.
Men, du har helt rätt, i båda dessa fall verkar man utan kostnad kunna välja t.ex. grått innertak på Elegancen, det hade jag missat.
Tack! :mrgreen:

Svart skinn eller konstläder och grått innertak är nog mest praktiskt ändå.
Men beige är snyggt..
Fast om man titta på ytterkanten på förarstolen på mobile.de bilden så ser det inte så bra ut efter ett tag...

Tur att jag har ett antal månader på mig att fundera! :lol:
Last edited by FWH on Thu 28 Mar, 2013 17:18, edited 1 time in total.
Nuvarande: S212 - E220 CDI T (2014) - Svart med svart skinn.
Såld: S124 - 300 TE 24 (1992) - Blå med blått skinn -Original skick.
Kör också: MX-5 2004 - Svart med svart skinn, Öhlins coilovers, semi R-däck och lite annat kul.


Bilträffar och liknande kul i Stockholm: http://www.fredrikhesse.com

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: w212 facelift

Postby JQ » Thu 28 Mar, 2013 16:21

Om man väljer konstläder så är nog ljus färg inget problem, bara att torka av. Riktigt skinn är ju lite känsligare. Ljust tyg ska vi inte tala om (har haft det i en bil, helt värdelöst!). Det ljusa innertaket är dock känsligt för smuts, jag har ett par irriterande fläckar redan vid dörrkarmen (där man gärna håller i sig när man stiger in och ur bilen med sina skitiga fingrar).

User avatar
FWH
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 109
Joined: Tue 10 Jul, 2007 23:43
Location: Kgl Hufudstaden
Contact:

Re: w212 facelift

Postby FWH » Thu 28 Mar, 2013 17:16

Fast om man väljer svart skinn och sedan grått tak i konfiguratorn så ändrar den automatiskt till grått skinn utan att säga något...

Lägger till detta på min lista av frågor till handlaren...
Nuvarande: S212 - E220 CDI T (2014) - Svart med svart skinn.
Såld: S124 - 300 TE 24 (1992) - Blå med blått skinn -Original skick.
Kör också: MX-5 2004 - Svart med svart skinn, Öhlins coilovers, semi R-däck och lite annat kul.


Bilträffar och liknande kul i Stockholm: http://www.fredrikhesse.com

SUMO
Expert
Expert
Posts: 773
Joined: Sat 13 Nov, 2004 18:07
Location: Bromma/Sthlm

Re: w212 facelift

Postby SUMO » Thu 28 Mar, 2013 20:57

FWH wrote:Fast om man väljer svart skinn och sedan grått tak i konfiguratorn så ändrar den automatiskt till grått skinn utan att säga något...

Lägger till detta på min lista av frågor till handlaren...


Jag vågar nästan påstå att det visst går att välja grått tak i kombination med svart skinn. Ett annat exempel på något som inte ska gå (enl. konf) är BusinessPlus-paket i kombination med AMG-paket. Meeen..det går att få utan problem.. :-)

Det finns ett antal kombinationer som inte "ska gå" enl. konfiguratorn, men som faktiskt finns i verkligheten!

Så vad konfiguratorn säger ska du inte ta för en absolut sanning..
GL 350 Bluetec 4-Matic AMG 2015

SUMO
Expert
Expert
Posts: 773
Joined: Sat 13 Nov, 2004 18:07
Location: Bromma/Sthlm

Re: w212 facelift

Postby SUMO » Thu 28 Mar, 2013 21:08

FWH wrote:
SUMO wrote:Konfiguratorn var iaf uppe förra veckan (med facelift) och är uppe nu med.. :-)


Ja, nu är den igång igen. :-D

Jag hade inte kollat förra veckan, så jag visste inte att faceliften redan varit ute i konfiguratorn.

En detalj fråga på detta, om någon vet...
Läser man detalj informationen på design versionerna i konfiguratorn så står det att 80 liters tank ingår i Elegance (och Avant Garde).
Men när man väljer dieselvärmare så lägger konfiguratorn ändå till extra kostnaden för den större tanken.
Är det nytt att den större tanken ingår i design versionerna? Har inget minne av att jag har sätt detta tidigare?
(Inte för att det är några pengar att prata om, bara nyfiken om någon vet vad som är rätt).

Däremot står det inget om sänkt sport chassi på Avant Garden.
EDIT: Däremot står det "Komfort chassi" på Standard och Elegance, vilket inte står på AGen.


SUMO wrote:Beställer du idag så får du den ändå inte förrän i sommar (ca juni).. Så tänk på att vara ute i god tid! Beställde en S212 350 CDI 4-Matic Avantgard med AMG-paket förra veckan, och det är rätt saftiga leverantider på fabriksbeställningar för närvarande (4-5 mån).

Vad det gäller rabatt på fabriksbeställning så beror det lite på vem du går till och om du kan gå via något avtal med bra villkor. Tack vare stort intresse på "nya" E-klass (och liten tilldelning till bl.a Sverige), så är det ingen handlare som kommer vara tvingad att ge bort bilarna. Storleken på en vanlig standardrabatt idag kanske ligger runt 5-8% (kanske upp mot 10%+ om du har bra känningar..?).
Vad vet jag?


Tack för info!
Med 5% rabatt kan jag få ihop en "ok" bil, så det låter bra att det inte är otänkbart.
Allt över det blir "bonus".
Det verkar vara rätt stor variation mellan olika märken hur mycket rabatt de lämnar, därav min fråga.

Jag har gott om tid på mig, behöver inte beställa innan hösten.
Sist jag tittade på bil hade ett annat märke jag tittade på då 8-9 månaders leveranstid, så denna gång är jag ute i (lite väl) god tid, dessutom har jag inte så mycket tid att titta på bil under sommaren.

Den handlare jag pratade med sa runt 3-4 månaders leveranstid på facelift e-klassen så det stämmer rätt bra med din erfarenhet.


Om du vill så kan du alltid säga till när du börjar fundera på att beställa, då kan jag ge dig en bra kontakt på Mercedes att prata med.. :)
GL 350 Bluetec 4-Matic AMG 2015

SUMO
Expert
Expert
Posts: 773
Joined: Sat 13 Nov, 2004 18:07
Location: Bromma/Sthlm

Re: w212 facelift

Postby SUMO » Thu 28 Mar, 2013 21:13

JQ wrote:
FWH wrote:Håller med. Men svart eller beige? (till svart bil).

Har man svartklädsel får man visst även svart tak, och min erfarenhet från andra bilar är att det kan bli rätt mörkt då.
(Ja, jag vet att man kan välja glastak för 22k till...) :lol:


Beige är snyggast, men jag skulle valt svart pga barn (+ att man själv har en benägenhet att skita ner sig ibland).
Jag har ljust tak i min bil som har svart del-konstläder, det är ett (gratis) tillval tror jag.

Bild från blocket (bilden är lite mörk men taket är ljust ser man om man tittar lite mer noggrant).
Detta en Avant Garde med del-konstläder, vet inte om det går att beställa ljust tak också till Elegance helläder vet jag inte, men det borde ju gå tycker man.


Beige Elegance (bild från mobile.de):


Beige är väldans snyggt men ett litet helvete att hålla efter (hade det i ML'en). Tycker inte att det är skinnet som var den största utmaningen, utan allt annat (plast och tak/golvtextil etc)..
GL 350 Bluetec 4-Matic AMG 2015


Return to “W212”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests